BAB 7

100 7 0
                                    

DHIYA termenung panjang.

Sejak kebelakangan ini, perasaan ingin bertemu keluarga kandungnya makin membuak-buak. Entah bila agaknya masa itu akan tiba? Masih hidupkah mereka? Bagaimanakah penerimaan mereka nanti jika bertemu dengannya?

"Dhiya menungkan apa? Fikir apa sampai jauh sangat pandangan tu?"

Dhiya tersentak apabila bahunya dipeluk oleh Umi Khatimah. Bibirnya perlahan menguntum senyum. Tangan Umi Khatimah di bahunya diusap lembut.

"Umi, kenapa tak tidur lagi?" Dhiya berpaling ke arah Umi Khatimah.

Inilah ibu dan dia jugalah ayah yang membesarkannya selama 23 tahun ini. Setiap kali jatuh sakit, wanita inilah yang akan mengendong Dhiya ke klinik.

"Umi nak tidur macam mana, kalau anak dara umi tak peluk umi?"

Dhiya tergelak.

Memang begitulah setiap kali dia pulang ke Yayasan Umi Khatimah. Dia akan tidur bersama Umi Khatimah. Penghuni di rumah itu juga sudah sedia maklum Dhiya memang anak emas Umi Khatimah.

"Dhiya tak mengantuk lagi, umi. Saja keluar ambil angin malam."

Dhiya berlabuh di kerusi panjang di beranda. Umi Khatimah juga ikut sama.

"Tenang sangat malam ni, kan? Angin pun lembut saja. Sejuk dan damai."

Dhiya senyum. "Ye, umi."

Agak lama dua beranak itu terbuai disapa angin malam.

Anak-anak yang lain sudah tidur. Paan juga sama. Kata Paan, tidur awal adalah cara yang paling baik untuk mendapatkan wajah awet muda.

"Umi, siapa yang bagi nama Dhiya?"

Dhiya memecahkan kesunyian antara dia dan Umi Khatimah.

"Ibu Dhiya."

"Ibu Dhiya?"

Dhiya sungguh terkejut. Adakah kemungkinan ibu kandungnya masih hidup?

"Ya. Sewaktu umi jumpa Dhiya, Dhiya ditinggalkan bersama sepucuk surat. Dalam surat tu tertulis supaya umi namakan Dhiya dengan nama Nur Dhiya Fahani."

Umi Khatimah berterus terang. Selama ini tidak pernah dia menceritakannya kepada Dhiya.

Dhiya terdiam. Terasa sangat dirinya langsung tidak diterima oleh ibu kandungnya sendiri apabila ditinggalkan di hadapan pagar rumah. Tak ubah seperti kucing kurap. Sebak datang menghuni di hati.

"Kenapa ibu Dhiya tak nakkan Dhiya, umi? Sampai hati dia buang Dhiya macam ni."

Dhiya mengongoi perlahan. Tidak dapat menahan sedih yang bertamu. Siapa yang tidak sedih jika dapat tahu dirinya dibuang oleh ibu kandung sendiri?

Sedangkan binatang pun sayangkan anak sendiri, inikan pula manusia yang dikurniakan akal fikiran.

"Jangan kata macam tu, Dhiya. Umi yakin ibu Dhiya sayangkan Dhiya. Mungkin waktu tu dia ada masalah yang tak dapat dielakkan. Percayalah, tiada seorang ibu di atas dunia ni yang sanggup menyerahkan anaknya sendiri kepada orang lain, melainkan dia terpaksa melakukannya."

Umi Khatimah memujuk Dhiya.

"Tapi, apa salah Dhiya? Apa alasan Dhiya dibuang macam ni?"

Umi Khatimah membiarkan Dhiya meluahkan tangisan sepuas-puasnya tanpa gangguan.

Selama ini dia sudah banyak menyimpan rahsia tentang ibu kandung Dhiya. Sudah sampai masanya dia membongkarkan satu per satu kepada Dhiya.

Namun, tidak secara mengejut. Dia harus bercerita perlahan-lahan tanpa merobek perasaan Dhiya.

"Dhiya anak haram ke, umi?"

Umi Khatimah beristighfar dalam hati. Satu pertanyaan yang dia sendiri tidak punya jawapan. Hanya Allah dan ibu kandung Dhiya yang mengetahui kebenaran tentang status Dhiya.

"Mesti Dhiya anak haram kan, umi? Hasil daripada zina ataupun hubungan terlarang. Sebab tu ibu kandung Dhiya buang Dhiya. Kan?" Dhiya menangis lagi.

Walaupun sudah lama Dhiya menerima hakikat yang dia adalah anak tidak saf taraf, namun kenyataan itu tetap menyentap tangkai hatinya. Hakikat yang penuh kepedihan. Setiap kali teringatkan tentang itu, air matanya akan mengalir.

"Sudahlah, Dhiya. Walau apa pun taraf dan status Dhiya, Dhiya adalah anak umi dunia dan akhirat. Umi sayangkan Dhiya sepenuh hati umi."

Umi Khatimah mengusap kepala Dhiya perlahan. Fahamdengan kesedihan yang dirasakan anak gadis itu.

IZINKAN AKU BAHAGIAWhere stories live. Discover now