Panggilan yang masuk mengundang pelbagai persoalan di benak Syasya."Hmm..unknown number?"
Butang merah di slide ke tepi.Deringan telefon berbunyi lagi.
"Hm.."
Butang hijau diseret ke tepi."Helo".
Sepi...tiada balasan pemanggil sebelah sana.Baru ingin menamatkan panggilan,
Jelas kedengaran suara wanita di hujung talian."Syasya..."
"Helo..sape ni?"
"Nely".
Sepatah nama itu disebut membuatkan syasya hilang pertimbangan."Apa yang kau nak?"
"Please syasya... aku perlukan hairil for my baby!"Seolah olah Nelydia menjerit histeria di sebelah sana.
"Nel... aku takkan percaya kan kau! Now, I am his wife! Aku akan percaya kan hairil seadanya. Kalau kau rasa nak musnahkan perkahwinan yang baru terbina ni.. sorry..aku takkan benarkan!"
Kedengaran nely ketawa sinis di hujing talian.
"Ok.. I will see.. stakat mana kepercayaan kau terhadap Hairil !"
"It's up to you! Yang pasti..aku takkan berbelah bahagi!"
Panggilan ditamatkan. Dadanya berombak kencang.
Kau dah buat yang betul Syasya.. kepercyaan kau hanya untuk hairil.
Dia bermonolog sendirian.
"Sayang.."
Pantas dia menoleh. Kelihatan Hairil berdiri di sisinya.Laju tangan Hairil menngelus pipinya lembut.
"Why? Awak nampak pucat".
"Err..takde apa lah..penat kan majlis hari ni".
Syasya tersenyum lebar. Gugup itu berjaya disembunyikan."So go and get some rest"
Hairil membawa syasya ke dalam.Diletakkan syasya di atas katil mereka.
"Awak rehat dulu. Saya nak keluar kejap".
Syasya mengangguk perlahan.Keluhan dilepaskan.
Lelaki itu teramat baik dengannya.
Hatinya percaya yang Nely sekadar mereka rekakan cerita.Perlahan lahan tubuhnya dibaringkan.
Sekujur tubuh yang terbaring letih tidak dapat bekerjasama dengan otaknya. Otaknya masih galak memikirkan hal itu.Lantas dia berlalu ke bilik air. Wudhuk diambil. Niatnya ingin menangkis segala hasutan yang bermaharajalela di benak fikirannya.
Solat sunat dua rakaat ditunaikan dengan hati yang rendah ke pada Sang Pencipta.
..................
"Hairil....tolong I!"
Suara yang mendayu menyapa gegendang telinga hairil.
"Nely? You ok?"
"I.....i....Kena pukul.. Hairil.. tolong".
Hairil tidak keruan. Laju dia membalas tanpa berfikir panjang."You kat mana.. you bagitahu i. Kejap.lagi I datang!"
"Dekat rumah I.."
Perbualan dimatikan. Hairil laju naik ke biliknya. Dilihatnya syasya sedang berteleku di atas sejadah. Isterinya itu dihampiri."Kenapa ni?"
Melihatkan muka hairil yang gelabah membuatkan dia risau.
"Ikut saya ke rumah Nelydia..."
"For what!?"
"Dia kena pukul".
Syasya mencerna kata kata hairil.
Baru tadi je Nelydia call dia.. takkan dah kena pukul?"Cepat siap siap ok?"
Syasya mengangguk.
Dalam hatinya masih meragui kesahihan cerita yang disampaikan.Sejadah dan telekung dilipat kemas.
.............
Rumah banglo 2 tingkat itu dipandang lama. Suram dan kelam dilihat dari luar.
Hairil berura ura untuk membuka pintu lantas syasya menahan lengan hairil.
"awak sure ke dia kat dalam tu kena pukul?"
Hairil memandang syasya lama."awak meragui kata kata Nelly?"
"It's not like that... Just saya sukar nak percaya"Tangan hairil memaut tangan syasya .. Lama..
"please ... Just trust me ok?"
Perlahan lahan syasya mengangguk."take care"
Hairil mengangguk sebelum keluar dari kereta. Syasya cuma melihat Hairil yang semakin mendekati pintu pagar utama rumah tersebut."Allah.. Selamatkan dia!"
YOU ARE READING
Dia Yang Aku Tinggalkan✔
Romance"Irsyad dah pergi. Sya teruskan hidup macam biasa ek?" Syasya angguk.. ............. "Syasya dah takde apa apa along!" Syasya peluk syahril "Ada orang yang sanggup terima syasya! Angah janji dia akan jaga syasya baik baik! Dia sanggup!" Perkahwinan...