» TENANG «

119 37 2
                                    

[ KHAMIS - 24.9.2020 ]

Satu-satunya yang ramai orang nak, ketenangan.
Ketenangan?

Ya, ketenangan.
Ketenangan ni agak susah nak dapatkan.

Ada sesetengah orang, dia kaya.
Cukup segala.

Banyak duit, cukup keperluan diri,
Cukup keperluan harian, semua cukup.
Tapi, tenang ke hati dia?

Setiap orang allah uji tak sama. Mungkin dia kaya, allah beri dia kesenangan..

Tapi hati dia tak tenang.
Sebab apa?

Dia tak solat. Leka, lalai dengan dunia.
Mengumpat sana sini, buka aib orang. Terlalu seronok dengan apa yang allah dah beri. Sampai lupa nak bersyukur, tak ingat allah.

Sebab itu hati dia tak tenang.

Jap jap.. Tenang tu cemana? Tak faham lah.

Okay, contoh hati tak tenang tu macam

Rasa diri serabut, Rasa macam serba serbi tak kena je. Macam ada something wrong somewhere ha.

Lepastu rasa macam banyak masalah datang, selalu risau tentang sesuatu perkara sedangkan perkara tu tak jadi lagi tapi dah fikir yang bukan-bukan.

Yes contohnya begitu.
Adalah yang lain juga.

Jadi kalau tenang tu adalah sebaliknya dengan apa yang ditulis diatas tu.

Cek diri masing-masing, ada tak rasa tu.

Tapi, dalam kesenangan itula allah uji dia. Tapi tapi, tak semua orang macamtu.

Ada yang kaya and hati tenang.
Itu dikira macam wau, bonus la.

And yeah, cubala tengok cemana hubungan dia dengan allah?

Untuk orang yang kureng, bukan tak ada hati yang tak tenang. Ada seja.

Tapi dilihat . . . Adalah yang ramai orang susah, tapi kelebihannya hati dia tenang. Sebab dia bersyukur seadanya. Solat jaga. Selalu ingat allah.

Jadi, untuk yang rasa diri serabut, istighfarlah.

Ingat allah banyak-banyak.
Allah saja yang boleh bantu kita.

Jangan kita kejar dunia, sedangkan akhirat yang lebih penting, dan kekal selamanya.


[ KHAMIS - 19.11.2020 ]


Bila serabut tu, rasa tak tenang tak perlulah main game, apa semua. Sebab perkara tu, hiburan tak dapat menenangkan diri kita pun.
Mungkin ya, tapi sekejap je. Lepastu nanti tambah masalah lain, ha bertambah serabut.

Jadi, ingatlah allah sebab cara untuk kita dapatkan ketenangan tu adalah dengan ingat allah.

Mungkin ada dalam kalangan kita macam berat rasa nak buat solat sunat bila rasa serabut. Rasa macam berat nak ambik al-quran, baca. Kan?

Jangan dinafikan.

Andai kata begitu, kita mulakan dengan yang basic yang mudah. Berzikir, istighfarlah.
Nanti lama-lama kita slow-slow baca al-quran, buat solat sunat.

Pesanan ni ditujukan untuk
semua termasuk diri sendiri.
Tak ada manusia yang sempurna,
kita sama-sama berubah.
Ayuhh!!

// snurzafirahk- //

K E H I D U P A NWhere stories live. Discover now