NINA
"Sayang..Sayang" sayup² aku dengar orang memanggil.
"Ye" jawabku sambil menggenyeh mata yg msh kelat.
"Abah nak turun sekejap amik barang kat kereta"
"Bangun ok..
Dah subuh""Turun..?"
Oh aku baru perasan aku dah sampai hotel.
Aku nak nikah pukul 11 pagi nanti.
Aku boleh nikah sebab aku anak angkat pada Mami jadi sah boleh nikah dgn suaminya.Aku tau daftar lahir aku terpampang nama Mami tapi aku x mau amik pot sebab Abah cakap dia dah urus dgn Uncle Rahim.
Aku baru teringat pesan Abah..
"Abah..
Abah"Aku ketuk pintu tengah yg menghubungkan bilik kami..
Abah takde..
Aku call Abah.."Abah, where are u"
"Turun ke kereta Sayang..
Amik barang, tadi Abah ketuk bilik Sayang kan, Abah dah inform..kan""Owhk..
Nak remind Abah kata nak wasap Uncle Rahim""Ok.. Im coming up now"
"Dah settle semua" kata Abah.Aku capai towel..
Terdengar Abah panggil.
Dia mengetuk bilik mandi.."Sayang..cepat sikit dah lewat ni."
Aku keluar tandas baru teringat bag solat tertinggal dalam kereta sedangkan Abah dah menunggu diatas sejadah..
Aku jalan macam pink panther sambil berfikir..
Nak turun x tau Abah parking mana, nak minta tolong Abah, dia dah berkopiah dan berjubah.."Apalagi ni Sayang.." gesa Abah
"Bbah..telekung dalam kereta" aku jawab dgn muka minta dikasihani.
"Tuu" Abah menunjukkan bag yg berada diatas sejadah yg sudah terbentang.
Aku berlari nak peluk Abah..
Abah tahan dgn muka serius.."Heyy Abah ada wudhu.."
Aku terkedu..sejak bila aku x boleh sentuh wudhu Abah."Cepat sikit Sayang.."
Aku diam tapi otak bekerja..Selesai solat Abah bentang itinerary kami hari ini..
Breakfast mula 7.30am
Must be back in the room by 8.30am
Pressing must be back latest 8.45am
Everything must be packed n placed in Abah's room coz we are shifting room.
Uncle Rahim will fetch us, meeting him at 9.45am.
Nikah appt 11am
Another appt right after nikah
Last appoint: Free n easy aft zohor onwards.The last part Abah datang slow motion & bisik ke telinga ku.
"But after zohor wont be free n easy..coz im going to make u busy"Meremang telinga aku mendengarkannya..
Seducing..
Telan air liur aku dibuatnya..Majlis nikah berjalan lancar cuma agak tegang bila imam memanggil Abah utk bersumpah "Bersaksikan Al-quran."
Kemudian aku pula di panggil utk bersumpah yg sama.
Mulanya aku takut tapi bila Abah signal ok..aku teruskan.Abah memberi aku maskahwin senaskah al-quran yg ditempah dr Madinah.
Abah hadiahkan aku 1 set perhiasan emas.
Abah memberi aku wang hantaran RM20k dalam TH.
Aku..Satu habuk pun takde utk Abah.Bila selesai aku salam Abah..
Abah kucup aku, abah nangis sampai kedengaran suaranya..
Aku sebak tapi tiada airmata sebab pada aku ni semua kan charade, hanya lakonan.Abah terus ke sudut seperti surau..
Dia sujud lama.
Kemudian Abah datang kepadaku dgn muka yg basah dipenuhi airmata & air hidung."Sayang tissue?"
YOU ARE READING
Abah Cinta .. jangan dusta!
Lãng mạnKisah bergolak tentang cinta suci Abah kepada anak tiri. "Cinta Abah yg sudah lama terpendam, cinta yg memakan diri sendiri.. Cinta penuh cemar penuh duri melibatkan nama baik dan harga diri." "Berbekalkan keikhlasan, Abah tabah mengharungi onak dan...