#عشر_طاولات_فى_مطعم.. 🖤🖇️
#جميعنا_مرضى_نفسيين.. 🖤🖇️شخصية من وحى خيالى..(عائشة).. جلست على إحدى كراسى هذا المطعم لتتجول بعينها بين طاولاته..لترى اول طاولة..
عائشة..
:دا بيفسح مراته و بيفرحها.. معقولة لسه فى رجالة كدا..؟!الطاولة رقم(1)..
_مش هتسيب الموبايل دا بقا و تكلمنى شوية.. ؟!
بلا مبالاة
=حاضر.. استنى بس هخلص الشغل اللى فى ايدى.._انت مخرجنى فى يوم الاجازة عشان تقولى شغل يا كريم..؟!
=نعم يا سارة.. نعم يا حبيبتى.. ادينى سيبت الموبايل.. هنقول اى بقا.. ؟!
_اى حاجه يا كريم.. حسسنى انى مراتك يا اخى.. امال لو مش متجوزين بقالنا 6 شهور.. كنا هنوصل لإيه..؟!
=بقولك اى يا سارة.. انا مش فاضى لشغل النكد و التأنيب دا.. كلى و اسكتى..
حبست دمعاتها متصنعة الابتسامه..
:تمام.. هاكل و انا ساكته.. كمل شغلك..استمعت لهم عائشة باستغراب و حزن..
:معقولة اللى بيتصنعوا الابتسامه بيبقى مخفى الحزن دا كله وراها..؟!ألتفتت إلى طاولة أخرى..
عائشة..
:اهم دول باين عليهم مخطوبين...الطاولة رقم (2)..
_يعنى مفيش فرصة تانية يا مريم..؟!
=انت ما كبيتش عليا عصير و الا دوست على طرف فستانى.. انت خونتنى.. مش قادرة انسى منظرك و هى فى حضنك اللى المفروض يكون مكانى انا.. حتى لو جيت على كرامتى و كملت معاك.. مستحيل انسى ابدا..
_قولتلك كانت غلطة.. غلطة فى لحظة ضعف بسبب مشاكلنا الكتير اللى مابتخلصش.. و ندمت و الله.. ارجوكى سامحينى.. و ادينى فرصة واحدة بس.. و اوعدك انى هتغير..
=انا ممكن اسامح على اى حاجه.. اى حاجه يا حسن.. الا الخيانة.. لان اللى يخون مرة.. هيخون الف مرة.. و انا مش هأمن على نفسى معاك لو بقيت مراتك فى يوم.. عشان كدا.. دا نهاية الطريق بينا.. و كل شيء قسمة و نصيب.. عن اذنك..
تركته يبكى ندما على ما حدث..
عائشة بحزن و فقدان أمل..
:معقولة مفيش حد فى الدنيا دى سعيد ابدا.. مفيش قصة حب بتكمل على خير..؟!التفتت بنظرها إلى طاولة أخرى..
عائشة بفرحة..
:وااو.. دا بيمسح دموعها.. و بيحاول يراضيها.. بقى فى أزواج حنينين كدا.. ؟!الطاولة رقم (3)..
_عشان خاطرى يا سچا ماتعيطيش.. حبنا لبعض يكفى حياتنا كلها..
=كان نفسى ابقى ام اووى يا أحمد.. كان نفسى ابقى ام لابنك..
_انتى بنتى و كل ما ليا.. ربنا ما أرادش اننا نخلف.. خلاص بقا نحمد ربنا على عيلتنا اللى حوالينا.. و على حبنا لبعض..
أنت تقرأ
اسكريبتات و خواطر بقلمي/نورهان صبري
Contoبعض مما يجول في خاطري، من قصص قصيرة "اسكريبتات"، أو خواطر.🖤