Misi : Pembalakan Haram

355 55 3
                                    

Ehsan : Eh? Benda apa tu? Besarnya! *ambil telepon dia, rakam*
Upin : Tak pernah pun nampak kenderaan macam tu masuk ke kampung kita.
Boboiboy : Itu truk. Biasanya guna untuk angkat benda benda berat, atau buah macam kelapa sawit dan sebagainya.
Fizi : Eh? Tapi ni bukan kebun kelapa sawit.
Boboiboy : Hm.... jom siasat. Ikut aku.

Mereka berlima pun secara senyap senyap, menyelinap ke dalam hutan. Sebagai super hero, pastinya Boboiboy punya fokus lebih tinggi dari sebelum ini, terutamanya selepas berlatih dengan Tok Kasa. Pendengaran Boboiboy makin teliti, jadi, Boboiboy masih boleh dengar dekat mana truk besar itu berada. Gegaran tanah juga membantu.

Mereka tiba di kawasan agak jauh ke dalam hutan. Mereka sudah menjumpai truk yang masuk ke dalam hutan tadi. Mereka menyorok di sebalik sebuah pokok besar. Mereka boleh lihat ramai lelaki lelaki dewasa keluar dari truk itu. Mereka semua membawa gergaji mesin. Budak 4 ekor tu dah ketakutan melihat semua lelaki itu memegang gergaji mesin yang besar besar.

Ehsan : Pem-pembalakan haram....
Fizi : A-apa kita nak buat ni?!
Upin :shhhhhhh! Nanti diorang dengar!

Mereka melihat salah satu dari lelaki dewasa itu sudah mula menebang pokok. Satu pokok besar pun tumbang menyembah bumi. Boboiboy panik. Tiba tiba, mata Boboiboy berubah menjadi warna silver.

Boboiboy : Ehsan. Guna telepon kamu, telepon polis. Lepas telepon polis, rakam, buat bukti. Upin Ipin, keluar dari hutan ni, tunggu dekat luar, tunggu polis datang dan bawa ke sini. Ehsan, Fizi, lepas dah dapat bukti, cepat cepat keluar dari hutan ni.
Fizi : Habis tu, abang macam mana?
Boboiboy : Abang akan cuba tangkap mereka sementara tunggu polis sampai.
Ipin : T-Tapi-
Boboiboy : Tak apa. Abang boleh jaga diri. Sekarang, Ehsan!
Ehsan : Baik!

Ehsan pun cepat cepat telepon polis. Upin dan Ipin pun berlari keluar dari hutan. Upin menarik tangan Ipin sambil berlari.

Di dalam jam tangan Boboiboy, Solar mengawal Boboiboy.

Thorn : Kau pasti ke boleh berjaya ni?
Solar : Mestilah boleh! Kenapa kau tanya pulak ni?
Thorn : Alah, saja je cakap. Kau ni pun kadang kadang tak boleh harap. Nama je pandai, tapi cuai.
Solar : Apa kau cakap?!
Gempa : Dah dah, jangan gaduh! Kita dalam situasi serius ni!
Taufan : Korang ni sama je macam Blaze dan Ice dulu. Asyik asyik gaduh je, hahahahha!
Blaze : Sebenarnya, aku masih tak sangka yang Daun lepas naik jadi Thorn, mulutnya tajam macam pisau.
Ice : Alah, macam nama dia, Duri. Lidah pun berduri jugak.
Hali : Dah dha, senyap! Biar di Solar tu kawal tuan!
All-Hali : *senyap*

Solar pun sambung mengawal badan Boboiboy. Di luar jam sekali lagi, Ehsan dah selesai telepon Polis.

Ehsan : Dah, bang!
Boboiboy : Ok, sekarang, rakam.

Ehsan pun pasang camera, dan rakam lelaki lelaki dewasa itu secara senyap senyap.





















439 perkataan

Yosh 💃

Ejen Ali Crossover Season 4 : Alternate Universe (Complete)Where stories live. Discover now