Anna Furmanowa

42 8 3
                                    

Anna Nikiticzna Furmanowa była żoną komisarza z dywizji Czapajewa oraz kochanką legendarnego dowódcy. Pomimo skandalu, który stał się jej udziałem, a także swojego zaangażowania w walkę i działalność kulturalną, pozostaje postacią praktycznie zapomnianą.

Anna pochodziła z Kubania. Jej panieńskie nazwisko brzmiało Steszenko. W momencie wybuchu I wojny światowej miała zaledwie 17 lat, ale jako aktywna, nieznosząca bezczynności dziewczyna już wtedy zdecydowała się wnieść swój wkład w działania wojenne. Przeszła kurs na siostrę miłosierdzia i została wysłana na turecki front. Tam poznała Dmitrija Furmanowa, który również był sanitariuszem. Podczas ich pierwszego spotkania dowodził służącym do przewożenia rannych pociągiem. Szybko zakochali się w sobie i wzięli ślub.

Narastające niepokoje i przedłużająca się wojna zradykalizowały młodych małżonków

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Narastające niepokoje i przedłużająca się wojna zradykalizowały młodych małżonków. Dmitrij związywał się początkowo ze środowiskami anarchistów i eserowców, ale po zwycięstwie rewolucji październikowej oboje przystali do bolszewików. Furmanow szybko zrobił karierę. Stał się okręgowym sekretarzem partii, a następnie objął funkcję komisarza politycznego. Anna, posługująca się pseudonimem Naja, początkowo działała w Moskwie, próbując pogodzić zadania partyjne ze studiami. W końcu zrezygnowała z uniwersytetu i w ślad za mężem pojechała na front. Otrzymała funkcję zawiadującej działalnością kulturalno-oświatową w dywizji, w której służył Furmanow. Była to 25. dywizja strzelców, dowodzona przez Wasilija Czapajewa.

Młoda, pełna zapału komunistka od razu wpadła w oko dowódcy. Czapajew nachodził parę w zajmowanym przez nich pokoju, zapraszał kobietę na spacery, zostawiał miłosne liściki. Naja niezbyt opierała się tym zalotom i wkrótce dywizją wstrząsnął prawdziwy skandal. Świadczy o nim zachowana korespondencja Furmanowa, w której komisarz grozi dowódcy zemstą poprzez donosy do owianej strachem Czeki. Czapajew prosto odpisał mu, że gdyby Anna sama nie była nim zainteresowana, do niczego by między nimi nie doszło.

Ostatecznie konflikt udało się zażegnać jedynie przez przesunięcie Furmanowa i jego żony do Turkiestanu, gdzie Dmitrij został komisarzem frontu

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Ostatecznie konflikt udało się zażegnać jedynie przez przesunięcie Furmanowa i jego żony do Turkiestanu, gdzie Dmitrij został komisarzem frontu. Jego gniew na Wasilija Iwanowicza widocznie szybko minął, ponieważ w napisanej w 1923 roku książce "Czapajew" przedstawił dowódcę w bardzo pozytywny sposób. Podczas gdy mąż zajmował się pisarstwem, Anna pracowała w wydawnictwie.

Po śmierci Dmitrija w 1926 roku poznała węgierskiego komunistę Ludwiga Gawro i w tym samym roku wzięli ślub. Miłość do Czapajewa najwidoczniej jednak wciąż się w niej tliła, ponieważ na podstawie książki męża napisała o dowódcy sztukę, a później była główną konsultantką reżyserów słynnego filmu "Czapajew". Pod koniec życia Anna została dyrektorką Moskiewskiego Teatru Dramatycznego. Zmarła w 1941 roku, na krótko przed wybuchem II wojny światowej. Pomimo popularności postaci Czapajewa w Związku Radzieckim, wątek Furmanowej pojawił się dopiero w serialu "Cтрасти по Чапаю" z 2013 roku.

Rewolucja jest kobietą. Historie rewolucjonistekOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz