NINA
Aku selamba jer bentang comforter depan tv..
Abah datang mendekati, duduk melintang sebelah aku..
"Sayang..if u are ready to share, Im ready k"
"I actually dont know where to start.."
"U want me to help u?"
Aku mencari jawapan didalam mata Abah.
Lalu aku mengangguk."Begin with..why is he behaving like a bast....(ard)"
Muka Abah merah & Abah mengepal penumbuk..
"Im sori.."
Tangan Abah spontan singgah ke lenganku sambil meramas lembut.."Ok..lets play Q&A game. I ask, u answer"..kata Abah.
"If u dont wish to answer and want me to stop, u show me T guna jari..
If u dont wish to answer and want me to proceed with next question, show me X..
Boleh faham?"Aku setuju..
"Lets start with..
Kenapa dia pergi Terengganu & macam mana boleh kena tangkap khalwat""Dia balik HQ, Bah..
Dia kat sini cuma outstation sebab ongoing project, memang main ofis sana.
Oil and Rig.."
"Kena tangkap sebab pompuan tu perangkap dia after he neglected her.
Cikgu dah settle baik² tapi family dia datang minta mereka di nikahkan kalau tak mereka nak make it big."Aku tarik nafas panjang sebelum menyampaikan benda ni.. hmmm.
"Evidence semua cukup, Amar memang ada affair dgn dia..been with her sampai dia aborted her pregnancy. Amar covered all the expenses so they have all the records; payment invoice & other bills etc.
Cikgu kata dia tak takut ugutan mereka cuma sebagai ibu dia nak Amar bertanggungjawab."Abah mengusap² lengan ku memberi moral support, aku rasa nak suruh dia peluk aku..
"Sayang kenal perempuan tu..
Sempat tanya..?""Tania..bitch!"
"Mak dia salah register nama dia..
Nama dia bukan Tania Balqis..
Tania Bitch!"Sayang..thats not very nice.
U know, it takes two to tango..""Yeah..Abah, sori.
Sebenarnya I see Tania as a victim.
Dia memang tergila-gila kan Amar dari sekolah.
So Amar took advantage & used her!Cikgu cakap Amar betul² cintakan Sayang cuma dia tak mampu kawal nafsu"
"So u believe that..?
U think so?.."
"So Amar ikhlas cintakan Sayang..u think so?""Abah..
One thing about Amar, dia hormat keputusan Sayang..
When i say No, he'll stop.""Stop from..?
"Stop from doing what he was doing la.."
Aku tak berani nak angkat muka, tangan ku bermain² dengan selimut yg menutupi kakiku.
"What did he do to you..?"
Aku tak berani tengok muka Abah tapi aku dengar perubahan suara Abah.
Suara Abah garau & cengkaman di lenganku mengetat..
Aku belum siap utk memberi jawapan..Aku angkat muka dan tunjuk X pada Abah..
"Understood.
"Next question.." Abah sambung lagi."Do you love him..
Do you love him enough to forgive him.." mata Abah merenung ku tajam."When we bumped into each other at the reunion party tu..
I rasa macam happy sangat, rasa connected.
Tak pernah rasa connected macam tu dgn orang lain.
Bila dia pursue our relationship I felt all come in place."Aku nampak perubahan pd ekspresi Abah. Aku sambung..
"Tapi bila semua ni jadi macam ni, Im kind of relieved.."
"Baru² dapat tau he cheated on me, Im annoyed.
After berbual dgn Cikgu, Sayang rasa syukur jugak sebab Amar bukan the man I want to spend my life with" aku tenung mata Abah bila aku utarakan fakta penting ni."What if he comes back and seek your forgiveness?
What if Tania willing to share him with u""Yeakk!"
"Share..?""Even if she offers full ownership pun i dah tak nak.
Èee gelinya..barang bekas""Amboi..my princess, so hot.
I belum pernah nampak this side of you."Aku tergelak² tapi Abah tak melepaskan pandangannya pada ku..
Tangan nya beralih ke atas kepalaku dan melurut² rambutku..
Itu memang gesture Abah waktu dia rasa nak salurkan perasaannya bila aku buat sesuatu yg membanggakan Abah.."Cikgu cakap..saya memang dari dulu suka dengan awak Adryina, muka awak seiras dengan adik Ammar yg dah meninggal..
Saya tau awak budak baik.." aku ulang kata² cikgu pada Abah.Wajah Abah mula santai..
Abah menahan senyum penuh bangga."Saya yakin Allah akan temukan awak dengan jodoh yg lebih baik.
"Allah Maha Adil, dia akan temukan org baik dgn jodoh yg baik².
"Cikgu, masa kita bersalaman, dia peluk Sayang..dia nangis, dia cakap terkilan tak dapat jadikan menantu..katanya."Muka Abah sedih sambil mengangguk²..
Matanya memandang depan seolah² memikirkan sesuatu yg jauh..
Tangannya berhenti dikepalaku.Dia bertanya..
"So, are u good now"
"Im good"
"Broken hearts?"
"Tak broken, retak sikit adalah."
"U know Im always here for u when u need me..
For whatever reason, I promise I will be with you""Sure.. I know that.
Thanks for being here..Abah""Always will..my princess"
Matanya redup..penuh penghayatan..
Dia mengusap² dan melurut² rambut aku lagi..
Lama..
Kemudian dia tarik aku masuk dalam pelukannya.."Kita berserah pada Allah.. Sayang.
Allah sebaik² perancang hidup kita"Aku rasa terbela sangat bila Abah peluk aku..
Beri aku semangat macam tu.
YOU ARE READING
Abah Cinta .. jangan dusta!
RomanceKisah bergolak tentang cinta suci Abah kepada anak tiri. "Cinta Abah yg sudah lama terpendam, cinta yg memakan diri sendiri.. Cinta penuh cemar penuh duri melibatkan nama baik dan harga diri." "Berbekalkan keikhlasan, Abah tabah mengharungi onak dan...