BAB 5

24 2 2
                                    

Aku terjaga dari tidurku. Terus tangan mencapai telefon pintarku. Perangai anak dara zaman sekarang, bangun terus capai telefon. Tapi aku cari telefon sebab nak tengok pukul berapa sekarang ni.

     Bulat mataku bila nampak angka 3.30 petang. Aku tak solat zohor lagi ni.

Terus aku lompat turun dari katil. Cis macam mana aku boleh terlajak tidur ni. Bunyi alarm aku pun merdu sangat sampai tak dengar. Macam mana aku boleh jadi sleeping beauty hari ni? Mentang-mentang dah jumpa katil kesayangan dekat rumah keluarga aku, bukan main saka dia taknak bagi aku bangun.

Aku terus ambil wuduk. Tak guna kalau menyumpah pun. Baik aku solat zohor dulu.

Lepas solat, baru tenang sikit. Lepastu bergayut dengan boyfriend kesayangan dulu setengah jam. Maklumlah cinta jarak jauh. Aku di KL dia pulak di Johor.

Lepas habis bergayut, aku baring. Bosan rasanya petang- petang ni.

"meoww"

Dapat aku dengar suara kucing mengiau. Kucing sape pulak. Kalau tak silap kitorang xde bela kucing .

Terus aku keluar cari punca suara di luar rumah.
Pelik aku. Dah bunyi kucing mesti la ada kan. Cepat je terlintas benda lain dalam fikiran aku.

'Tah tah.. ade mr. Sweet tah'
Terus meremang bulu roma aku.

Apa aku merepek ni. Siang ii mana ada. Terus aku cari bunyi tadi sampailah..

"Alahai kesiannya kamu"
Anak kucing itu aku dukung. Badannya penuh dengan kotor. Comel!

Aku bawa balik rumah.

Kotor nak mampus kucing tu. Aku angkat buat hak aje la. Terus aku mandikan anak kucing tu. Faham faham la kucing mana suka air. Habis kulit aku dicakar. Tapi tak tinggal bekas pun.

Selesai aku mandikan anak kucing tu. Aku bagi makan sikit.

"Putih rupanya kau ni. Aku ingatkan kau hitam".

Aku berfikir sejenak nama untuk dia.

"Aku letak nama kau oreo lah!
"Meoww"
Dia mengiau panjang.

"Dia suka la tu nama dia"
Aku buat kepala sendiri.

"Oreo oreo"
Aku tersengih.

Tiba - tiba
Pap!

"Aaaaa.. hantu!"
Terus aku mencangkung.

"Hantu apa bendanya siang siang ni alia! Ni umi !"
Aku pandang umi aku tengah cekak pinggang.

"Ehh haa umi.. umi tampar kakak terkejut tau!" Aku buat mulut itik.

"Kakak pergi bersiap siap. Kejap lagi kawan abi nak datang".
"Kawan abi? Siapa? Pakcik Firdaus ke?"

"Tak.. ni kawan abi baru balik dari australia"

"Fuhhh.. hebatnya abi. Ade kawan dari luar negara!"
Umi menggeleng geleng.

"Cepat bersiap. Kejap lagi kita keluar makan sesama".
"Beres umi!"

.............

Secara jujurnya aku tak tahu nak pakai baju apa. Kalau aku pakai baju kurung nanti aku tak sure yang kain tu tak terselak.

Jadi baju Tshirt labuh dan seluar track aku padankan dengan shawl hitam. Tepat pukul 8 malam aku keluar dari bilik.

Ruang tamu rumahku kosong. Aku duduk santai di sofa sebelum kudengar bunyi daun pintu ditolak.

"Ya Allah.. kakak!"
Aku pandang umi sekilas.

"Kenapa umi?"
"Kakak nak pakai macam ni ke?"
Aku tilik diri sendiri.

"Ok la ni kan? Bukannya kakak tak pakai baju umi ni!"
Telinga ku dipulas sedas.

Boleh tahan rasanya.

"Kakak pakai la lawa lawa sikit
Malu abi dekat kawan dia nanti. Kakak tu kan perempuan".

"Biar la dia umi. Luar je perempuan. Macam lelaki dah Ash tengok"

Haa.. mai dah geng sekepala umi. Adik lelaki aku. Ashriel namanya. Mulut boleh tahan laser. Kalau sekali tembak memang makan hati berulam jantung!

"umi ni pakai lawa lawa nak pergi mana? Bukan nak pergi Disneyland yang nak pakai lawa lawa".

"Oi kak, kita nak pergi rumah kawan abi kak. Takkan kau nak pakai macam ni. Cuba kau pakai baju yang melambangkan keperemupanan kau. Macam jantan aku tengok. Aku tengok kau pun aku tak lalu"

Cis. Tak guna punya adik. Aku sumbat cili kang. Dia ingat dia nak kahwin dengan aku ke yang dia lalu tak lalu tu.

"Setan mulut kau dik! Aku cari lelaki yang ikhlas terima aku. Lalu ke tak lalu ke yang pasti aku tak single macam kau!"

Adik aku menjeling tajam. Jangan cakap pasal single single dengan dia.

"Apa ni kakak gaduh gaduh. Cepat cepat siap"

Aku terus bawa kaki masuk bilik. Apa kejadahnya tadi cakap kawan abi nak datang. Tup tup kitorang yang kena pegi rumah dia.

Nak tak nak, baju kurung yang berwarna krim itu dicapai.

Shawl hitam dibiarkan. Seluar track aku pakai kat dalam.
Lepas siap simple simple terus aku keluar.

"Kakak! Cepat lah abi dah tunggu dalam kereta".
Aku tergopoh gapah keluar dari bilik. Pintu rumah dikunci.

...............

Sebaik kereta abi masuk ke halaman, aku melongo. Besar nak mampus rumah dia. Ni kalau aku jadi menantu tuan rumah ni memang goyang kaki la aku.

Syaitan ni dia menghasut aku pulak!

"Kak! Kau berangan apa kak!"
Terkejut aku kena sergah dengan Ash.
Nasib tak lompat bintang aku.

Aku terus turun dengan family aku pergi ke pintu utama rumah kawan abi ku.

Salam diberi. Tak sampai seminit, pintu dibuka dari dalam.

Kelihatan wajah seorang perempuan bertudung tersenyum manis menyambut kami.

" Abang Haji dengan kak hajah dah sampai"
Kedatangan kami disambut mesra.

Kami dijemput duduk kejap di ruang tamu. Gaya rumah ni macam 10 orang duduk.

"Ni anak dara kak hajah ke? Apa namanya ? Alia kan?"

"Ye mak cik.. alia"
Aku tersenyum hormat.

"Tak kahwin lagi anak kak hajah?"
"Belum lagi tapi dah nak bertunang. Jemput la datang nanti".

"Insyaa Allah aku datang" Mak cik syifa n umi memang sekepala.

"Anak kau mana?"
"Lina tengah siap siap tu. Tunggu dia kejap".

Sementara tu aku tengok abi berbual rancak dengan pak cik Hairil.

Aku agak mesti Lina tu lawa jugak. Tengok mak nya la

The BeautifulWhere stories live. Discover now