انتهى كل شيء، وكأنه لم يحدث، ستنتهي المعناه قريبًا.
"بعد ثلاثه أيام"
أسيل، أسيل، أنتِ فين، قافله ليه!
_ مفيش أنا مش هفتح كتير، مشغوله، طمني عليك.
أنا كويس طمنيني أنتِ.
_ أنا كويسه.مالك؟
_ مفيش حاجة كويس أني اطمنت عليك أنا هقفل علشان أخلص اللي ورايا.
حاسس أنِك بتهربِ مني.
_ لا مش بهرب، هكلمك كمان شوية علشان مشغوله،
تمام ماشي مستنيكي.
_ لا متستناش، متعودش نفسك تستنى مش كل اللي بتستناه هتلاقيه.
أنا مش فاهم حاجه؟ هو في إيه؟
_ قولت يا إياد مفيش.
لا في.
_ آه فيه
طيب في إيه قوليلي.
_ أنا متقدملي عريس.متقدملك إيه؟
_ عريس؟ وهقعد معاه بعد بكره!كمان؟ أنتِ مش فاهمه أنك لسه صغيره؟ على الكلام ده؟ وشاغله نفسك في سنه مهمه!
_ إياد!
نعم.
_ كفايه بجد أنا فيا اللي مكفيني.أنا معملتش حاجه، أختارتي اللبس اللي هتقابليه بيه!
_ لا
طيب ممكن أبقى اختاره معاكِ، خلي بالك من نفسك وأتمنى أنه يبقى أحسن مني ويسعدك يارب.
_ إياد؟
إياد لازم يمشي يا أسيل، إياد فاهم اللي هيحصل، قومي يلا وجهزي حاجتك وهدومك ومتخافيش منه.
_مش خايفه.
مش عارف أنا بضحك ليه، واضح أني مجنون، بس أنا محتاج أني أقفل.
_ أقفل ربنا معاك.
▂▂▂▂▂▂▂▂▂▂"انغلقت كُل السُبل للحياة مرة أخرى."
كل حاجه اتقفلت هتتخطب لحد أنا معرفش مين أصلًا ولا منين حد هيحبها زي! مفيش حد هيحبها زي، محدش هيشوف أسيل زي ما أنا شوفتها ولا حد هيشوفها، بس مش أنا لوحدي اللي هشوفها كدة أكيد في حد بيحبها زي ويمكن أكتر مني.
أسيل متمشيش متسبيش أيدي وتمشي هتسيبي صحبك؟ ده أنتِ عرفاني من كتير نسيتي نجمتنا اللي اخترناها و مش عارف أنا بضحك ليه دلوقتي يمكن علشان اكتشفت أنه كان مجرد كوكب بيظهر كل فتره، ولا نسيتي أول أغنيه غنتهالك نسيتي بيت الشعر اللي كتبتهولي.
_ لا منستش، ومش هنسى وعلشان خاطري متكلمش في الموضوع ده، الموضوع ده مُرهق لحد أكبر مننا، أنسى أنسى علشان لازم تنسى، لازم تتخطاني.
هو إيه اللي اتخطاكي؟ إزاي؟ في حد يقدر يتخطى حد؟ أمال فين كلامك؟ وانك بتوجهي شكرك للقهوه