» DIRI SEBENAR «

320 62 47
                                    

[ SABTU - 21.11.2020 ]

【﷽】

Kita semua mesti ada sifat ada perangai sendiri yang orang lain tak tahu kan?

=== Sisi lain yang kita tak ===
=== tunjuk dekat orang lain ===

Senang cerita, dalam erti kata yang mudah difahami..

Diri sebenar.
Perangai sebenar.
Diri yang tak berpura-pura depan orang.

Mesti ada kan?

Ada orang depan nampak baik, tapi belakang?

Ada orang depan nampak jahat, macam hina... Tapi?

- Kita tahu ke macam mana hubungan dia dengan allah? Kita tahu ke tekad hati dia nak berubah? Kita tahu ke dia cuba sedaya upaya nak ubah diri dia?

Kita tahu? Tak.



» Jangan kita cepat sangat nak menghakimi seseorang.

» Kita tak layak menghukum seseorang, sebab kita hanyalah hamba yang banyak cacat cela.. Bukan Tuhan.

++ Jangan lihat pada permulaan, tetapi lihat pengakhirannya.

Mengapa?

Sebab apa yang dilihat hari ini tidak akan menentukan siapa diri seseorang itu di akhirnya. Kuasa allah itu sangat hebat.

Seseorang itu boleh berubah.
Dari jahat, berubah menjadi baik.
Dari baik, berubah menjadi jahat.

Ikut pada pilihan diri seseorang itu.

Hati-hati ya?



» Kita semua pendosa.
» Kita manusia biasa.
» Manusia yang jahil,
banyak buat salah dan dosa.
» Leka dengan dunia.
» Ada kalanya tersalah langkah.

Tapi kita masih hidup, dan diberi peluang untuk berubah.

Maka mari kita buka buku baru!
__________________________________________________

Ada orang nampak tenang je, senyum selalu tapi kita tahu apa yang dia hadap?

• Ada orang nampak ceria, gelak ketawa macam tak ada masalah. Umpama hidup dia bahagia. Tapi kita tahu apa yang dia rasa? Tahu apa yang tersirat disebalik tu?

• Ada orang nampak diam, tak balas apa orang kata, apa yang orang hina, apa yang orang buat, tenang. Tapi kita tahu macam mana susahnya dia nak bersabar, dan diam tanpa sebarang kata macamtu? Kita tahu ke betapa susahnya untuk dia berlawan dengan diri dan jiwa dia?

Ada juga orang, dia suka menyendiri. Tak bergaul dengan orang lain. Orang nampak dia sombong sebab tak tegur dengan orang lain. Tapi kita tahu apa yang tersirat dalam hati dia? Kita tahu apa yang menyebabkan dia jadi begitu?

K E H I D U P A NWhere stories live. Discover now