"Aku ceraikan kau dengan talak tiga!!"
Seperti ditusuk dengan sembilu. Itulah gambaran yang amat tepat tentang keadaan hati Gempa sekarang ini. Betapa sakitnya hati gempa apabila mendengar apa yang Halilintar ucapkan kepadanya.
"T-tapi.... Dah sebulan kita bersama.... K-kenapa...."
"Kau tak layak bersama dengannya" ujar seorang wanita berambut beralun berdiri disebelah Halilintar dengan angkuh. Senyum sinis terhias dibibirnya. Dia kemudian berjalan kearah Gempa lalu menendangnya. Gempa meringis kesakitan.
"mari Solar... Kita tinggalkan perempuan tak guna ni.... Buang masa..." ucap Halilintar sambil membaling beg pakaian kearahnya dan berjalan pergi. Sementara Solar pula berjalan disebelahnya sambil memeluk Halilintar.
Gempa hanya mampu melihat Halilintar dan Solar berjalan meninggalkan dirinya yang penuh dengan luka dan parut. Gempa Cuba berdiri namun apakan daya dirinya masih sakit kembali tumbang. Namun ia tidak merasakan sakit. Seperti ada yang menyambutnya dari belakang. Dilihat samar samar wajah seseorang yang menyambutnya. Lalu Gempa tenggelam dalam kegelapan.
°°°°°
"Ughhh.... S-sakitnya kepala aku...."
Gempa membuka perlahan matanya dan perkara pertama yang dilihatnya adalah dinding siling yang dihiasi cat biru laut. Gempa bangun dan memandang sekeliling. Tenang. Itu yang dirasai oleh Gempa sekarang ini. Tiba tiba seorang pemuda berjaket biru laut membuka pintu.
"Awak okay?" Ucap lembut pemuda itu.
"Umm.... Saya okay... A-" sebelum sempat perkenalkan diri lagi terdengar jeriran wanita memanggil seseorang.
"Ice!! Mari turun tolong kakak nii!!!"
"Alaa nee-chan! Nanti laa!! Dia dah sedar nii!! Akak ni kacau laa!!!"
"Tak de tak de!! Mari turun tolong akak kat bawah ni!!!"
"Ishhh.... Akak nii.... Ouh! Maaf sebab akak saya tadi tuu.... Sibukk aja.... Salam perkenalan. Saya Ishikawa Icy. Awak boleh panggil saya Ice. Yang terjerit jerit tu kakak saya Blazey Inferno. Awak pula?" Tanya pemuda yang bernama Ice itu sambil tersenyum. Seketika rona merah menghiasi muka Gempa.
"Ehh?!! Kenapa muka awak merah? Awak demam?!" Tanya Ice panik.
"Ehh... Tak... Umm.... Nama saya Gempa Earthquake.... Salam kenal...." Ucap Gempa tertunduk malu.
"Ehh.... Jom awak Kita turun.... Kak blaze dah masak Sup ayam!!" Ucap Ice sambil menarik tangan Gempa. Namun...
"Aaahhh!!! Jangan sentuh aku!!! Tolong!!!" Gempa menjerit histeria. Jeritan itu mengundang Blaze ke bilik Ice.
"Oii polar bear!! Kau buat apa?!!" Soal Blaze dengan sopannya.
"Mana ada Ice buat apa apa pun?!! Ice just tarik tangan dia turun jaa!!" Blaze menepuk dahinya. Nak kata adiknya pandai, tidak. Bodo pun tidak. Naseb kau laa Blaze.
"Memang laa!! Bukan mahram laa woyy!!" Blaze menjitak dahi Ice. Ice meringis sakit. Berbisa juga jitakan kakaknya itu.
"Maafkan adik kakak yaa... Dia ni memang keling sikit" ucap Blaze. Gempa hanya terkekeh kecil. Mana kala Ice pula sudah memerah menahan marah kepada kakak.
"Nee-chann!!!" Maka berlakulah aksi kejar mengejar antara kakak dan adik di sekeliling rumah. Gempa hanya memandang sambil tersenyum.
°°°°°°
Seusainya sesi makan malam bersama Gempa duduk dihadapan television sambil menukar nukar channel. Tiada tontonan yang menarik. Gempa meletakkan alat kawalan jauh dan membiarkan television itu terpasang tanpa ditonton. Fikirannya melayang kejadian malam kemarin. Tergamak Halilintar menceraikan Gempa hanya kerana seorang perempuan murahan tak guna itu. Gempa termenung sehingga tidak menyedari kehadiran Ice disampingnya.
"Termenung apa tu awak? Jauh nampak. Sampai mana dah?" Gurau Ice.
"Tak de apa apa laa...." Ice tahu Gempa berbohong. Mana mungkin Ice tidak tahu hal yang sebenar kerana dia adalah saksi. Namun Ice tidak mahu mengungkit semula kisah itu. Yang lepas biarlah lepas.
"Mari, saya bawa awak jalan jalan sekitar..." Ucap Ice sambil tersenyum.
Seketika rona merah kembali bersemu diwajah Gempa. Gempa menunduk.
"Awak.... awak okey tak?" Ice mencuit sedikit bahu Gempa yang ditutupi tudung emasnya. Gempa tersentak. Kemudian mengangguk.
"Umm.... Boleh juga..." Ucap Gempa.
"Kalau macam tu marilah" ice menghulurkan tangannya. Gempa melihat tangan Ice yang dilitupi sarung tangan tebal. Gempa teragak agak untuk menyambutnya. Namun pada akhir Gempa menyambut huluran tangan Ice.
°°°°°
"Umm.... Ice." Panggil Gempa.
"Yaa?"
"Kenapa awak pakai sarung tangan?"
"Ouhh.... Sebab persekitaran sekarang terlalu sejuk untuk saya dan Saya senang jatuh sakit... Jadi saya pakai laa..." Terang Ice.
Gempa hanya mengangguk tanda faham. Mereka melangsungkan perjalanan mereka tanpa ada yang bersuara. Merasa keadaan janggal antara mereka, Ice membuka suaranya.
"Gempa"
"Ya?"
"Umm.... Ehh tengok dah sampai.... Jom!" Ice menarik tangan Gempa. Gempa hanya menuruti sahaja.
"Ah! Ya ya...." Gempa hanya menurut.
_skip time_
(Fight me you hooman)"Assalamualaikum kak!! Kitorang dah balik!!" Ucap Ice
"Waalaikumussalam!!! Baru balik?! Kau bawa anak dara orang pergi mana?! Terkejut kak tengok dia tak ada..." Mula dah Blaze berleter.
(Aik tukaq sifat dengan Gempa ka?)
Back to story
"Alaa akak ni.... Bising laa! Jom Gem..." Ice mengheret Gempa kebiliknya. Gempa terpinga pinga namun hanya mengikut sahaja.
"Haishh.... Budak ni laa" ucap blaze sambil menggeleng laju
Tbc....
Chapter 1 done!
See you next chapter!
If you have a question or you want to give me a suggestion, just leave a comment to me. Okay?
Don't forget to vote too!-- fyfy-chan --
--edited--
YOU ARE READING
My Goldy.... I love you. (✓)
Fanfiction"Aku ceraikan kau dengan talak tiga!!"" itulah kata kata yang diungkapkan oleh Halilintar kepada Gempa. Hanya satu ayat itu maka runtuhlah sebuah rumahtangga yang dibina selama sebulan bersama Halilintar. Dengan hati yang perih Gempa membawa diri ke...