"TOLONG!"
Dhiya menoleh ke belakang apabila mendengar jeritan nyaring. Ah, sudah! Siapa pula yang meminta tolong? Apakah yang terjadi?
Pandangan mata melingas mencari arah datangnya suara yang menjerit meminta tolong tadi. Kelihatan seorang wanita pertengahan umur sedang tidak keruan menggamit orang di sekelilingnya.
Beberapa orang lelaki berlari sambil bertempik, "Peragut! Peragut!"
Dalam langkah tergesa-gesa menghampiri, Dhiya terlanggar beberapa orang yang berada di situ. Dia merendahkan tubuh setara dengan kedudukan wanita yang sedang bersimpuh itu.
"Kenapa mak cik? Mak cik tak apa-apa ke?" Dhiya bertanya.
Tangannya naik merapikan tudung wanita itu yang hampir terlondeh.
"Mak cik kena ragut."
Dhiya terkejut.
"Hah? Ya Allah. Mana peragut tu pergi? Mak cik ada tercedera ke? Ada sakit kat mana-mana ke?"
Dhiya panik. Ragut bukan perkara yang boleh dianggap ringan dan remeh-temeh. Silap hari bulan, nyawa boleh melayang.
"Mak cik tak apa-apa. Cuma tadi kepala mak cik kena hentak dengan helmet. Sakit sikit. Kaki pun rasanya terseliuh juga. Tak boleh nak bangun."
Wanita itu memegang kakinya sambil mengurut perlahan.
Allah. Hampir menitis air mata Dhiya melihat wanita tua itu. Bayangkanlah kalau kejadian itu menimpa orang tuanya sendiri. Zalimnya peragut itu. Langsung tiada sifat belas kasihan kepada orang tua.
Sungguh malang nasib wanita ini. Sudahlah diragut, dipukul pula oleh sang peragut. Zalim!
"Takpelah mak cik. Saya bawak mak cik pergi klinik dulu. Lepas tu kita pergi balai polis, ye?"
Dhiya menolong wanita itu bangun perlahan-lahan.
"Baiklah, terima kasih ye. Siapa nama anak?"
Wanita tersebut bertanya kepada Dhiya. Tangannya kemas berpaut pada lengan Dhiya.
"Saya Dhiya. Mak cik dari mana, nak ke mana? Macam mana boleh kena ragut?"
Dhiya memimpin wanita itu ke kereta Kancil miliknya.
"Mak cik sedang bercakap di telefon dengan anak mak cik. Tiba-tiba ada sebuah motosikal datang dekat dan ambil beg tangan mak cik. Telefon bimbit mak cik pun dia orang rampas. Mak cik melawan jugak. Itu yang kena hempuk dengan helmet tu. Sekejap sangat kejadiannya. Sedar-sedar saja, mak cik dah terjelepok di kaki lima."
Dhiya membantu wanita itu masuk ke dalam kereta.
"Jahatnya manusia. Nasib baik baik mak cik tak cedera teruk."
Dhiya mula gerakkan kereta perlahan-lahan.
"Itulah. Benda nak jadi, kan? Kita tak boleh nak elak. Kebetulan hari ini, kereta mak cik rosak. Keluar naik teksi, sedang elok tengah bercakap dengan anak tadi, tiba-tiba kena ragut."
"Kesian mak cik. Harap jumpalah peragut durjana tu nanti. Jenis nak senangkan diri sendiri, tapi menyusahkan orang lain. Kalau nak duit, pergilah kerja. Ini nak meragut, mencuri saja kerjanya! Memang patut orang macam tu mereput dalam lokap!"
Berapi-api kemarahan Dhiya.
Sekarang memang ramai sangat orang ingin hidup senang menggunakan jalan singkat. Apabila nafsu menguasai, dosa pahala semua ditolak ke tepi.
"Itulah manusia sekarang, Dhiya. Pemikiran cetek dan tak berfikir panjang sebelum lakukan sesuatu. Oh, ya. Terlupa mak cik nak kenalkan diri. Nama mak cik, Idah. Maaflah, mak cik terpaksa susahkan Dhiya."
YOU ARE READING
IZINKAN AKU BAHAGIA
RomansaTajuk: IZINKAN AKU BAHAGIA Penulis: AALIN AMILY Harga: RM24 / RM27 Apabila Nur Dhiya Fahani bertemu Tengku Fahmi, maka huru-haralah dunia jadinya. "Muka macam kasut aku, ada hati nak mengaku diri cantik!" - Tengku Fahmi "Kasut bos kasut kulit, kan...