Episod 1 💕

93 7 0
                                    

1. Int. Rumah Kasih - petang

Watak : Puan Sarina, Kasih, budak-budak kampung

KASIH ligat membakar kek di dapur. Tingkap dapur sentiasa dibuka bagi memberi udara segar masuk. Setiap kali Kasih membuat kuih, jiran-jiran sebelah rumah selalu menghidu aroma yang sangat harum. Kasih tiada ibu mahupun ayah. Ibu bapa Kasih meninggalkan Kasih ketika berumur 12 tahun. Ibunya mengamanahkan pada kakak perempuannya, Aunty Sarina supaya menjaga Kasih. Aunty Sarina amat bencikan Kasih. Kasih dianggap pembawa nasib malang. Namun begitu, Kasih tetap menyayangi ibu saudaranya.

Kasih { Memasukkan adunan kek dalam ketuhar. Lap peluh pada apron }
Akhirnya siap kek span coklat dan strawberi. Aku nak bagi pada Mak Ngah lah. Mesti dia suka.

Kasih tidak sengaja pecahkan pinggan kesukaan Puan Sarina ketika dia hendak mengambil pinggan bagi mengisi kuih.

Sarina { Marah. Bercekak pinggang }
Kasih!!! Kau pecahkan pinggan aku?! Berani kau?! Kau ada duit nak ganti rugi?!!

Kasih { Membongkok. Meminta maaf }
Kasih minta maaf, mak cik. Kasih tak sengaja. Kasih nak bagi mak cik rasa kuih yang Kasih buat.

Terbeliak anak mata Sarina. Mak cik?!

Sarina { Tarik telinga Kasih }
Panggil aku Puan Besar Sarina!!!! Lagi satu, aku bencikan kau!!! Kau tak habis-habis bawa nasib malang dalam rumah aku!!! Mak bapak kau sama saja!

Kasih { Ingin menangis. Ditahannya air mata dari menitis }
( Kenapa Mak Ngah begitu benci pada aku?. Siapa ibu bapa aku yang sebenar?. Kenapa mereka tinggalkan aku bersama Mak Ngah?)

Sarina { Membaling kuih ke atas lantai }
Ini semua racun! Boleh mati aku makan makanan kau! Aku berduit, boleh makan sedap-sedap!

Kasih
Tap-- tapi Kasih buatkan khas untuk Mak Ngah.... Kasih ikut resipi Ibu....

Sarina { Tunjal-tunjal dahi Kasih }
Sekali lagi aku dengar kau sebut ibu kau yang tak tahu kenang budi tu, aku campak kau dalam sungai!

Kasih terduduk. Mengutip cebisan kek. Apa salah dia sampai Mak Ngah benci mendengar perkataan 'ibu' ?. Ibunya ada buat salahkah dengan Mak Ngah?.

Cut to

2. Int. Istana Putera Adrian - petang

Watak : Safina, Zafirah, Putera Adrian, Khadijah

SAFINA terhendap-terhendap kamar Putera Adrian daripada luar. Ingin melihat sendiri tahap ketampanan Putera. Meskipun mereka berdua sudah berbelasan tahun menetap di istana, rupa sang Putera tak pernah dilihat. Putera Adrian selalu sibuk dengan urusan di luar. Mereka berdua pula mengemas setiap kamar . Tiada masa hendak mengetahui perkembangan terkini Putera tersebut.

Zafirah { Cucuk lengan Safina }
Sudah lah, Fina. Ibu marah lah nanti. Permaisuri nampak kita, naiya!

Safina { Bosan dengan sikap baik Zafirah. Menyiku Zafirah }
Ish! Kau tak nak tengok ke muka Putera Adrian? Sejak kita masih budak-budak, muka putera tu langsung tak nampak!. Aku nak tengoklah macam mana muka dia.

Zafirah { Menyilang tangan }
Kau nak mak kau kena buang sebab langgar protokol istana?

Safina
Permaisuri takkan sampai hati nak buang! Permaisuri sayangkan kita!. Tangan dia yang suap kita makan tau!. Tolong jaga kita masa mak-mak kita sibuk!.

Zafirah
Degil betul kau ni Fina!

Khadijah { Ternampak dua anak dara mengintai kamar Putera Adrian. Tegur Zafirah dan Safina }
Amboi..... anak dara tak elok intai bilik lelaki!

Drama :  Seikhlas CintaWhere stories live. Discover now