Kiawe : S-siapa kamu ni?!
Mereka berdua bersiap sedia kalau kalau orang yang di depan mereka ini orang jahat. Tapi, selepas melihat yang Boboiboy berada di atas kerusi roda, mereka merendahkan sedikit kefokusan mereka kerana mereka tahu Boboiboy tak boleh menyerang.
Boboiboy : Ah. Maafkan saya. Saya bukan orang jahat. Kawan kamu, Ash, yang bawa saya ke sini.
Saphocles : B-betul ni, kami boleh percayakan kamu?
Boboiboy : Ya. Lagi pun, saya bukannya boleh lawan kamu semua dengan keadaan saya sekarang ni.Mereka berdua menghembuskan nafas lega. Mereka berdua duduk di atas sofa disebelah Boboiboy. Mereka berdua borak borak biasa, saling kenal kenali.
Kiawe : Apa dah jadi dengan kaki kau?
Boboiboy : Oh. Aku sesat dalam hutan. Jadi, aku pun panjatlah pokok nak cari jalan keluar, tapi, tiba tiba ada sekumpulan burung terbang ke muka aku, dan aku terjatuh dari pokok.
Saphocles : Lah. Macam mana rupa burung tu?
Boboiboy : Er.... macam burung merpati.
Kiawe : Yang ini ke?Kiawe menunjukkan pokedexnya ke arah Boboiboy, menunjukkan rupa pokemon yang melanggar Boboiboy yang bernama Pidove. Kiawe pun sedikit pelik yang Boboiboy tak mengenali pokemon itu. Dia berfikir kemungkinan yang Boboiboy bukan berasal dari sana.
Kiawe : Kau bukan dari sini ke?
Boboiboy : Hm? Haah. Aku bukan dari sini. Tu yang aku tersesat dalam hutan sana tu. Nasib si Ash tu ada untuk tolong aku masa tu.
Saphocles : Ash yang bantu kau?
Boboiboy : Ya. Kalau dia tak ada dekat sana, tak tahulah apa yang akan terjadi dengan aku ni sekarang.Tidak lama kemudian, semasa mereka masih berborak, Ash baru sahaja siap mandi.
Ash : Hm? Oh! Kiawe! Saphocles! Korang dah balik?
Kiawe : Tak lah. Kitorang masih jalan jalan dalam gua lagi.
Ash : Aku cuba jadi baik, ok? Jawap tu pun baik baik lah, sang gunung berapi oi.
Kiawe : Tak nak.
Ash : Nak aku kepish kau?
Kiawe : Tak nak.
Ash : Aku tendang jugak kepala kau jap gi.
Kiawe : Tendang lah kalau berani, aku takut apa.
Saphocles : Korang! Kita masih ada tetamu dekat sini! Maafkan lah mereka ya, Boboiboy. Mereka memang selalu macam ni.
Boboiboy : Tak apa. Aku dengan kawan aku pun selalu gaduh macam ni dulu. Haha!
Ash : Ye ke? Kawan kau tu rupa dia macam mana, Boboiboy?
Boboiboy : Macam ni.Boboiboy keluarkan telefonnya dan menunjukkan mereka gambar Fang.
Boboiboy : E-eh?! Sorry sorry, salah gambar.
Boboiboy menukar gambarnya kepada gambar yang betul. Mereka bertiga hampir terketawa melihat gambar yang pertama tadi. Gambar Fang yang sebenar ditunjukkan kepada mereka bertiga.
Boboiboy : Waktu first jumpa dia mula mula dulu, aku ingatkan yang dia ni budak skema, gangster ke apa, biasalah, budak budak kan. Tapi, lama lama. Kitorang jadi makin lama makin rapat dan berakhir menjadi Frenemy. Boleh dikatakan, semua benda kitorang buat pertandingan masa zaman sekolah dulu. 2 tahun lalu, ada satu kejadian yang sangat teruk, tapi, walaupun macam tu, dia tetap ada untuk aku, tak kira apa pun keadaannya. Sebab inilah, dia sangat berharga untuk aku.
Saphocles : Oh! Jadi, korang ni kiranya macam Soulmate lah kan?
Boboiboy : Boleh dikatakan macam tulah.
Ash : Soulmate? Apa tu?Ash melihat ke arah Boboiboy dengan wajah ingin tahu. Boboiboy hanya tersenyum melihat riaksi Ash.
Boboiboy : Soulmate ni, seperti kawan baik, tapi lebih dari tu. Bila kau ada dekat dengan dia, kau macam rasakan yang dia adalah dunia kau. Well, aku dah tak ada keluarga lagi dah. Aku je yang tinggal. Aku pun tak ada sepupu. Dia dah jadi macam keluarga kedua bagi aku. Dan, bila kau jumpa Soulmate kau ni, kau rasa macam nak bersama dengan dia sampai bila bila. Ianya tak semestinya perlu jadi lelaki dan perempuan sahaja dan berakhir menjadi pasangan cinta couple couple sawit sawit semua. Lelaki dengan lelaki dan perempuan dan perempuan pun boleh. Dan, ianya m3njadikan persahabatan kau dengan dia, jadi lebih erat, seperti kamu tak mahu lepaskan dia dari hidup kau. Well, itulah Soulmate untuk aku. Mungkin kamu tak sedar, dia mungkin berada di depan kamu sekarang ni.
Mereka bertiga mendengar penjelasan Boboiboy seperti anak anak mendengar cerita sebelum tidur dari mak ayah diorang. Well, Boboiboy memang lagi tua dari mereka pun. Boboiboy hanya tergelak kecil melihat mereka bertiga. Terasa seperti ada adik beradik pulak bagi dia.
Ash : Wow.... Oh ya! Lupa aku nak cakap. Boboiboy akan tinggal dengan kita sekarang!
Saphocles : Heh?! Betul ke?!
Boboiboy : Well.... buat sementara waktu lah. Aku tak mahu mengganggu korang. Aku pun kena balik ke tempat asal aku jugak nanti.
Kiawe : Well, kau memang dialu alukan untuk datang balik bila bila masa yang kau nak.
Boboiboy : Terima kasih lah dah terima aku di sini.Hari itu sangat meriah kerana mereka buat macam macam benda untuk menyambut Boboiboy tinggal di rumah mereka.
Malam tu, Kiawe dan Ash dah tidur macam bayi di katil maisng masing, sementara Boboiboy dan Saphocles sedang menonton anime di tablet Saphocles. Mereka tengok macam macam anime malam tu.
Boboiboy : Kau tahu, dulu, aku memang selalu kesunyian. Anime ni jelah yang mampu membuat aku gembira dulu.
Saphocles : Huh? Apa maksud kau?
Boboiboy : Aku ni anak tunggal, tak ada adik beradik. Mak ayah aku pun selalu sibuk. Aku pun tak ramai kawan. Bila aku pindah ke Pulau Rintis, rumah datuk aku, biasalah kan, kawan bergaduh, sampai merajuk berhari hari. Aku takut kesunyian, sebab itulah aku tengok anime ni sampai larut 3 pagi. Tak tahu mengapa, ianya membuat aku gembira. Dan sampai sekarang sekalipun... bila aku kesunyian.... anime tak pernah gagal buat aku rasa gembira semula....Saphocles hanya diam mendengar kata kata Boboiboy.
Boboiboy : Hahaha! It's funny.... how thing that can make me happy.... doesn't even exist......
Saphocles tak suka dengan atmospera yang gelap ini. Dia pun tak mahu lihat Boboiboy sedih.
Saphocles : Hei.... at least, kau tak rasa kesepian, kan? Itulah yang paling penting. Kadang kadang, benda yang mampu buat kita gembira memang tak masuk akal. Tapi, jika ianya buat kau gembira, ianya cukup.
Boboiboy : Hahaha..... betul cakap kau tu.Mereka tamatkan episode untuk malam tu dan pergi tidur. Semua orang di dalam rumah itu tertidur nyenyak tanpa apa apa masalah.
980 perkataan
Hey hey hey! Author kembali! Sorrylah Author lama tak muncul! Author kehilangan idea untuk menulis dengan Wattpad ni. 😔💔 Tapi, Author tak akan quit Wattpad! Masih terlalu awal untuk Author berhenti dari dunia menulis ni! Author lama menghilang sebab Author tengah cuba untuk hidupkan Youtube Author balik. Sebab dah sebulan Author tak post apa apa dan tak ada orang tengok youtube Author :D💔. Korang kalau tengok anime macam Haikyuu dan Hunter x Hunter tu, mesti tahu yang ada banyak video berjenis text story di Youtube berkenaan anime macam yang Author sebut tadi. Dan....
Author berjaya dapat 1K lebih Subs dengan jenis content baru ni! (/>w<)/💞💞💞. Maaf sekali lagi sebab Author dah lama tak on cerita. Arigato! Sayonara! Author here to say goodbye, roger and out! Peace out! ✌
YOU ARE READING
Ejen Ali Crossover Season 4 : Alternate Universe (Complete)
FanfictieBermula dari misi untuk menylamatkan power spera, berubah menjadi misi untuk selamatkan diri sendiri. Apa yang akan jadi? Temukan di buku ini!