🏅 Bersyukur dgn apa yg kita ada.
🏅 Jangan pernah mengeluh.
🏅 Setiap ujian yang dilalui ada hikmahnya.
🏅 Berfikiran positif.
🏅 Redha pada setiap yg berlaku.
🏅 Matangkan diri.
🏅 Yakin dgn perancangan Allah.
@hatikumenangis
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
Tambahan bagi point ke-4, berfikiran positif.
Ya, memang kita sangat memerlukan persekitaran yang positif.
Tiada toxic people,
Tiada manusia yang talam dua muka,
Tiada manusia yang beri negative vibes.YEP.
Tapi... cuba fikir, jika kita sentiasa positif dan tak pernah merasa kesakitan and semuanya hanya baik-baik sahaja..
Macam mana kita nak ada pengalaman?
Macam mana kita nak ambil pengajaran dari apa yang pernah terjadi pada diri sendiri sebelum ni?
Macam mana kita nak bangkit jika kita tak pernah merasa sakit atas kejatuhan?
• • •
Apa yang saya nak kata disini ialah, kita kena belajar terima dua" tu. Samada ia positif atau negatif, ia perlu balance dalam hidup kita.
Kenapa?
Awak yakin kehidupan ni akan sentiasa baik dan tiada masalah? Tak kan?
Kita selalu sebut perlu sentiasa positif tapi kehidupan tak sama juga tak mudah seperti apa yang diperkatakan.
Mesti akan ada jatuh bangunnya.
Kadang-kadang datangnya ombak,
kadang-kadang guruh,
kadang-kadang hujan,
kadang-kadang ribut,
kadang-kadang kilat,
Kadang-kadang puting beliung.Tak menentu.
Dan ada kalanya, yang hadir hanya bayu lembut juga bianglala yang indah dan mungkin itu akan hadir. . . setelah awak lalui ujian yang berat.
Memang tak akan ada istilah
'sentiasa positif'
tapi istilah
'cuba untuk positif '
itu wujud.
Tak mudah, tapi tak mustahil juga.
• • •
It's okay jika awak tak rasa positif dan gembira sekarang. It's normal. Kita tak boleh paksa diri kita untuk sentiasa positif sahaja.
Feel your emotions and let it pass naturally. Cuma jangan terlalu lama dan kita boleh cari jalan penyelesaian yang terbaik, jangan risau.
Awak akan dapat diri awak balik. Trust me. Cuma awak perlu ada usaha untuk buang sesetengah perkara yang tak diperlukan untuk penuhkan fikiran awak. Hal yang tak penting untuk difikirkan.
Ingat, bila kita down.. jangan cari perkara yang akan lebih mendownkan kita. You are more better than what you think about yourself.
YOU ARE READING
K E H I D U P A N
Randomكهيدوڤن؟ Takkan diri mengenali erti kehidupan jika tidak.. ✔️Diuji, ✔️Dihina, ✔️Dicaci, ✔️Dimaki, ✔️Dipinggirkan, ✔️Dipermainkan, ✔️Dipergunakan. ┏━ sabr ━┛ حَسْبُنَا اللّٰهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ ❝ Cukuplah Allah (menjadi penol...