[ RABU - 23.9.2020 ]
【﷽】
"Aku stress, aku serabut, aku dah taknak hidup!"
.
.
.
Kita mesti pernah rasa macamtu kan?
Tapi ingat.
INGAT.
Ingat ni.Setiap masalah ada jalan penyelesaian.
Try to find something positive dalam
sesuatu masalah tu.Kalau rasa tertekan sangat,
» Nanti lepas solat,
» LUAHLAH.Luah apa yang dirasa.
Disaat kita sendiri tak mampu nak
menjelaskan masalah yang dihadapi,
Allah faham. Allah lebih faham dari apa yang kita rasa. Allahkan pencipta kita.Jangan risau.
• • •
Lagi satu, didik dalam diri untuk tak
lakukan perkara-perkara di luar
batasan. Luar kawalan..
.
.EVEN IT HURTS YOU SO MUCH, PLEASE...
Don't harm yourself, dear ;)
.
.
.Ingat, seteruk mana pun dugaan yang dilalui..
Jangan sesekali bertindak untuk BUNUH DIRI.
Fikir, betapa susahnya ibu kita nak melahirkan kita.. Hampir berkorban nyawa. Seteruk mana pun itu ibu kita.
Jaga kita dari kecil, sehinggalah kita dapat mengenali abjad dan aksara. Penat lelah mereka untuk menyara hidup kita... Allah je tahu betapa susahnya.
Nak cari duit makan, yuran sekolah lagi... Yuran mahal tak mampu kadang-kadang nak bayar tetapi diusahakan juga untuk cari duit.
Cuba bayangkan... Terlalu perit semua itu tapi demi seorang anak, mereka sanggup. Harapan mereka apa? Mereka nak kita jadi anak yang berguna. Itu je.
Ingat ya, meskipun kita tak mampu nak dapatkan keputusan yang cemerlang.. Cukuplah kita menjadi seorang yang beradab dan berakhlak. Kesian ibu ayah kita.
Dengan segala kesakitan, keperitan ibu..
Kesusahan ayah.. Takkan kita nak akhiri hidup kita macamni saja? Kuat semangat tau!Faham, senang untuk dikata susah untuk dibuat dalam keadaan kita terlampau sedih terlampau kecewa hilang harapan nak hidup.
Ibu bapa kita cuba untuk sembunyikan kesakitan dan senyum.. Sedangkan hati mereka menangis.
Kita? Kita macam itu ke? Kita kalau marah pun tak mampu nak kawal.. semua terbabit. Jadi, elakkan tau?
Fikir balik.
Ya, setiap orang keluarga tak sama.
Ibu bapa kita berbeza perangai.
Ya.. Tapi cubalah ingat apa yang mereka korbankan.Tanpa ibu ayah, kita tak akan ada dimuka bumi ni sekarang. Ingat tu.
Cuba fikir andai kita akhiri hidup kita.. Dengan cara salah.. Saat ibu ayah lihat.. Hancur hati mereka. Menitis air mata mereka. Kesian mereka.
Awak berguna hidup di dunia ni.
- Kita orang islam tau.
- Kita ada batasan agama.
- Jangan cari jalan singkat.Elakkan menda tu.
Ya, faham.
Bila tertekan sangat memang rasa penat nak teruskan hidup.Tapi, inilah kehidupan. Maafkan saya, cakap perkara ni macam mudah walhal diri saya sendiri agak menolak pernyataan ni.. tapi hm.
Ujian takkan pernah berhenti datang..
Yeah, you need to know something.Ujian tu akan menguatkan diri kita.
Selagi kita mampu untuk terima bebanan,
Selagi itulah alah beri kita dugaan dan ujian..Lagi berat ujian..
Lagi mencabar ujian dan dugaan tu..
Makin bertambahlah kekuatan diri.Tapi ingat, yang memberi kekuatan dalam diri tu allah.
Bersyukurlah allah masih ingat kita..
Jadi, kawal diri tau.
Susah sangat... Tapi cuba.Nak ke.. Nak ke masuk neraka?
Bunuh diri dosa besar tau.Tolong dan harap tak buat begitu..
____________________________________Saya terjumpa kata-kata ni by _puisihancur (ig)
____________________________________•••
"Saya tahu awak rasa tak kuat."
"Saya tahu awak terlalu banyak makan hati dengan keadaan."
"Saya tahu hati awak makin rosak."
"Saya tahu juga awak nak orang faham situasi awak."
"Saya tahu awak dah tersangat rapuh dalam hidup."
"Bukan kisah cinta saja yang awak fikirkan. Keluarga, masa depan, kerja, semua seakan beban."
"Terlalu berpura-pura kelihatan bahagia. Terlalu bermuka-muka untuk kelihatan kuat. "
"Setiap orang mempunyai masa sulit dalam hidupnya dan sekarang masa awak tiba.
Lalui dengan sebaiknya. Percaya sahaja yang bahagia akan datang pada tepat masa.""Pedulikan apa sekeliling persoalkan. Yang lalui hidup berduri awak bukan mereka."
"Awak sabar, ya? Sayangi diri awak hari ini dan hari-hari. Selamat berjuang.❤"
•••
__________________________________________________It's really motivated me.
Harap awak juga sama.
__________________________________________________Kami sayang kau.
Aku sayang kau.Ada masalah.. kalau tak terfikir nak luahkan dekat allah.. Aku ada. Sentiasa ada untuk kau.
Tapi, macam mana aku nak tahu kalau kau sendiri tak beritahu❔
Jangan pendam.. Sakit.Apa-apapun,
MOGA TERUS KUAT !!•
•
•
Bila stress, cuba baca ni ⤵️
Hasbunallahuwani'malwakil
"Cukuplah Allah sebagai penolong dan dialah sebaik baik wakil."
Amalkan tau, moga membantu !
// snurzafirahk- //
YOU ARE READING
K E H I D U P A N
Randomكهيدوڤن؟ Takkan diri mengenali erti kehidupan jika tidak.. ✔️Diuji, ✔️Dihina, ✔️Dicaci, ✔️Dimaki, ✔️Dipinggirkan, ✔️Dipermainkan, ✔️Dipergunakan. ┏━ sabr ━┛ حَسْبُنَا اللّٰهُ وَنِعْمَ الْوَكِيْلُ ❝ Cukuplah Allah (menjadi penol...