Part 3 : Remuk hati

5.8K 22 0
                                    

YAZID

Aku berlari masuk ke bilik seperti di kejar hantu.

"Ya Allah, kau berilah aku kekuatan untuk menempuh dugaan ini..
Tak pernah terduga, Ya Allah..
kalau aku harus memikul beban berat ini..
Aku ikhlas, ya Allah..
Ikhlas dan tidak pernah mengharapkan apa² balasan dari dia..cukup kalau dia menyayangi aku sebagaimana layaknya seorang anak menyayangi ayah kandung yg tak pernah dikenalinya..cukup kalau dia bahagia & menjadi sinar hidup utk aku lalui setiap hari.

Tapi sejak akhir² ini, hati aku terguris, terasa remuk bila aku melihat dia mesra dan intim dgn Amar..
Aku nampak keikhlasan Amar padanya tapi aku tak dapat nak merelakan..
Hati aku pedih..
Marah aku membara melihat tangan Amar merayap ke dadanya..dan entah apa² lagi terbayang dalam otak aku ni.

Aku cuba tenangkan diri..
Wajar kah apa yg mereka buat sebagai kekasih..
Wajar kah aku sebagai ayah merasa begini..seperti yang aku rasakan sekarang.

Aku cemburu dgn Amar kerana dia bebas menunjukkan cintanya..
Aku??

Mengimbas zaman bujang aku dulu..
Dulu aku pun seperti dia..
Sentiasa mencari peluang, bila dapat merasa, bila dapat menyentuh dgn nikmat..
Dia jiran se taman tempat aku menyewa dulu..
Ibu pada Nina..
Malah kami lebih hebat lagi sebab sewaktu kami menjalin hubungan aku bujang tapi Salwa janda anak satu..
Berpengalaman lah katakan jadi dia yg lebih banyak memberi "lampu hijau" padaku sampai lah dia mengaku dia mengandung.
Mengandungkan anak bekas suaminya.
Setelah mendapat tahu dia mengandung, bekas suaminya terus menghilang. Maknanya dia masih berhubungan dgn bekas suami hingga mengandung anak luar nikah.
Dia bercadang nak balik kampung..aku menawarkan khidmat suami padanya agar aku dapat tetap bersama dgn anak perempuannya yg berusia 5 tahun pd ketika itu.

Dia melahirkan anak lelaki; tapi bayi itu sudah x bernyawa diusia kandungan 8 bulan. Kami memberi nama Muhd Adrian.

Dari awal Salwa menggunakan anaknya utk mendekati aku..
Minta tolong jagakan sekejap..
Minta tolong hantar ke bandar utk beli barangan rumah..
Minta hantarkan Nina pergi klinik sebab cuti nya di batalkan atas alasan syarikat ada kecemasan..
Macam² lagi, semua kerana Nina..
Dan aku dengan rela buat semua itu asal dapat luangkan lebih banyak masa dgn Sayang aku tu hinggakan menikah dengan ibunya pun aku rela.

Begitulah bermulanya aku mengenali Nina Adryina.
Nina Sayangku..
My princess..

Hati aku memang milik Nina sejak awal lagi, dulu dgn kerenah dia yg baru mengenal ABC, akulah mengadap bukunya, mengajarnya menulis & membaca.
Kemudian kerenah & rajuknya, sering diejek sambil dingorat budak² lelaki di sekolah..

Bila dia di tingkatan 3, kami berpindah ke rumah yg kami tinggal sekarang..
Dia mula berkenalan dgn Amar sewaktu di tingkatan 5..
Amar murid baru..ibunya guru sekolah disitu.
Bermula lah episod berebut Amar dikalangan murid² petempuan lain..
Hingga mereka bertemu semula di majlis reunion sekolah tempohari.

Abah Cinta .. jangan dusta!Where stories live. Discover now