Kehadiran mengejut orang tua Amir mengejutkan aku.
Tiba tiba pukul 10 pagi diorang sampai di depan rumahku. Amir pun balik sekali. Mungkin sebab berita umi dan abi aku kemalangan sampai ke pengetahuan diorang. Tak pelik sebab aku dah maklumkan amir.Tangan mak amir disalami. Dapat aku rasa pandangan simpati dari mereka.
"Sabar ya Alia. Alia kuat.. Kalau alia nak apa apa Alia boleh mintak tolong mama"
Aku angguk perlahan."Erm.. sebenarnya mama dengan papa nak bincang sesuatu dengan Alia".
Aku pandang keduanya. Amir ada dengan Asyriel di luar."Mama nak Alia dan Amir kahwin terus. Sehari je tunang".
"Eh... Kenapa nak dicepatkan?""Mama risau tengok Alia. Umi dan Abi pun tak tahu lagi bila nak sedar kan?"
Aku terdiam sejenak. Memang la .. tapi bukan ke terlalu mengejut.
"Doktor cakap keadaan umi dan abi dah stabil. Bila bila masa je boleh sedar".
"Iya alia.. Mama tahu tu. Tapi mama risaukan alia. Lagipun tak awal mana kan abang? Kalau ikut tarikh tinggal 2 minggu je lagi nak bertunang. 4 bulan lepas tu dah nikah".
"Alia.. papa yakin amir boleh jaga alia". Giliran Ayah amir bersuara membuatkan aku terdiam. Aku tahu diorang risau.
"Bagi Alia fikirkan dulu ya".
...............
Aku tenung phone di tangan.. masuk kali ni dah 180 kali aku tenung phone aku. Nak biul otak aku.
"Perlu ke aku call dia?"
Memang skrin phone aku dah tertera contact dia. Tunggu aku nak tekan lambang call tu je."Aish.. tak boleh. Ni kan hal perkahwinan aku. Takkan aku nak tanya dia. Kang mamat tu fikir apa la pulak kan".
Sekejap aku terangguk sekejap aku geleng .. ni kalau orang tengok aku orang akan cakap saraf otak aku putus. Dah tak betul gayanya.
"Haishhhhhh!!!" Keluhan kasar dilepaskan. Dan sekali lagi aku pandang skrin phone and what!
Aku dah tertekan call.
"Wah no no no.. reject rejectt!"
Laju je button decline aku tekan..Aku rasa macam baru lepas marathon. Over kau alia.
Harap lah mamat tu tak call balik and yess.. tak sampai seminit.. nama Haji Bakhil tertera semula.
Lambat lambat aku gesek ikon hijau.
"Assalamualaikum".
Wah.. pandai mamat ni bagi salam. Kejap.. asal suara dia macam merdu je.Kau fikir apa alia. Jangan tertewas godaan syaitan.
"Aaa... Waalaikumussalam"
"Kenapa call aku malam malam ? "
Mampus lah kau lia.. kau nak jawab apa.. haa jujur je la."Saya nak bercakap sikit dengan awak. Awak dah tidur ke?"
"Belum". Sepatah dijawab.
"Dah mengantuk ke?"
"Dah". Sepatah lagi.Habis beku otak aku nak bercakap ngan mamat ni.
"Takpe la.. esok je la. Minta maaf saya ganggu awak tidur".
Aku dengar dia mendengus. Maybe sebab aku kacau tidur dia.
"Tunggu 20 minit. Aku sampai".
"Haaaa?"
Then talian terus putus. Aku tak pekak lagi kan? Dia cakap 20 minit. Sekarang dah pukul 8.25 malam. Gila lah aku nak keluar malam malam.Jangankan kata 20 minit. Dalam 10 minit dia dah terpacak depan rumah aku. Asy? Dia takde . Dia teman umi dan abi dekat hospital. Dan aku? Aku balik sebab nak ambil baju dan barang keperluan.
Sebab tu aku tak ajak Harraz masuk.
Elakkan fitnah............
"Kau nak cakap apa?"
Dia mula memecahkan keheningan antara kami. Sejak tadi sampai aku kitorang diam. Kalah susasana kubur.Aku pun nak sedut air rasa tak lalu. Segan air nak lalu tekak.
"Erm.. macam mana eh nak cakap.. "
Aku garu hidung lagi. Memang aku dah tak selesa."You can treat me as a wall.. just consider me as a wall and you can tell me everything"
Selamba dia bercakap. Dia nak aku anggap dia dinding dan bercerita semua hal yang aku nak cerita.Dia pandang aku dengan kening sebelah terangkat.
"How can?"
"Close your eyes. And calm yourself.. then remember.. i am a wall".Buat pertama kali.. aku dapat rasakan pandangan lembut si Harraz Irham..
And it feels something anddd.. aliaaaa..
Kau merapu apa.."Let me try".
Perlahan lahan aku pejamkan mata aku.. bila aku teringat semua benda yang jadi membuatkan tanpa segan silu aku menangis dan secara tak langsung aku ceritakan semua bebanan.. termasuk permintaan kedua ibu bapa amir.
Dan buat pertama kali juga aku rasakan. Lelaki di depan aku adalah lelaki yang berbeza dengan lelaki yang pertama kali aku jumpa.
'and you alia.. how i can feels like that?' dan soalan itu aku biarkan tak berjawab walaupun aku tahu jawapannya jauh dalam lubuk hati aku.
.............
YOU ARE READING
The Beautiful
RomanceBaginya, cinta itu bukan satu perkara yang boleh dibuat main. Alia Warda, lemah lembut orangnya tapi kalau bab membidas kelas nombor satu. Manusia yang selalu dibidas kata katanya adalah Harraz Irham, senior fakulti yang dirasakan sangatlah annoying...