prolog

112 10 29
                                    

"wah, comeyy nyee twins niee. Ape nama twins nie Amira?" tanya kaklong kepada amira yang sedang menyusukan anaknya yang perempuan. Manakala yang lelaki atas riba kaklong.

Amira melahirkan kembar tak seiras sepasang. Sorang lelaki sorang lagi perempuan.

"oh, yang abang nama Adam Firdaus, yang adik nama Nur Aida Farzana." sambil tersenyum Amira menyatakan nama anak anaknya kepada kaklong.

"sedapnya nama dia orang. Tapi kenapa yang perempuan tak letak je nama Hawa. Sorang adam sorang hawa." kata kaklong sambil mengagah si abang yg berada diatas ribanya.

"hehehe, biar lah Adam cari Hawa dia sendiri nanti." balas amira dgn ketawa kecik lalu meletakkan si adik yang selesai menyusu ke atas tilam baby.

Si abang yang berada di riba maklongnya mula merenget. Mungkin ingin menyusu juga."alahh sayang maklong ni haus ye? Dah pergi dengan mama ye. Nah mira ambik adam nie. Dia dah haus kot."

Amira menghampiri kaklongnya untuk mengambil si abang untuk disusukan. " ye sayangg. Anak mama haus ye. Nak susu??"

"kamu dah makan ke mira?" tanya kaklong smbil memandang Amira yang sedang menyusukan si abang.

"belum lagi kaklong." jawab amira perlahan tapi masih boleh didengari oleh kaklong.

"hish kenapa tak makan lagi. Kamu tu masih dalam pantang. Tambah lagi menyusu badan. Anak kamu tu kembar. Perlukan susu yang banyak. Kalau kamu tak makan mana nak datangnya susu tu. Tak pe lah nanti kaklong pergi ambilkan makanan untuk kamu. Ni suami kamu mana?" bebel kaklong kepada Amira.

Amira melihat kaklong yang sedang menanti jawapan dari dia. "abang keluar dengan ayah kot. Tadi abang cakap ayah ajak dia ke kebun, Mak pun ikut jugak. Kejap lagi balik laa tu."

"Ooo. Xpe lah kalau macam tu. Kaklong ke dapur jap ambik makanan kamu. Dah dekat pkul10 nie tak makan lagi." sempat lagi kaklong sambung bebelan nya. "tadi dah makan biskut cicah air, tu yang tak makan nasi lagi." sempat lagi amira menjawab sebelum kaklong nye hilang ke dapur.

Beberapa minit kemudian kaklong masuk ke bilik amira sambil membawa makanan orang berpantang untuk amira makan. "makan biskut dengan air mana laa nak kenyang. Kamu kena makan banyak baru laa susu badan tu banyak. Kalau anak tu sorang takpe. Ni anak kamu tu kembar."

"yalah kaklong. Nanti amira makan banyak banyak ye. Sayang jugak kaklong dekat mira yee? Hehehe" sempat lagi amira mengusik kakak nye yang sedang membebel.

"kamu tu adik kaklong. Mesti laa kaklong sayang adik adik kaklong." Amira terharu mendengar kata kata kaklong lalu memeluk kaklong."alahh mira pun sayang kaklong jugakkk"

"ish dah jangan sedih sedih, tak elok orang dalam pantang sedih. Dah makan nasi tu." alahh, padahal dia pun tersentuh jugak dengan kata kata amira. Saja nak cover malu.hehe.

"baik kaklong. Budak budak mane kaklong?" amira menanyakan keberadaan anak anak saudaranya. Sape lagi anak anak kaklong laaa si nina, hafiz dan mimie. Selalunya ade je dia orang mengikut mak dia kemari. Maklumlah kaklong bukan duduk sebumbung dengan amira dan mak ayah dia. Lepas dah kahwin kaklong ikut suami dia. Rumah kaklong bukan jauh sangat pun. Amira pun bukan duduk disitu. Dia dan suami tinggal di Shah Alam. Balik pun sebab nak berpantang. Maklumlah anak sulung, Kembar pulak tu. Jadi mak dia suruh laa balik berpantang di kampung.

"budak budak tu ada je dekat rumah. Tak tau lah kenapa hari nie tak nak ikut. Ada lah tu benda yang nak dibuatnya." amira hanya menganggukkan kepalanya.

Amira bangun untuk membawa pinggan kosong ke dapur tapi dihalang oleh kaklong.
"eh kamu dah habis makan ke? Bak sini pinggan tu."

"tak pe lah kaklong.mira boleh buat laaa." cergah amira apabila kaklong cuba mengambil pinggan kosong ditangannya.

"eh, kamu tu dalam pantang. Mana boleh buat kerja lagi. Dah pergi duduk sana, biar kaklong bawa pinggan nie pergi dapur. Jangan nak acah sihat sangat. Jatuh peranakkan tu baru tau. Masa tu kalau laki kamu cari bini baru kaklong tatauu yer" sempat lagi kaklong ugut amira.

"ish kaklong nie kesitu pulak. Berani dia cari bini lain, mira sunat dia kali kedua." amira dah tarik muncung itik dia bila mendengar ugutan kaklong itu.

" Hah elok lah mulut tu muncung macam itik dh akak tengok. Ye ye je kamu tu nak sunatkan si Fariz tu. Tu la orang cakap tak nak dengar. Tau pun takut laki cari bini lain." kaklong mula ketawakan amira yang gelabah bila di ugut begitu. Lalu keluar dari bilik amira sambil membawa pinggan kosong tadi ke dapur.

******************************







Abaikan cik typo tu yerr😅😅😅

Misi Adam Mencari HawaWhere stories live. Discover now