NINA
Bunyi pintu depan dibuka..
Aku baru perasan, dah hampir 11 malam, patut lah perut minta makan."Assalamualaikum"
"Waalaikumsalam..
Apa tu kat tangan?"Abah menyerahkan fruit tart ke tangan kiriku..
Ritual..
Salam..
Setelah mengucup ubun-ubun ku, Abah menahan dagu ku agar muka ku mengadah padanya.."Were you crying?"
Dia memandang ke bawah, melihat pakaian aku..
"Tak jadi keluar ke..?
Ni makan maggi pulak tu..
Semangguk jer ke, takde buatkan Abah punya?""Makan lah..
Sayang nak fruit tart"Abah terus duduk sebelah macam berselera sangat dengan Maggi kari aku ni..
Abah menyuapkan telur ceplok yg masih goyang² tu kemulut aku sebab dia tau itu favourite aku, sambil matanya memandang terus padaku mencari emosi di wajahku..
"What happened Sayang..
Gaduh dengan Amar sampai tak jadi keluar..is it?Lembutnya suara Abah..
He sounds so caring.. macam nak menitis semula airmata aku.."X gaduh.."
"Then..?"
"I texted him several times, blue tick jer..
I called him, he snapped at me saying "I cant talk to you now, will call you right after" then hung up.
No call until 9.40pm he texted me..
Sori cant make it tonite""I waited for him dari 3pm & he can give me that type of answer!
Tak boleh cakap jer la..
Im not forcing him..
Anyway, kalau tak boleh kan kita boleh do it tomorrow ke..
Just send me words..""Dia busy sangat agaknya..
Mungkin dia try jugak nak keluar dgn u tapi last minit still cant make it sebab tu dia tak inform awal, awal²nya dia ingat sempat..agaknya.""I hate it when he did this to me..
Give me second thoughts about going through the marriage so soon.""Heyy..that too" sampuk Abah
"Too soon kan Abah?
Tapi Amar tak nak tunggu² lagi.
Dia suruh set date nanti dia arrange dengan his Mama""Cikgu..apa?" Abah tanya lagi
"Cikgu Rafidah..
Abah pernah kena pegi jumpa dia kan""Yela..tak malu princess Abah berebut boyfriend"
"Tak berebut lah.
Tania yg datang serang Sayang bila dapat tau Amar sukakan Sayang.
Waktu tu Sayang belum kenal sangat dengan Amar..dia kan budak baru.
Tania dgn Amar dulu sama sekolah, dia kenal Amar dari Form 1"Abah diam sambil memandang muka, rambut kemudian bibirku..lama di situ.
Cepat² Abah bersuara.."Okeh.."
Abah tarik nafas dalam.."Sekarang dah kenal.. dah pasti..?
Dah siap nak jadi isteri orang?
Amar tau tak Sayang punya special cruisine 'Maggi Kari ceplok telur'.."Abahhh"
Kami ketawa terbahak².."Abah.." aku memulakan..
"Yes my love.."
Aku tak boleh tahan la bila dengar respons Abah macam tu..
Hilang idea nak cakap apa..Abah naikkan kening tanda his waiting for next my sentences.
"Bah..Sayang macam curiga dengan Amar sejak dia balik dari Terengganu.
Dia macam hiding something from me..
There are few questions that he refused to answer.."Abah diam lama.. matanya x lepas memandangku; dari kepala...mata..mulut..naik ke mata semula.
"Ok..my fatherly advise, dont rush things..
Go slow..decision is in your hands.
Not Amar..
Not Abah..
Ok, Sayang..?""Ok..Abah, good night"
"Good night, Sayang..
Dont be late again..pegi tido"
YOU ARE READING
Abah Cinta .. jangan dusta!
RomanceKisah bergolak tentang cinta suci Abah kepada anak tiri. "Cinta Abah yg sudah lama terpendam, cinta yg memakan diri sendiri.. Cinta penuh cemar penuh duri melibatkan nama baik dan harga diri." "Berbekalkan keikhlasan, Abah tabah mengharungi onak dan...