🐧 13

622 103 1
                                    

Sedang dia termenung, tapak kaki seseorang kedengaran. Ada seseorang masuk kedalam bilik bacaan. Dia buat tak tahu. Maybe maid kot. Nak bersih bersih habuk dekat rak buku.

"Well well well. Orang yang tak layak telah pun jejak kaki dia disini semula. Bukan ke hari tu kau cakap, kau nak hidup macam orang lain. Bebas!"

Sunghoon buat muka. Abang sepupu dia or patutkah dia gelar abang sepupu kalau perangai buruk macam tu. Ada je benda nak sakitkan hati dia.

"So what? Ada kena mengena dengan kau ke?"

Haechan mengetap giginya. Kurang ajar si Sunghoon ni.

"Takde kan? So blah"

Sunghoon membuka buku yang dia ambil tadi. Dia buat tak tahu dengan Haechan.

"Aku tak tahu apa yang grandpa nampak pada kau. Grandpa buta kot. Kau tu budak mentah lagi. Kau tak layak pegang position tu"

Sunghoon diam. Ingat dia hingin sangat. Tapi untuk sakitkan hati si Haechan ni, dia tayang senyum sinis plus sindir.

"Habis tu? Kau layak sangat ke? Hah! Aku rasa baik kau blah lah cousin. Buat habis air liur kau je kutuk aku. Last last grandpa still pilih aku jugak"

Haechan yang mendengarnya terus tarik kolar baju Sunghoon. Dia tarik Sunghoon bangun dari tempat duduknya. Tapi Sunghoon cuma santai. Dia senyum sinis. Lagi suka dia tengok Haechan koyak macam ni.

"Apa? Kau nak pukul aku? Dipersilakan"

Haechan lepas kolar baju Sunghoon dengan kasar. Dia pandang Sunghoon dengan penuh api kemarahan.

"Kau kena ingat, sampai bila bila pun grandpa tak kan pilih kau untuk ambil position tu!"

Dan selepas itu Haechan terus pukul Sunghoon. Bukan sekali tapi dua kali. Pecah hujung bibir dibuatnya.

"Itu padahnya sebab mulut longkang kau!" tengking Haechan.

"Yes aku mulut longkang! Kau tu mulut apa kau tahu? Mulut loji kumbahan! Busuk dia sama naik je!"

Sunghoon terus berambus dari situ lepas keluarkan semua amarah dia. Selalunya macam tulah kalau dia balik sini. Sebab tu dia tak suka balik sini.

Aurora keling jam pada dinding biliknya. Pukul 5 petang. Lagi dua jam parents dia balik rumah. Boring lah asyik terperap dalam rumah. Jadi dia buat keputusan untuk pergi ke tasik. Cuaca pun elok je.

Dah lama rasanya tak ambil udara segar petang petang macam ni. Aku siap siap untuk keluar. Pakaian paling simple aku pilih. Hoodie berwarna hitam bersama seluar jeans longgar warna biru muda.

Hoodie disarung diatas kepala. Aku buka pintu rumah. Ya ampun terkejut aku tengok makhluk yang tengah berdiri depan aku sekarang. Mana dengan bibir berdarah lagi.

"Sunghoon"

Lelaki itu cuma diam. Tengok dari rupa macam ada masalah je.

"Kenapa awak datang sini? Saya baru nak keluar" kataku.

"Boleh saya ikut sekali?" soal dia.

"Boleh je awak"

Dia pusing badannya untuk melangkah. Tapi aku tahan dia. Dia pusing balik.

"Tapi sebelum tu biar saya cuci awak punya luka dulu. Can I?" soalku.

Dia mengangguk. Lahai comel pulak si Sunghoon ni.

"Awak tunggu sini. Saya pergi ambil kotak ubat jap"

Dia setuju dan duduk di atas bangku yang disediakan didepan rumah aku. Aku pula masuk dalam ambil apa yang patut. Lepas jumpa semua benda tu, aku terus keluar. Aku duduk disebelah dia.

"What's going on? Kenapa awak boleh sampai macam ni sekali?" soalku.

Tangan lincah mencuci darah. Lepas letak ubat sikit, aku letak plaster kecil di hujung bibir dia. Guess what. Jarak muka aku dengan muka dia tak sampai 2 inci pun. Hensem gila bila tengok dekat dekat macam ni. Tapi kenangan di tasik itu terus mengusik kembali.

Dimana dengan beraninya dia curi first kiss aku. Argh! Park Sunghoon!

"Ekhm! Dah siap. Kejap saya pergi letak kotak ni dalam rumah"

Sebaik saja aku bangun, dia tarik tangan aku.

"Thanks"

Aku cuma mengangguk dan senyum. Lepas dah simpan kotak tadi, kami berjalan ke stesen bas lalu ke tasik.

...

Ice King | PARK SUNGHOONWhere stories live. Discover now