Bart 11

895 40 1
                                    

احببت اوزعه💖

*عند حلول المساء كانت العائله تنتظر مجيئ محمد وزوجته ..........

بعد دقائق ليس الا كانت العائله فرحه برجعت محمد وهبه زوجته ..............

(الجد)...》 نورت القاهره يامحمدانت وهبه...

(محمد/هبه)....》 ده نورك يابابا/ ده نورك يا عمى.

(محمد)....》 انتى سلمى..

*كان محمد ينظر الى سلمى ويصوب أصبعه السبابه اليها بحب ....

(سلمى)...》بخجل...ايوا انا سلمى...

*نطقت سلمى جملتها ووجدت نفسها بين احضان عمها......وهو يقول لها....

(محمد).....》 شبه المرحوم..

*ابتسمت له سلمى بخفوت ثم ذهب هند اليها وهى تحتضنها........

(هبه)...》 عامله ايه ياحبيبتى...

(سلمى).....》 بخير يا طنط الحمد لله....

(هبه)......》 يدوم ياروحى....

*بعد ما تعرفت العائله على بعضها كان محمد يبحث عن احد  ناقص لم يراه حتى الان.....لاحظ محمد ان حازم ليس موجود.......

(محمد)....》 الولا حازم فين...

(الجد)...》 مجاش النهرده....غريبه اول مره يعملها.

*كانت جنى تلاحظ كل كلمه قالها الجد ووالدها ..ثم تحدثت بينها وبين نفسها....

(جنى)....》 ويسألوا عليه ليه وكأنه حد مهم معقول مش هيجى تانى ذى ما قال هوه..لاء لاء اصلآ عقبال الصبح هلقيه قدامى ذى القرد يقول وكلونيي ههه😹.

*لاحظت جنى بعد فتره انها تبتسم بتذكرها هاذا القرد مثل ما قالت عنه تذكرت تصرفاته فى كل مره يأتى اليهم كل صباح ليأكل...ثم قالت..

(جنى)...》 وانا ببتسم ليه ذى الهبله 🙂روحى اتخمدى يا جنى.......

(جنى)...》 تصبحوا على خير......

(العائله)....》 وانتى بخير......

* ذهبت جنى الى غرفتها لتنام وبعد دقائق ليست كثيره ذهبت العائله بأكملها الى النوم .....

بعد أن حمل لهم هذا اليوم لأبطالنا منهم بعض من الحزن ومنهم بعض من التحدى وحب العائله واجتماعها اشرقت شمس جديده تحمل بعض من نسيم الهواء البارد تتسلل الى غرفه من غرف القاهره فى حى شعبى عبر النوافذ تيقظ صاحبه العينين الخضراء على صوت امها الغاضب ككل يوم فى نفس الوقت او بالأحرى فى نفس الدقيقه.........

(عفاف)....》 يابت قومى قامت قيامتك يابعيده..

(ليلى).. بنعاس.. 》 ايه يا ماما فى ايه مالك كدا صاحيه ليه بدرى روحى نامى يا حبيبتى وخدى الباب فى ايدك وانتى خارجه الله يرضى عنك...

احببت أوزعه❤حيث تعيش القصص. اكتشف الآن