...
Semua terdiam
Diam tak terkata,
Biarpun satu perkataan yang pendek.
Kelima-lima sahabat itu memandang orang yang menyapa mereka. Mereka semua tidak menyangka akan jadi sebegini(?) Mata ejen iris ini membulat terkejut setelah mengetahui siapa akan jadi teman sebiliknya itu.
Rudy
Dalam banyak-banyak manusia, mesti si landak ni juga yg akan melekat dengannya pada akhir hayat, baru tak ikhlas lagi tu. Tak rela dia nak sebilik dengan si pembuli tak berlesen kerajaan nii.
"Kau Rudy?" Tanya Khai terkejut kat landak- ehem Rudy. "Yelah, nape kau tanya aku macam kau tak kenal aku?" Kata Rudy dengan nada yang berlagak.
"Ceh.." Alicia sebut sambil memutarkan mata dan memyilangkan kedua-dua lengan tangannya rapat ke dada.
"Hah, napa korang semua ni ade kat sini? Setahu aku, aku takde pun jemput korang ke bilik aku. Dan mane ade aku buat kenduri arwah pun kat bilik nii..." Rudy berkata dan terus je tersenyum jahil kat dorang.
"Ishh..., landak nii." Keluh dorang lima sekawan itu sekaligus. Tapi dorang terpaksalah tahan amarah dorang tu kat si landak Inviso kita yg satu-satunya ini. Spesies endemik kot...
"Kami.. datang ke sini s-sebab nii hah, Ali nii dia..." Khai hilang kata-katanya sambil menggaru kepalanya yg tak gatal pun. "Dia ape?" Tanya Rudy. Alicia mula hilang sabar dan terus straight-to-the-point je.
"Ali tido ngan kau mulai hari nii..." Jawab Alicia dan menggelengkan kepalanya dihadapan Khai, yg dari tadi tak tau apa yg mo dicakap dan Rudy, si biul yg tak pandai tangkap apa maksud orang. Sama macam Ali, mau juga straightforward barulah tau.
Memang bahkan kalau dah namanya jodoh. Jodoh tu tak lari ke mana jua, disitu juga ia, tak pandai lari ke tempat lain. Sama-sama dupang...
Cuma marilah doa bersama supaya rezeki dua ekor burung sejoli nii tak dipatuk orang.
"Hah? Ape– nape nii tibe-tibe je dia tidur sebilik dengan aku?" Tanya Rudy dengan nada tidak puas hati. "Jeneral suruh..." Jawab Alicia selamba je.
Rudy menjeling Alicia dengan tatapan maut. Tapi Alicia tidak mempedulikan sepasang mata itu yang menatapnya tidak puas hati. "Kalau kau tak percaye, kau boleh je tanya Jeneral sendiri." Kata Alicia dan tersenyum ada maksud.
"Ciss..!" Rudy berdesis tanda tak terima hakikat yang sebenarnya. "Erhh... korang..." Iman bersuara setelah sekian lamanya dia membisu disamping mereka. Semua melihat ke arahnya.
"Ape kata kite bawa Ali masuk ke dalam bilik, satu kalilah dengan barangnye." Kata Iman dan tersenyum manis kat semua yg disitu. Keempat-empat manusia itu – tolaklah si sang landak endemik kita tu – menangguk tanda setuju.
Iyalah, sepa yg ndak keberatan angkat barang lama². Mesti ada yang sakit badan nanti. Kalau ada latihan lagi, memang mataiilah bah begini..
Rudy hanya memutarkan matanya dan memberikan laluan kat dorang berlima itu untuk masuk ke biliknya. Mereka semua meletakkan barang-barang Ali, "Kami pergi dulu ye, Ali." Kata Moon sambil melambai kat Ali dan mula beredar dari bilik itu. Diikuti Iman, Alicia dan Khai berjalan keluar dari bilik Ali dan Rudy.
Kelibat mereka hilang setelah pintu masuk keluar bilik itu ditutup oleh mereka, Ali mula merasa tidak sedap hati dengan atmosfera bilik itu. Kena-kena lagi masa tu juga Comot yg berada di dalam beg sikut Ali tu pun tengah tidur.
Habislah dia...
Ali meneguk ludahnya dan mula palingkan tatapannya ke arah teman sebiliknya itu. Kelihatan disana Rudy sedang menatapnya tajam. Bukan tatapan yg nak membuli dia bukan tapi nii nampak lain. Tatapannya yg satu nii betul-betul lain. Lain dari yang lain.
Seperti hendak memakannya...
*Di situasi yang lainnya pulak*
Alicia, Iman, Khai dan Moon berjalan menjauhi bilik Rudy dan Ali. Mereka menuju ke arah lif yang mereka naik tadi. Dan situlah mula perbincangan mereka tentang konspirasi Illuminati– Aik salah, tentang Rudy dan Ali. Arh tu baru betuii.
"Weii, korang rase agaknyelah, ape yg Rudy akan buat kat Ali? Sebab Rudy tu kan memang tak suke Ali dari start Ali masuk ke Akademi." Tanya Moon dengan soalan yang agak panas.
Satu kalilah memecahkan kesunyian mereka yg sambil tu jugak menunggu lif. Mereka pun mula berfikir, apalah agaknya Rudy akan lakukan kat Ali. "Membuli?" Jawab Iman sedikit teragak-agak.
"Itukan memang dah jadi kewajipan Rudy untuk lakukannya setiap kali terserempak dengan Ali." Jelas Alicia. "Tapikan mereka dah jadi teman sebilik, macam mane nii?" Kata Khai khawatir.
"Jadi maksudnya, Rudy akan buli Ali biarpun dalam bilik yang mereka tidur?" Iman berkata dengan cemas. "Alamak..." Moon bersuara dengan terkejut. "Habislah Ali..." Kata Alicia dengan selamba tapi risau.
"Kalau macam tu, jom kite doakan supaya Rudy tak kacau Ali." Khai cakap dan mula tadah tangan untuk berdoa.
*Di dalam bilik RuLi*
Ali kemaskan barang-barangnya ke dalam almari lebihan yang ada nan kosong. Rudy dari tadi hanya memandang Ali tanpa menutup matanya biarpun hanya sekejap saje.
Badan Ali memang dari tadi rasa tak senang disebabkan si landak nii yang pandang dia tak habis-habis. Kemana dia pergi, disitu juga matanya yang miang tu beralih.
Ali hanya berdiam diri kerana tak berani nak bersuara. Lepas je dia sapu habis semua barangnya, dia berehat seketika bagi menghirup oksigen -bila masa aku nii budak sains- untuk hidup.
Dia membiarkan Comot berada di dalam beg tu je, malaslah dia nak kasi bangunkan si Comot cemot kita nii. Tapi serius, sunyi betul keadaan di dalam bilik tu. Macam dorang tak hidup...
"Erh.., a-aku pegi mandi dulu ye?" Tanya Ali dengan senyuman tak sanggup. "Nape kau bagitau aku? Mandi jelah..." Jawab Rudy selamba. Ali memandangnya tajam dan tak puas hati.
"Ishh, berlagak. Orang cakap bagus-bagus pun dimarah..." Keluh Ali dalam hati sambil mengambil semua barang mandian dia dan mula menuju kearah bilik air.
Ali sempat menjeling Rudy sebelum masuk ke tandas dan menguncinya. Rudy yang menatap Ali yg merenungnya tajam tadi tersenyum nakal.
"Ouh, jadi kau nak bermain ye?" Fikir Rudy dan melayang entah kemana. Dia mula membayangkam benda yang bukan-bukan tentang Ali, dia akan pastikan semua tu akan terjadi.
*Dalam bilik air*
Air dari shower membasahi seluruh kulitnya yang putih mulus lagikan suci itu dan rambutnya yang hitam legap itu. Sementara semua pakaiannya itu berada di atas lantai bilik mandi itu.
✰✰✰
Tᴏ Bᴇ Cᴏɴᴛɪɴᴜᴇᴅ...
YOU ARE READING
𝕿𝖊𝖒𝖆𝖓 𝕾𝖊𝖇𝖎𝖑𝖎𝖐 ~ ℜ𝔲𝔏𝔦 (𝒴𝒶ℴ𝒾)[𝗦𝗹𝗼𝘄 𝗨𝗽𝗱𝗮𝘁𝗲]
FanfictionAli dihukum oleh Jeneral Rama kerana tidak mengikut arahan pada waktu misi. Jadi hukumannya ialah Ali terpaksa tidur di Akademi. Tetapi dia tidak tahu yang dia akan tidur sebilik dengan seseorang. Yang pasti seseorang itu betul-betul bencikan dia da...