5- Täydellinen tilaisuus

8 1 0
                                    

Seuraavana päivänä istuskelimme taas takahuoneessa odottaen lavalle pääsyä. Olin erittäin väsynyt, sillä eilen tuli otettua isän kanssa pari liikaa. Sen takia lupasin itselleni vetää tämän illan vesilinjalla. Juuri kun silmäni olivat painuneet kiinni, tajusin että on aika mennä. Nyt oli pakko skarpata.

Päästyämme lavalle Mikko selitti saman virren ekasta biisistämme, ja sitten aloimme rokata. Adrenaliini hävitti väsymyksen teille tuntemattomille, ja yhtäkkiä minulla olikin virtaa tehdä vaikka mitä. Ainoa asia, joka hidasti menoa oli takaraivossa piinaava muisto tytöstä, jolle tämän kappaleen soitin 17-vuotiaana. Ja toinen muisto samasta tytöstä jättämässä minut tanssilattialle kuin nallin kalliolle vain kahdeksan päivää sitten. Nyt heitin ajatukseni kuitenkin romukoppaan ja keskityin täysillä meneillään olevaan keikkaan.

Tunnin kuluttua istuin bäkkärin lattialla vettä lipittäen. Kuulin koputuksen ovensuusta, mutta en kiinnittänyt siihen huomiota. Varmaan vain järjestyksenvalvoja ilmoittamassa jotain.

"Öö, tota, onks Olli täällä?" kuului ujo ääni. Nostin päätäni.

"Joo, tuossahan se istuu. Olli, joku poika ettii sua", Ari huikkasi ja kömysin ylös. Kävelin ovelle ja yllätyin nähdessäni Viljamin seisomassa ovella.

"Mitä hittoa sä täällä teet?" kysyin saman kysymyksen jonka kysyin häneltä vain viikko sitten. Viljami naurahti hermostuneena. Viime viikolla näkemäni rento miehenalku oli kadonnut ja tilalla oli hermostunut pojankössi uudessa paikassa.

"Ööö.. muistin että sanoit teillä olevan ilmaiskeikka tänää täällä, nii aattelin piipahtaa," hän sanoi. Kohotin kulmiani kysyvästi.

"Miten sä pääsit sisää? Sähän oot seittemäntoista", tuumin, kunnes muistin että hänellä oli tällä viikolla synttärit. "Eiku ai nii, onneks olkoo!"

Viljami sanoi parit kiitokset, ja jatkoi sitten: "Nii, ja oli mulla asiaaki."

Häädin bändikaverini hetkeksi huoneesta, ja istuin sohvalle. Viljami istui viereeni.

"Mitäs?"

"Sitä vaan että muistin väärin sen niitten matkan ajankohdan. Ne meniki sinne eilen ja tulee maanantaina."

"Eli..?"

"Aattelin pitää ne pippalot huomenna. Kutsun sinne pari kaveria ja sitte tietty Iidan. Et jos haluut tulla nii tervetuloa", hän sanoi.

"Voishan sitä tulla käymään", tuumailin ja nojasin paremmin selkänojaan. Ei minulla lauantaisin parempaakaan tekemistä ollut.

"Noni. Oli muute kova keikka, nähää huomenna", Viljami huikkasi ja alkoi selvästi tehdä lähtöä.

"Hei nuori mies, minne matka?" kysyin ja hän kääntyi.

"Himaan", tämä sanoi hämmentyneenä.

"Sä tulit Hyvinkäältä tänne asti ilmottamaan mulle jostain pippaloista?"

"Tulin mä teitä myös kattomaan", Viljami naurahti. "Ja muutenki, busseja ei mee kauheen tiuhaan tahtiin."

"Viimenen menee kymmeneltä ja kello on yheksän. Kyl sä tunniks voit jäähä."

Viljami nyökytteli. "Kai sitä vois."

"Ja ootko ees käyny missää juhlistamassa täysikäsyyttä?" kysyin.

Yksi sointu ja kaikki on ohiTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang