part 9

122 10 3
                                    

selepas keluar dari bilik auditorium, perempuan itu keluar menuju ke tempat yang telah dijanjikan di dalam telefon.

kau ingat aku bodoh nak lepaskan kau macam tu sofea. aku akan bawa kau jumpa mama dengan papa kau.pakej dengan adik kau sekali. hahahah

baru beberapa langkah, telefon berbunyi semula.

" salam dr, prof zaki suruh datang ke bilik dia. sekarang," kata suara didalam telefon dan segera menamatkanya.

" nak apa lagi orang tua cilaka ni, menyusahkan aku je," bebel perempuan berusia 30-an.

Dia mendail nombor seseorang dan panggilan disambung,

" tukar plan, nanti aku panggil kau datang bilik. aku ada emergency"

"okay, bos"

Panggilan ditamatkan. perempuan itu yang bertumit tinggi dan berkot putih pergi menuju ke bilik prof zaki.

.....................................................................

Sofea tersedar. dia melihat sekelilingnya dan hanya ada dia dan dua lelaki yang baru dijumpai itu tadi. Zack mengulurkan botol air yang separuh isinya kepada sofea.

" nah, minum air ni. sorry air tinggal separuh sebab mangkuk ni dah minum" kata zack sambil jeling ke arah andy.

Andy tergelak kecil melihat muka zack yang masam mencuka dari tadi. garang tapi comel.

" sorry ar. aku haus. ini nasib aku jumpa dalam dewan ni.hahahah" kata andy.

sofea tersenyum melihat keletah dua lelaki ini. sofea bangun perlahan-lahan sambil dibantu oleh zack dan andy.

" jom keluar.aku nak amik angin sekejap" kata sofea.

andy dan zack tidak berkata apa- apa.
Mereka hanya mengikuti sahaja sofea dari belakang. Alangkah terkejutnya mereka apabila keadaan di sebalik pintu yang berubah sekali lagi. kelihatan para pelajar bermundar mandir pulang dari kelas. keaadan diluar agak mendung. sekumpulan budak lelaki dan perempuan sedang menghisap rokok di  pondok kecil tidak jauh dari pintu keluar.

" korang dah kenapa? macam nampak hantu. dah jom pergi ke pondok tu" kata sofea.

zack dan andy tersedar dari lamunan mereka dan tidak menyedari yang sofea sudah berada di pondok. sekumpulan pelajar itu menegur sofea dengan penuh ramah mesra dan terus meninggalkan pondok itu.
Hanya mereka bertiga sahaja yang tinggal di pondok itu.  Sofea mengeluarkan kotak rokok dunhill dan menghulurkannya kepada zack dan andy. zack dan andy mengambil rokok sebatang seorang. Asap rokok berkepul-kepul di sekitar pondok itu.

"uhuk uhuk" andy terbatuk kecil.

zack tergelak melihat andy terbatuk.

" aku dah lama tak hisap rokok. hisap kalau stress je" kata andy.

sofea tidak mengendahkan dua lelaki itu. asap ditarik kedalam dan dihembusnya ke atas.

andy dan zack terpegun melihat aksi sofea menghisap rokok

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

andy dan zack terpegun melihat aksi sofea menghisap rokok.

" oh, sofea. maaf tanya. apa maksud kau mintak tolong tadi?" kata andy.

perasaan ingin tahu andy menebal dengan perkataan tolong sebelum sofea jatuh pengsan. Sofea memegang rokoknya dan mengeluh. dia memandang ke arah andy dengan wajah sayu. zack yang berada di sebelah sofea termenung dan tak berkata apa-apa.

" sebenarnya aku nak bagitahu tapi aku risau akan keselamatan  aku dan adik aku. lagipun dekat sini bahaya. ada mata- mata" jelas sofea.

Andy tidak berpuas hati dengan jawapan sofea. Andy memandang ke arah zack. Dia seolah tahu apa yang sedang zack fikirkan.

" tak apa lah. tapi siapa perempuan yang kau panggil prof tadi?" soal andy.

zack terkejut dengan soalan andy.andy seoalah dapat membaca fikirannya.  Sofea dapat mengagak yang dua lelaki ini dengar perbualan dia dengan prof tadi.

sofea memandang ke arah sekeliling pondok. dia takut ada orang pasang telinga untuk mendengar perbualan mereka. sofea memperlahankan suaranya dan berkata,

"dr ro....,". Belum sempat sofea ingin menghabiskan ayatnya, poketnya baju kurungnya bergegar. 

Dia mengeluarkan handphone blueberry nya dan satu pesanan ringkas masuk. Sofea kelihatan sedikit takut melihat mesej itu.  Andy meninjau sedikit ke arah skrin telefon sofea tetapi tidak sempat. sofea lekas memasukkan telefonnya semula. Dia menyembur minyak wangi ke badannya. dia lekas bangun dari tempat duduk.

" aku ada kerja sikit. korang stay sini. kejap lagi aku datang balik" pesan sofea.

Dia mempercepatkan langkahnya masuk ke bangunan semula meniggalkan zack dan andy.

Tanpa mereka sedari ada mata mata sedang memerhatikan mereka tidak jauh dari pondok itu.

......................................................................
perempuan itu keluar dari bilik prof zaki dengan keadaan marah. Mulutnya tidak berhenti kumat kamit seperti sedang berzikir. Dia pergi menuju ke biliknya. para pelajar yang berselisih dengannya tidak berani tegur kerana mukanya garang seperti singa kelaparan.  Dia menghempas pintunya dengan kuat sehingga mengejutkan pensyarah di sekeliling biliknya.

" cilaka punya orang tua. macam mana dia boleh tahu pasal benda tu. ikutkan hati aku nak bunuh je orang tua tu.senang kerja aku"

telefon perempuan itu berdeting. satu notifikasi masuk. dia membuka mesej itu.

" ini lagi satu, tak menyabar. aku tahu la kerja aku. nasib baik bayaran lumayan. kalau tak, tak hingin aku layan"

dia mengabaikan mesej nya. Dia membuka ruangan kenalan dan mencari nama sofea. Dia mula menaip mesej.

" KAU ADA DEKAT MANA ! DATANG BILIK AKU SEKARANG"

dia menutup telefon nya. Dia memusigkan badannya ke arah luar tingkap. Ada sesuatu rancangan yang sedang difikirkannya.  

Selang beberapa minit, pintunya diketuk. Sofea dengan keaadan ketakutan membuka pintu itu. Perempuan itu memandang sofea dengan pandangan pemangsa sedang menunggu mangsa untuk dibaham.

wajah perempuan yang garang tadi bertukar menjadi ayu.

" sofea sayang, meh duduk dekat depan aunty. jangan takut, aunty tak apa apakan sofea" kata perempuan itu dengan lembut.

sofea menundukkan kepalanya dan pergi menghadap perempuan itu.

" sofea tolong panggilkan aidan dan mikail. aunty nak jumpa" arah perempuan itu.

sofea tanpa sebarang soalan terus keluar pergi memanggil aidan dan mikail.  10 minit kemudian,  mikail dan aidan masuk ke bilik perempuan itu.
Sofea kembali ke tempat duduk tidak jauh dari pintu bilik itu. mereka kelihatan sedang membincang sesuatu. perempuan itu mengarahkan  sofea untuk memakai headphone supaya sofea tidak dapat mendengar sebarang perbualan mereka. sekali sekala mereka menoleh ke arah sofea.
Sofea khuathir akan pertemuan dia dengan zack dan andy diketahui oleh perempuan itu.

perempuan itu melambai lambai kearah sofea sambil menunjukkan wang.  Sofea buka headphonya lalu pergi ke arah perempuan itu.

" sofea amik duit ni, lepastu tolong belikan makanan.hantar tempat biasa" arah perempuan itu. Aidan dan mikail menjeling ke arah sofea dan sofea keluar meninggalkan mereka.

" aku nak korang buat sesuatu. pasal bayaran jangan risau.aku bayar double" kata perempuan itu.

"baik prof. bila nak mula ?" tanya aidan.

" sekarang lah. tak kan esok pulak ! " kata perempuan itu.

aidan dan mikhail bangun dan keluar meninggalkan perempuan itu bersendirian.

" tahulah nasib kau malam ni, sofea.hahahaha".




MATAWhere stories live. Discover now