BAB 7

17 2 2
                                    

        Dia ambil tempat di pangkin rumah aku. Kata umi. Tetamu wajib dilayan dengan baik walaupun tetamu aku ni adalah lembaga berupa manusia.

"Awak nak minum air apa?" Soalku lembut. Betullah aku ni ada gaya waitress hot. Hohoho.

Dia tak terus jawab. Malah tenung muka aku buatkan aku terfikir ada taik cicak di muka ku atau ada bulu hidung terlebih panjang?

Aku mula gelisah dah mamat ni diam je dah kenapa. Aku mula garu garu hidung . Tabiat aku bila tak selesa. Dia mula senyum senget. Tanda tanda terhibur dengan apa yang sedang terjadi. Sakit hati aku. Seronok bila buat aku macam anak kera tengah tahan berak depan dia.

"Iced greentea ada?" Soalnya balik.

Iced greentea atas dahi kau! Amboi.. ada nampak dinding rumah aku ni tulis Alia Tealife ke? Ada nak kena tendang masuk bawah tanah nampak gayanya.

"It's my favourite". Terangkat sebelah keningku. Apa motif dia bagitahu aku. Nak aku bodek dia ke?

"Ooo ya ke? Maaflah ya dekat sini takde green tea. Ada teh O je". Kira adik beradik la tu kan?

"O aje? Tapi tekak teringin nak minum Teh S"

Mamat ni sebelum aku sepak mau tempah keranda kau. Order ii pulak. Ingat kedai mamak ke.

Aku blur
"Teh S?"
"Teh susu"

"Owh duduklah dulu. Kejap saya buatkan air".

Membazir masa aku je layan teh o teh s dia. Nasib tetamu. Kalau tak memang aku dah cincang buat Ayam masak percik.

...........

Aku tatang dulang bersama satu teko Teh S yang dipinta tadi. Dari jauh lagi aku dengar suara gelak ketawa. Mamat ni ketawa dengan siapa? Ke jumpa manusia spiesis lembaga macam dia?

Bila aku jenguk,  adik aku tengah seronok bersembang dengan Harraz. Senang pulak ngam 2 ekor ni. Dengan lagak perempuan melayu terakhir, aku tuang teh ke dalam 2 cawan sebelum diletakkan di depan mereka berdua.

"Minumlah.. ni ada sikit karipap umi buat pagi tadi".

"Makanlah abang harraz".
Amboi adik aku. Berabang bagai.
Harraz pulak senyum je pandang Asyriel. Terfikir jugak aku mamat ni songsang ke apa. Tapi bila terfikir si Baby tak cukup zat dia dekat fakulti. So mustahil dia songsang. Ke biseks?

Apa kau fikir ni Alia .

"Kakak dah kenapa? Terpegun sangat ke dengan ketampanan abang harraz ni?"

Aku pandang adik aku kecik besar je. Cis mulut kau memang durjana adik! Siap kau. Aku tenyeh mulut kau dengan lesung batu. Kau tunggu la Asy!

" Malas aku layan kau dik!"
Terus aku jalan masuk rumah.

Umiiiii...... cepatlah balik.

.........

Nak tak nak pukul 3 juga baru umi balik. Sakan nampak berenjoy umi aku ni. Abi aku pun tak balik lagi. Umi kalau dia jumpa geng sekepala dia. Memang menjadi.

"Syifa masuk lah dulu. Minum minum dulu sebelum balik".
Aku tersenyum. Iya la tetamu .

"Kakak... Panggil adik dengan harraz sekali".
"Ok umi".
Tau dah dorang bedua tu. Main game la tu. Heran alia. Ingatkan mamat tu sombong semesta alam. Ada lagi kemampuan dia untuk senyum. Kalau dengan aku muka tu kalau letak mangga boleh jadi jeruk.

Lepas dah panggil dorang aku duduk menghadap meja makan.

Sukun goreng. Wah fevret!

"Besar dah alia. Cantik pulak tu".
Kelas memuji dah bermula tuan tuan.

" Rajin pun rajin. Kalau alia takde calon lagi auntie pun berkenan nak alia jadi menantu anti".
Aku senyum sumbing.

Heh! Memang tak la aku nak mamat tu. Dah la kedekut tahap petala langit ke tujuh.

Harraz n asyriel tetiba muncul di dapur.
"Duduklah makan". Pelawa mak aku.
Aku bangun nak ambil cawan.

Nak patah balik je tetiba kerusi sebelah aku mamat tu duduk.

"Haa kakak. Tercegat apa lagi kat situ. Duduklah"
Maksud umi duduk sebelah mamat tu. Takpe lah umi kakak rela jadi penunggu dapur ni.

"Dia segan dengan saya la tu makcik".
Suara Si Harraz Irham berbunyi. Serius aku rasa nak cekik dia. Apatah lagi tengok dia senyum sinis.

"Alah apa nak segan ? Umi tahulah kakak tak kenal dengan Am ni. Tapi family kita berkawan. Kenalah saling bertegur sapa.  Bukan orang lain, anak makcik syifa juga".

Tak berapa kenal Am ni? Umi tak tahu yang aku ni, tiap tiap minggu menghadap Si Am ni. Oh aku tak bagitahu umi si am ni senior aku.

"Saya ni sebenarnya satu U dengan Alia, makcik".

Ya...ya.. seharusnya kita ada mulut gatal Harraz Irham yang berbunyi.

"Ya ke? Kenapa umi tak bagitahu kakak pun?"

"Lah.. Harraz pun tak bagitahu mummy?"
Kami berdua pandang sesama sendiri. Mulut mamat ni pun berkudis ke sampai nak kena bagitahu.

"Erm.. tak penting pun".
Umi menggeleng kepala.

"Sedap ke Am karipap mak cik buat tu?"
"Eh sedap makcik. Saya dah cuba. Terima kasih".

Tiap kali nampak dia berbudi bahasa budaya kita dengan orang lain tiap kali tu jugalah aku tak percaya dengan pertemuan pertama kami dulu. Mamat ni ada bipolar disorder ke? Ke dah masuk sekolah tatatertib lepas langgar aku dulu?

Mungkin sebenarnya mood dia hari tu memang tengah buruk. Siapa tahu dia tengah cirit birit masa tu kan? Dan nasib aku la kalau dah jadi tempat melempiaskan amarahnya dulu.

"Err.. alia masuk dulu ya umi. Alia nak jumpa zuyyin kejap lagi".

Terus tangan auntie Syifa aku salam sebelum masuk ke dalam bilik.

The BeautifulWhere stories live. Discover now