"بسم الله الرحمن الرحيم"
(اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين)**************************
في صباح يوم جديد مليئ بالاحداث
يستيقظ حمزه مبكراً كعادته لممارسه تمارينه الصباحيه وبعد ان انتهي من تمرينه اتجه الي المرحاض ليحظي بحمام منعش ثم اتجه الي خزانه ملابسه وارتديبعد ان نثر من عطره المفضل نزل علي الدرج متوجها لغرفه الطعام.
ليلقي تحيه الصباح ويرد عليه الجميع التحيه ويقبل يد جده ووالدته.بعد ان جلس حمزه علي مقعده لاحظ خلو المقعد الخاص بسارين بجانبه ولكنه لم يعطي الامر اي أهميه.
تنزل سارين علي الدرج تلقي التحيه بصوت ضعيف مصطنعه التعب:صباح الخير يا جماعه.
شهيره بقلق مصطنع:صباح النور ياحبيبتي،مالك تعبانه ولا ايه.
سارين بتمثيل المرض:ايوه يا مامي شكلي أخدت دور برد.
شهيره بغيظ لعدم ظهور اي رد فعل علي حمزه.لتكمل مصطنعه بإهتمام :طب يا حبيبتي اقعدي انهارده وماتحضريش الجامعه.
سارين تدعي الحزن:ياريت والله يا ماما انا مصدعه اوي ومش عارفه هسوق العربيه ازاي وماينفعش اغيب انهارده عشان في محاضرات مهمه.
شهيره بمكر لتصل لما تريده:ماتقلقيش ياحبيبتي اكيد حمزه هيوصلك معاه وياخد بالوا منك.
قبل ان يعترض حمزه ويهم بالرفض يقطعه صوت جده :اكيد ياسارين مش هيسيبك وانتي تعبانه كده تروحي لوحدك ...ليوجه حديثه لحمزه :مش كده ياحمزه.
حمزه ببرود شديد:الي حضرتك شايفه يا جدي.
ليهب حمزه ناهضاً من مقعده ناوياً الخروج
شهيره بلهفه:استني يا حمزه سارين لسه مافطرتش.
حمزه بجفاء ولغظه :انا متأخر ومش هستني اكتر من كده.
سارين بإستعجال:خلاص يا مامي ماتقلقيش انا هفطر مع اصحابي .
شهيره :اوك يا روح مامي خلي بالك من نفسك.
ليخرج حمزه الي سيارته وتسرع سارين تقبل امها وتهمس في أذنها بصوت منخفض:ميرسي يا مامي علي الخطه الهايله دي.