ÜÇÜNCÜ DERS
DİYALEKTİĞİN İKİNCİ ÇİZGİSİ
HER ŞEY DURUM DEĞİŞTİRİR
(EVRENSEL DEĞİŞME VE KESİNTİSİZ GELİŞME YASASI)I. Bir örnek.
II. Diyalektiğin ikinciçizgisi.
III. Doğada.
IV. Toplumda.
V. Vargı.
I. BİR ÖRNEK
Filozof Fontanelle, bahçıvanın sonsuzluğuna inanan birgülün öyküsünü anlatır. Gül, bahçıvanın sonsuzluğuna niçin inanır? Çünkü gül, bahçede,hiçbir zaman başka bir bahçıvan görmemiştir. Metafizikçi de böyle düşünür:değişmeyi yadsır.
Bununla birlikte deneyim bize öğretir ki, bahçıvanlar ölümlüdür,güller de. Kuşkusuz bir gülden çok daha yavaş değişen şeyler vardır vemetafizikçi, bu durumdan, onların değişmez olduğu sonucunu çıkarır; onlarıngörünüşteki durağanlığını mutlak sayar, şeylerden yalnız onların değişmediğisanısını veren görünümü alır: bir gül, bir güldür; bir bahçıvan birbahçıvandır. Diyalektik yalnız görünüşte kalmaz; hareketleri içinde şeylerikavrar: gül, gül olmadan önce [sayfa 7o] bir goncaydı; açılmış gül, saattensaate, göz, onda bir değişiklik farketmese bile, değişir. Yapraklarını isteristemez, dökecektir. Ama bundan daha az zorunlu olmamak üzere, başka güllerdoğacak ve sırası geldiğinde onlar da açılacaktır.
Günlük yaşamda, her şeyin hareket olduğunu, her şeyin durumdeğiştirdiğini; ortaya koyan binlerce örnek bulabiliriz.
Masa üzerindeki şu elma kımıldamıyor. Ama diyalektikçişöyle diyecektir: bu kımıldamayan elma gene de hareket halindedir; on günsonra bugünkü halinde olmayacaktır. O, yeşil bir elma olmadan önce bir çiçekti;zamanla ayrışacak, çekirdekleri dökülecek. Bahçıvana verilen bu çekirdeklerdenyeni bir ağaç olacak ve ondan bir sürü elma düşecektir. Başlangıçta bir tekelmamız vardı; şimdi ise birçok. Demek ki, evrenin, görünüşlere karşın, kendikendini yinelemediği doğrudur.
Bununla birlikte pek çokkimse, Fontanelle'in gülü gibi konuşurlar: "Güneşaltında yeni bir şey yok." "Her zaman zen
ginler ve yoksullarolacaktır." "Her zaman sömürenler ve sömürülenler olacaktır." "Savaşın sonugelmez." vb.. Hiçbir şey, bu sözde bil- gelikten daha aldatıcı değildir. Bu,insanı, edilgenliğe, işi oluruna bırakan bir güçsüzlüğe götürür. Tersine,diyalektikçi, değişmenin, her şeyin kendi içindeki bir özelliği olduğunu bilir.İşte diyalektiğin ikinci çizgisi buradadır: değişme evrenseldir, gelişmekesintisizdir.
II. DİYALEKTİĞİN İKİNCİÇİZGİSİ
"Diyalektik, metafiziğin tersine, doğanın,dingin ve durağan, durgun ve değişmez bir durumda değil, kimi şeylerin doğduğuve geliştiği, kimi şeylerin dağıldığı ve yokolduğu, sürekli hareket ve değişme,kesintisiz yenilenme ve gelişme durumunda olduğunu kabul eder.
"Bu yüzden, diyalektikyöntem, olayların yalnızca karşılıklı bağıntıları ve birbirlerini karşılıklıkoşullandırmaları [sayfa 71] açısından değil, amaaynı zamanda hareketleri, değişmeleri, gelişmeleri açısından, ortaya çıkışlarıve ortadan kayboluşları açısından dikkate alınmalarını gerektirir."[1]
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Felsefenin Temel İlkeleri - Georges Politzer
Non-FictionBu kitap, meraklılarına hizmet olması amacıyla buraya yüklenmiştir. Kitabın yazarı Georges Politzer olup telif yasaları gereği kitap telif kapsamın dışındadır.