NINA
Fon vibrate menandakan ada mesej baru masuk.
A: Abah otw blk, tukar shift, ptg report work
Siap-siap pergi klinikFon vibrate lagi.
A: Btw dah breakfast blom?
Aku malas reply..
Macam masih mengantuk.."Hmmm.."
Aku menikmati elusan dilenganku, lembut dan mengasyikkan.
Kucupan² kecil sepanjang dahi..pipi dan hampir kebibir ku..
Membuai mimpiku.."Abahh.." aku mendesah.
Aku tersentak mendengar bunyi barang jatuh seperti mangga pintu.
Aku berlari menjenguk.."Abah da balik"
"Heyy.. tak siap lagi"
"Abah mesej pun tak baca lagi yer""Sayang mandi sekarang..k" aku jawab pantas.
"Belum mandi?
Belum breakfast la maknanya""Sekarang buat..kejap jer" aku berlari ke toilet.
Aku keluar toilet, nampak Abah dah salin baju..
Abah tengah bancuh air..Aku suka kalau Abah pakai macam ni..
Aku berhenti menikmati 'keindahan alam'..
Three quarter pants dgn t-shirt melekat, nampak macho..nampak muda.Abah perasan ada orang yg merenungnya, dia menoleh..
Mata kami bertatapan lagi..Nampak ekspresi Abah berubah..
"Tunggu apa lagi ni.."
Suara Abah garau..menahan emosi."..Coming.."
Aku masuk bilik, sarung baju, tampal sunscreen sikit & sikat rambut lebih kurang.
Eyeliner & lipmatte boleh sambung dalam kereta nanti.."Im ready.."
"Breakfast dulu..
Ni Abah da bancuh air baru, yg tadi biar Abah minum.."Hatiku berdetik..
Itulah Abah..will provide me the best he could. Dia minum air milo aku yg dah sejuk boleh; Aku x boleh..nak jugak dia buatkan milo suam yg baru utk aku.2 jam jugak habis di klinik sebab utk dapatkan MC, terpaksa ke klinik kesihatan.
Doktor nasihatkan tukar spec.. berkemungkinan power naik sebab tu sering sakit kepala.
Aku memang malas sikit ber spec ni, selagi boleh lepas aku tak pakai."Nak terus cari spec ke?
Petang Abah nak report work" tanya Abah."X yah la..
Nanti petang sikit, Sayang ajak Amar kot""Ok.."
Jawab Abah..pendek, kontot, keras hentakkannya.
..Abah masih marah pasal semalam aku dgn Amar ke..Terus senyap sampai masuk rumah..
Padahal waktu menunggu giliran kami santai berbual dan bergurau sambil membaca komen di FB.
Ekspresi Abah nampak ceria dan santai waktu tu tapi sekarang dah sugul.Abah terus masuk bilik.
Aku menunggu Abah keluar tapi Abah tak muncul..Aku ketuk pintu bilik..
"Baaah..
Abah""Ye..ye, sekejap"
"Tak.. nak tanya jer, nak masak apa utk lunch"
Pintu bilik terbuka..
"Biar Abah masak, u go and rest, makan ubat."
"Nanti jangan balik malam sangat, kang esok tak kerja lagi"Abah pergi kedapur..
Aku menyusul.."Sekarang dah tak payah dengar cakap Abah lagi ke" Abah bersuara tegas.
"Ok..bos"
Kalau dapat masak sama² kan bagus, dapat spend time dgn dia..
Lama tak dapat spend time dengan dia..
Dulu selalu cuci kereta sama²..
Jemur baju sama²..
Hatiku merungut.Abah ni lepas Mami meninggal, dia lebih² manjakan aku..
Patut aku yang siapkan makan Abah.
Pakaian aku dalam laundry bin pun kadang Abah yg settle..
Cuma Abah tak suka setrika baju, jadi itu dah macam main duty aku.Tok..tok
"Abah nak gerak keje ni.."
"Hah, pukul berapa sekarang"
"Dekat pukul 2..
Abah nak release partner Abah awal, kesian dia last minit kena gegar datang"Aku keluar sambil gosok² mata..
"Terlelap lagi.."
"Thats ok..
Have a good rest" lembut suara Abah. Menenangkan.."Abah da masak..sikit jer.
Malam nanti ada event, mesti banyak spare & leftover.
Sayang pun nak keluar kan so mesti dinner luar kan?"Aku hanya menganggukkan kepala & menghulurkan tangan utk salam..
Ritual.Baru nak tutup pintu bilik, pintu depan di ketuk..
Sape pulak?Abah patah balik..nampak Abah menggali², mencari sesuatu dari walletnya..
"Kad haritu masih belum pulang kan?""Haah..jap" aku meluru ke bilik semula.
"Tak payah, nanti nak guna utk bayar spec.
Abah ingat pada Abah, tu yg nak pass semula pd Sayang""Lupa return hari tu..Sayang ada duit la"
"Guna kad tu..Sayang" katanya
"Ok..Abah gerak dulu""Ok..thanks Abah.
I love u, Abah""Love u too, Sayang"
Ohh! That look..
Dengan suara garau Abah.Suara Abah akan macam tu kalau dia beremosi..marah atau sedih atau.. beremosi lah pokoknya.
Dan mata Abah pada aku waktu dia ungkapkan 'love u too Sayang'..
Aduhh!Aku ni dah kenapa!
Bukan tak pernah Abah cakap macam tu, harini nak feeling pulak!Tiber erh!
YOU ARE READING
Abah Cinta .. jangan dusta!
RomanceKisah bergolak tentang cinta suci Abah kepada anak tiri. "Cinta Abah yg sudah lama terpendam, cinta yg memakan diri sendiri.. Cinta penuh cemar penuh duri melibatkan nama baik dan harga diri." "Berbekalkan keikhlasan, Abah tabah mengharungi onak dan...