BAB 4

38 3 0
                                    

Dalam seminggu ni, nak luluh jantung aku rasa. Kenapa? Sebab dalam seminggu, tiap - tiap hari aku jumpa dia. Seminggu ada 7 hari memang tumpul kepala aku.

Macam hari ni bukan saja saja aku nak benci si Harraz Irham ni. Tapi dia yang buat aku benci dia. Bila dia cakap hutang antara kami belum selesai. Dia benar benar maksudkannya.

Minggu ni aje dah 2 kali aku kena.
Pertama, dia mintak aku belikan buku untuk dia then hantar ke library tingkat 9, bila aku sampai, tetiba dia call dia cakap yang dia ada dekat kantin.

Tak rasa nak terajang dia sampai rooftop ke? Kenapa tak cakap awal - awal. Macam kami berdua ni hidup dalam zaman pra-sejarah yang tak ada alat komunikasi bernama telefon. Penat kut nak beratur tunggu lif naik ke tingkat sembilan.

Itu kali pertama, kali kedua pulak waktu dalam kelas.

Kelas petang, faham - fahamlah perut tengah menghadam makan tengah hari. Sumpah aku mengantuk gila dalam kelas waktu tu. Dan ternyata nasib malang bila dia duduk sebelah aku.

Ditamparnya meja aku sehingga aku bangun melatah depan kelas. Sebab kejadian itu, sumpah aku malu gila.

Siap pesanan kasih sayang dia bagi aku.
"Kut ya pun nak tidur, jangan sampai ternganga".
Sumpah lepas ni kalau klas petang, aku takkan makan tengah hari dah.

Aku malu sampai aku rasa nak flush muka aku dalam jamban. Dan apa yang dia cakap tu bukan betul pun. Mana ada aku tidur ternganga nganga.

Dan sumpah kalau boleh, aku nak kelas aku habis awal kalau satu kelas dengan dia!

..........

       "Aliiiii"
"Datang pun kau. Ingatkan dah tak datang". Fara tersengih.

"Sayang kut nak miss class dengan Hot guy tu!"
Aku tahu dah fara ni. Miang miang buluh.

"Sanggup kau datang kelas semata -mata nak tatap muka harraz tu?"

"Sanggup. Bukan selalu aku nak buat senaman mata wey!"
Fara ketawa.

Tiba tiba hall yang bising tu senyap sunyi macam ada malaikat lalu.
Aku fikir lecturer dah masuk la kot.
Rupa rupanya Mr. Hot tu.

Dia lalu dan dia pandang aku sekilas sebelum tersenyum.
Kalau orang lain maybe nampak hensem tapi bila masuk je area mata aku nampak sinis.

Dia duduk selang 2 baris belakang dari aku.

'Krook krook'
Notification ku berbunyi.

Jangan tanya kenapa bunyi katak. Comel apa bunyi tu.

Haji Bakhil

Kejap lagi waktu rehat
jumpa aku

Ehh.. xde masa saya
nak jumpa awak☺️

Remember you owe
Me!

Aku terus tutup telefon. Apa masalah dia ni? Haih.. cepat la 2 bulan berlaluuu!!

.............

Lambat lambat aku melangkah ke arah lelaki yang sedang berdiri tu.
Si fara?

Fara aku dah suruh dia pergi dulu.

"Belikan aku nasi lemak".
Aku terbeliak. Tak dan nak apa apa dah bagi arahan macam boss besar lagaknya.

"Suka hati awak je kan main arah arah saya! Apa hak awak!?"
Aku menjelingnya tajam. Dia pusing tengok aku.

"Sorry? Kau cakap pasal hak? Sekarang ni kita dah berjanji kan. 2 months you will pay me what you have done! Baru seminggu".

"Eyyy awak ni. Sebab saya hutang awak je tau!"
Aku terus berlalu.

Dia cuma menahan senyum.

Kurus la aku macam ni. Dah la jalan kaki. Jauh gila do arked dengan kantin. Yang dia ni pun mintak nasi lemak. Dekat arked meranti tu ade je kan? Saja betul lah nak membuli aku.

Tunggu la habis perjanjian 2 bulan, aku siat siat kulit dia buat sup!

Dah selesai beli, aku patah balik. Umpama berjalan dari Pavillion ke KLCC. Kepala kaki aku lah!

Sampai dekat dia.
Aku terus hulurkan 2 bungkus nasi lemak.

Aku duduk sekejap lepas penat. Baru aku sedar, aku tak beli apa- apa untuk diri sendiri. Aku lepas nafas sekali lagi.

Tak sampai seminit ,dia bersuara.

"Kau pergi belikan aku air.. aku haus!"

Terbelalak mata aku. Dah la tadi dah suruh beli nasi lemak. Asal tak bagitau sekali je tadi!

"Hey! Awak ada kaki kan? Jalan la sendiri. Knapa? Kaki awak tu bisul ke sampai tak boleh berjalan!?"

Aku terus bangun nak blah.

"By the way, tugas saya untuk hari ni dah habis kan!? Saya pergi dulu".
Terus aku tinggalkan dia seorang diri.

Panas hati aku meluap luap.
Bagai disimbah gunung berapi.

Aku terus ready masuk ke hall. Memandangkan lecturer belum masuk, aku tidur dulu. Tengok aku, lecturer tak masuk pun takde semangat nak ulang kaji.

Terus aku letak kepala atas meja. Sedar sedar je hall tu dah hampir penuh dengan pelajar. Fara pun tengah keluarkan buku buku dari beg. Tapi bukan yang tu aku perhatikan, ada sebungkus nasi dengan air mineral atas meja aku.

Aku fikir fara bagi aku.

"Wahh fara. Aku sayang kau! Tak sangka kau ni tau tau je aku tak makan lagi".
"Kau tak makan lagi?"
Dia berkerut.

"Iya la.. mamat tu buli aku".
Aku mencebik minta simpati.

"Kau nak aku belikan makanan kat kau ke?"
"Err.. ni bukan kau bagi ke?"
Aku tunjuk nasi lemak dengan air mineral tu.

"Mana ada.. kalau aku tau kau tak makan lagi, aku dah kejutkan kau".
Aku terdiam sendiri.

Takkanlah.....

Bunyi katak dekat telefon aku menunujukkan ada pesanan.

Haji Bakhil

Take ur lunch.
Walaupun tadi kau bebal
Takpe.. aku maafkan kau.
Kali ni je!

Terus aku mencebik. Ek eleh.. baik la juga mamat tu.
Terus nasi lemak tu aku buka. Memandangkan ada lagi 20 minit sebelum kelas bermula.

Sempat juga la aku makan.

The BeautifulWhere stories live. Discover now