🐧 25

565 94 1
                                    

Hari ni dia mendapat berita bahawa grandpa dia atau dikenali sebagai King Henry sakit. Akhir akhir ini grandpa dia kerap sakit. Maybe sakit tua. Dan itu semua buat dia risau.

Sekarang pukul 6 pagi. Dia terjaga disebabkan ada orang tekan loceng berkali kali sampai dia terjaga. Notification dekat skrin phone pun dah banyak.

Tanpa berlengah dia buka pintu. Terkejut bila wajah kedua ibu bapa dia muncul didepan pintu rumahnya. Tiada senyuman di wajah masing masing. Mereka berdua melangkah masuk kedalam rumahnya tanpa sepatah kata.

"Daddy tak percaya yang Hayden sanggup buat macam ni. Sampai hati Hayden tak balik tengok grandpa" ujar daddynya.

Kalau siap panggil nama lahirnya iaitu Hayden, ni memang daddy dia betul betul marah.

"Hayden bukan tak nak balik, tapi Hayden betul betul tak boleh ambil position tu. Mummy please. Mummy faham Hayden kan?"

Chorong diam dengan muka beku. Ini bermakna dia tidak setuju dengan keputusan anak lelakinya ini.

Sunghoon terus tunduk ke bawah. Tak berani pandang wajah kedua parents nya sekarang ni.

"Rasanya Hayden dah tahu yang grandpa hanya percaya Hayden untuk ambil position tu tapi kenapa Hayden tetap berdegil. Atau Hayden tak ambil serius benda ni?"

Suho memandang anak lelakinya itu.

"No daddy! Berapa kali Hayden nak cakap yang Hayden tak layak dengan position tu. Tolonglah faham"

Dia rasa macam nak menangis sekarang ni. Tiada siapa yang fahamkan dia. Even parents dia sendiri. Dia rasa sedih sangat.

"Kalau Hayden sayangkan negara ni, Hayden tahu apa nak buat. Mummy dengan daddy akan tunggu kepulangan Hayden. Grandpa dah tenat. Mummy harap Hayden tak terlambat"

Dan selepas itu kedua parents nya terus pulang. Tinggalkan dia sorang sorang tanpa belas kasihan. Dia rasa macam nak meraung puas puas tapi dia tahan. They don't deserve my tears!

Dia termenung seorang diri. Sejujurnya dia belum ada keputusan. Seriously, diusia 18 tahun dia disuruh menjadi pemimpin negara. What the hell! Apa dalam fikiran grandpa? Kenapa grandpa boleh pilih dia sedangkan ramai lagi yang layak?

Sedar tak sedar dah pukul 7 pagi. Dia siap siap untuk ke sekolah. Itu satu satunya cara untuk dia lupakan semua benda ni even sekejap.

Sampai di stesen bas, dia cuba mencari kelibat Aurora tapi tiada. Maybe perempuan tu dah sampai sekolah. Tapi kenapa hari ni rasa lain. Macam semua orang tengah pandang dia. Rasanya dah hari hari mereka semua ni pandang dia. Tak kan lah tak bosan lagi.

Sebaik saja turun dari bas, tiba tiba semua student serbu dia. Terkejut jugak dia. Mostly perempuan. Siap pegang camera lagi.

"Omg Prince Hayden!"

"Bapak hensem weh!"

"Hensemnya putera raja ni bila tengok dekat dekat!"

"Prince Hayden! Marry me!"

Sunghoon genggam penumbuknya. Ini mesti kerja Haechan. Satu satunya sepupu jahat dia. Tak guna kau Haechan! Berani kau sebar indentiti sebenar aku.

"Excuse me! Excuse me!"

Dia cuba untuk jalan. Tapi mereka semua ni terlalu rapat sangat dengan dia. Susah untuk dia bergerak. Ikutkan hati nak je dia tolak semua orang ni tapi dia masih hormat status dia sebagai putera raja negara ni.

Tidak lama selepas itu, ada satu baju blazer uniform sekolah mereka menutupi kepala dia. Dan selepas itu dia dibawa keluar dari kerumunan orang.

"Excuse me! Back off! Back off!"

Dengar suara dah tahu ini suara Aurora.

"Kau siapa sial nak halang kitorang!"

Amboi! Minah ni. Rasa dah hidup lama ke. Dia cakap aku sial do.

"Tak kisah lah siapa pun aku! Kau boleh blah!" tengking aku.

Dia angkat tangan untuk tampar muka aku. Tapi kaki lebih cepat tendang kaki dia. Dan selepas itu aku terus tarik Sunghoon keluar dari kerumunan itu. Kami lari selaju yang mungkin.

...

Ice King | PARK SUNGHOONWhere stories live. Discover now