× belső tulajdonságok

241 36 27
                                    

van egy csodálatos szereplőnk. a neve jane (természetesen, remélem, már hiányzott), akinek az anyja puerto ricói, az apja pedig egy albán arisztokrata család utolsó leszármazottja, akik együtt költöztek (természetesen) new yorkba. jane a korábban tanult kifejezéseinket használva "kávébarna" bőrrel, "mandulavágású" "jádezöld" szemekkel, és a többi, és a többi.

de ettől még jane nem lesz egy jó szereplő, akármennyire is tudunk róla menő illusztrációt és családfát készíteni. mert jane attól még nem lesz élő ember, inkább egy figura lesz, egy szép játékbaba. de egy játékbaba nem elég nekünk, akármilyen jól néz ki, ő nem elég egy történethez.

ezért a játékbabát életre kell keltenünk, amihez belső tulajdonságokat kell adnunk neki. személyiséget kell formálnunk, ami sokszínűvé, rétegeltté teszi a figurát. a játékbabából embert kell csinálnunk.

ahogy a valóságban, a fiktív történetekben sincsenek tökéletes szereplők, így kell minden karakternek "rossz" és "jó" tulajdonságokat is adnunk. ezeknek az aránya és összetétele fogja eldönteni, hogy a szereplőről mit gondolnak az olvasók, illetve milyen szerepet fog betölteni a történetben. nem, nem is azt, hogy milyen szerepet fog betölteni, hanem hogy milyen szerepet tud.

amikor felépítünk egy karaktert, akkor a legelején kell kezdeni. tegyük fel, hogy jane megszületett puerto ricóban, ugyanis itt kezdődik az ő pályafutása. a jane személyiségére ható legfontosabb tényezők elsősorban az ő életében legfontosabb szerepet játszó személyek lesznek: értelemszerűen az anyja és az apja (kivéve ha csak az egyikőjük neveli őt), valószínűleg a szülei családja, a nagyszülők közül azok, akikkel sokat találkozott. mivel jane szülei diplomaták (ezt még nem mondtam, bocs), sokat utaznak, így jane sok időt tölt a nagynénjével. ő is egy fontos tényező lesz az életében, a személyisége kialakulásában.

ha jane szülei távolságot tartottak vele, mert nem töltöttek vele annyi időt, jane életében kialakulhatott egy általános magányosság érzés, ami miatt később a gimnáziumban szeretett sok barátot tudni maga körül, hogy ne érezze egyedül magát. ha esetleg a nagynénje sokat kiabált vele, azt hihette, mindig rosszul teljesít, ezért perfekcionistává vált, és minden felnőtt elismerését ki akarja vívni. ha esetleg jane inkább introvertáltként nőtt fel, és emiatt kisiskolásként bántották, örökre megsérülhetett az önbizalma.

ez egy olyan logikai következtetés, amit a legelején kell kezdeni. apró tényezők befolyásolják azt, hogy jane-ből milyen ember lesz. fontos, hogy nem kell túlzásokba esni. ha megtört, magába forduló szereplőt szeretnél magadnak, nem kötelező kinyírni a teljes családját, elég egy kisgyerekkori trauma, mondjuk egy számára fontos nagyszülő vagy háziállat elvesztése, ami szintén rányomhatja a bélyegét az egész karakterre, ha a közvetlen tényezők (szülők) rosszul kezelik a helyzetet.

összefoglalva: nagyon is érdemes végiggondolni a szereplő életútját, még akkor is, ha azt nem használod fel a történetben közvetlenül. mert ebből alakulhatnak ki a karakterek tulajdonságai.

már korábban említettem, hogy egy szereplőnek kellenek "jó" és "rossz" tulajdonságok, és nem véletlen, hogy ezeket idézőjelbe tettem. hiszen nagyon relatív, hogy egy tulajdonság jó vagy rossz. ha valaki ambiciózus, az lehet pozitív, hiszen mindent megtesz a célja érdekében, de lehet negatív, mivel esetleg semmi másra nem koncentrál.

ha adunk a szereplőinknek egy ilyen kétoldalú tulajdonságot, aknázzuk ki annak a lehetőségeit. jane, ahogy említettem, mindent megtesz az elismerés érdekében. igen, nagyon jó tanuló lesz, és igen, nagy karriert építhet magának, de vajon nem lesz ettől túlhajszolt? de, nagyon is. talán nem áldoz elég időt a barátaira, és ez a helyzet könnyen konfliktust szülhet.

arra akarok rámutatni, hogy a szereplők tulajdonságai természetesen nagyon befolyásolják a történetet, főleg a saját cselekedeteiket. ezért érdemes ezt a két dolgot, a cselekményt és a szereplőket egybehangolni. az mindegy, melyiket igazítod a másikhoz, lehet egyszerre is, de ne mondjanak ellent egymásnak. ebben nem probléma rejtőzik, inkább lehetőség.

nos, térjünk rá a konkrétumokra a szentbeszéd után. szerintem nem jó megfogalmazni így, hogy jane kedves, együttérző és ambiciózus, mert ez semmilyen valódi emberre nem igaz. egy karakternek árnyaltabbnak kell lennie annál, hogy "kedves, együttérző és ambiciózus". egyáltalán mi az, hogy kedves? kedvesnek lenni egy konkrét szituációban lehet, ez nem egy tulajdonság.

nem véletlen, hogy az összes pszichológiai teszt szituációkra épül. "mit tennél, ha hárman ülnétek egy csónakban, egy kisfiú, az anyja és te, de csak kettőtöknek van elég élelem?" és a hasonlók. a személyiségünk abban mutatkozik meg, hogy konkrét szituációkban hogy cselekszünk. 

szóval itt van néhány tipp az élethű személyiség létrehozásához:

1, gondolkodj szituációkban, amikor a karaktered személyiségéről beszélsz. vajon segítene egy vak embernek átmenni egy úttesten? ha igen, miért tenné? ha nem, esetleg az önbizalomhiány miatt, vagy mert nem is venné észre?

2, hogy viszonyul a karaktered a világhoz? gondolkodj a véleményén, hiszen neki is fontos, hogy legyen véleménye. foglalkozik politikával? ha igen, azért, mert mondjuk fontoskodó stílus, vagy mert egyszerűen érdekli? hisz valamilyen vallásban? mi a véleménye különböző (a történetben) aktuális társadalmi problémákról? és mit tesz a véleményével: kimondja, vagy inkább megtartja magának? szintén gondolkodj el a miértjén!

3, figyelj arra, hogy a történetben a tulajdonságainak ne mondjon ellent a karakter. ha már szépen kidolgozod, próbáld meg őt önmagához hűen visszaadni. ha mondjuk a korábbi vak emberes kérdésre én azt felelném, hogy jane segítene neki, akkor a történetben egy hasonló szituációban nyilvánvalóan nem cselekedhet ellentétesen: jane-nek fontos, hogy másokon segíthessen, ezért a történetbeli jane is így fog cselekedni.

és végezetül pedig köszönjetek szépen jane-nek, aki volt olyan kedves, és ellátogatott hozzánk ma :D ezt a képet vegyétek engesztelésül, amiért nagyon rég hoztam részt.

és végezetül pedig köszönjetek szépen jane-nek, aki volt olyan kedves, és ellátogatott hozzánk ma :D ezt a képet vegyétek engesztelésül, amiért nagyon rég hoztam részt

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.


nektek milyen a "belseje" a szereplőiteknek? mutassatok be egyet kommentben, akire a legbüszkébbek vagytok!

wattpad útikalauz stopposoknakTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang