Boboiboy membuka begnya, dan mengambil buku diary nya yang berada di dalam beg itu. Benar, buku itu bercahaya sekali lagi. Nasib lah Abang Salleh dah pergi. Seketika kemudian, cahaya itu pun mula malap, dan hilang. Boboiboy pun membuka diary nya itu.
Khazanah dunia tiada gantinya,
Indah pemandangan dengan warnanya,
Musnah sudah harda dunia,
Siapa gara garanya, kalau bukan manusia.Boboiboy memusingkan kepalanya ke kanan membaca petunjuk terbaru yang dia dapat itu. Petunjuk kali ni, tak bawa dia ke mana mana. Seperti teka teki yang suruh Boboiboy pecahkan sendiri.
Boboiboy : Khazanah dunia? Musnah? Manusia?
Boboiboy ni bukanlah bijak setiap masa. Dah memang lumrah remaja untuk blur tak tentu masa. Walaupun tak innocent mana pun 🗿
Abang Salleh : Hah, Boboiboy! *masuk ke dalam bilik* makan malam kita dah sampai. Tapi dalam bentuk makanan sejuk bekulah. Boleh tolong abang masak tak?
Boboiboy : Oh, boleh je. Abang pergi lah dapur dulu.
Abang Salleh : Ok. Jangan lambat sangat. Banyak tu nak kena siapkan. *pergi*
Boboiboy : ...... *letak jari dekat telinga kiri* Aku dah sampai.....Boboiboy pun keluar dari bilik dan menuju ke dapur rumah Abang Salleh itu.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Rev : Hah! Kapten! Boboiboy dah masuk dimensi baru dah!
Shadow : Baguslah... dia ok tak? Tak cedera macam dekat dimensi sebelum ni kan?
Rev : Tak. Dia selamat je. Siap dapat makan durian lagi.
Laura : Durian? Apa tu? Haiwan ke?
Rev : Durian tu macam makanan. Dia berduri macam landak. Kalau baru jumpa, memang bau dia kuat dan busuk. Tapi, kalau yang dah biasa, memang sedap.
Laura : Ohhhh, makanan.
Lui : *tendang pintu bilik tu* HELLO SEMUA!!!Lui masuk dengan tak ada salam nya, terajang pintu, dan siap baling 2 Lobster dia tu ke atas sofa. Aih ( °-°)
Furizu : *muncul dari dalam peti sejuk* UISH! LOBSTER?!
Lui : Haah! Aku tangkap untuk makan malam kita! Aku tangkap dekat tasik tak jauh dari sini. 2 kilometer macam tu lah.
Ad : Suruh lah si Mio tu masak guna kuasa dia!
Harien : Kuasa aku tak nak guna ke?
Ad : Kuasa kau tu meletop, bukan membakar. Karang tak pasal pasal meletop markas ni!
Harien : *merajuk di tepi*Diorang pun panggil si Mio, dan Mio pun guna kuasanya, iaitu api, dan membakar 2 Lobster itu. Selepas 2 Lobster tu masak, diorang pun makan makanan di depan mereka dengan berselera.
Leo : Oh ya. Apa yang korang nak cakap tadi?
Leo memusingkan kepalanya melihat ke arah Azir dan Shin kembali.
Azir : Er...... nantilah kitorang cerita. Kita makan je dulu. Rezeki depan mata ni!
Azir dengan cepatnya, ambil satu bahagian Lobster itu dan nak sumbat ke mulut Leo, tapi tersasar, dan terkena dahi Leo, buatkan dia terjatuh dan pengsan. Kesian.
Leo : *20 tahun cahaya galaxy berpusing di kepalanya*
Azir : Alamak! Leo!.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Keesokkan harinya, Boboiboy bermain dengan Upin dan Ipin lagi. Kali ni, baru betul betul Upin dan Ipin bawak Boboiboy pusing satu kampung. Dengan mereka kali ni, ada Ehsan dan Fizi. Diorang terserempak dengan diorang berdua tu waktu lalu depan padang lapang. Diorang pun ikut lah sekali lepas dapat tahu yang Upin dan Ipin nak bawak si Boboiboy tu jalan jalan.
Ehsan : Abang ni, Tingkatan berapa?
Boboiboy : 18 tahun dah. Dah habis sekolah pun.
Ehsan : Ohhhh. Kenapa datang ke kampung kami ni?
Boboiboy : Saje je. Nak jalan jalan. Dapat cuti, datang lah sini bercuti. Tapi tersesat. Biasalah, masuk tempat baru kan. Ni pun kali pertama abang datang sini.
Fizi : Pulak. Sesat ke mana?
Upin : Sesat termasuk dalam dusun durian atok.
Fizi : Lahhhh.Mereka pun berborak lah sesama sendiri sepanjang perjalanan, sambil budak 4 orang tu perkenalkan lah segala benda yang ada dalam kampung tu.
Ehsan : Hahhhh. Ni lah Homestay terkenal dekat Kampung Durian Runtuh ni! Homestay Tok Dalang!
Boboiboy : Fuhhhhhh. Besar jugak eh.Mereka pun teruskan perjalanan sampailah hampir ke hujung kampung. Hutan kiri kanan.
Boboiboy : Terima kasih lah dah kenalkan kampung ni ke abang.
Budak 4 : Sama sama-Tiba tiba, mereka terdengar bunyi enjen yang sangat kuat. Akibat terkejut, mereka berlima menyorok di sebalik sebuah pokok besar dekat situ. Mereka melihat sebuah truk besar masuk ke dalam hutan itu.
Boboiboy : Eh?
659 patah perkataan
💃 *lesap*
YOU ARE READING
Ejen Ali Crossover Season 4 : Alternate Universe (Complete)
Fiksi PenggemarBermula dari misi untuk menylamatkan power spera, berubah menjadi misi untuk selamatkan diri sendiri. Apa yang akan jadi? Temukan di buku ini!