"اللهم إني توكلت عليك وفوضت أمري إليك"
الفصل الثانى
يحيى كان بينهج وهو شايل البنت بين إيديه وفريد كان واقف قدامه ..
يحيى بضيق:"عدينى يا فريد مش وقته."
فريد بِعِد عن الباب بعقل غائب ومش مستوعب إللى شايفه ده ويحيى دخل بيها الشقة بسرعة وراح لأوضته وكل ده تحت عيون شهاب وزيد ومنعم إللى مبرقين ومش مستوعبين إللى شايفينه ... كلهم قاموا بسرعة من أماكنهم بيتابعوا يحيى وهو بيحطها على السرير .. يحيى إتنهد وبص للباب لقاهم مبرقين وبيبصولها وهى نايمة على السرير عقد حواجبه بغضب وراح زقهم بره الأوضة وقفل الباب في وشهم ... رجع بصلها تانى وبلع ريقه بتوتر لإن منظرها مغرى جدا بالشكل ده .. فستانها العريان الاحمر إللى لايق على لون بشرتها بشكل مخيف، برق من تركيزه فيها وإستغفر ربنا .. وأخد الغطاء بتاعه وغطاها وقعد على السرير عند رجلها وحط راسه بين إيديه ومش عارف إيه إللى حدفه على المصيبة دى؟؟؟
وإمتى؟ وإزاى؟ مكنش عارف يعمل إيه وهو فى المشكلة دى؟؟ أول مرة يكون فى موقف زي ده، إنتبه لما موبايله رن .. مسك الموبايل بسرعة لقاها مامته رد بتعب ..
يحيى:"ألو."
سهير:"طمنى عليك يا حبيبى عامل إيه؟"
يحيى غمض عيونه بتعب وتوهان وتوتر ومش عارف يقول إيه ..
سهير:"مالك يابنى؟ فيك إيه؟"
يحيى بتوتر:"لا لا مافيش يما أنى كويس، أني مرهق شوية ومحتاج أنام."
سهير:"ربنا يصلح حالك يابنى ويحميك ويوفقك، تصبح على خير يا حبيبى."
يحيى:"وإنتى من أهله يما."
قفلت المكالمة وهو حاول يتحكم في أعصابه .. عيونه جات على البنت إللى نايمه على سريره دى بكل راحة وإطمئنان كإنها مش نايمة على سرير واحد غريب مثلا .. دى غرقانه في النوم، مش عارف إيه إللى حصلها وخلاها غايبة عن الوعي بالشكل ده ... قام من مكانه بسرعة وخرج من الاوضة لقى الأربعة واقفين في وشه ..
زيد بإستفسار:"مين دى؟؟"
فريد:"جايبها هنا ليه؟"
شهاب:"بتعمل إيه عندنا؟"
منعم:"إنت مش كده يايحيى."
يحيى بغضب:"بس إسكتوا، إنتوا السبب في كل إللى بيحصل ده، إنتوا السبب في كل إللى بيجرالى، مكنش ليها لازمة تتصلوا بيها ... شوفوا حصلى إيه من عمايلكم؟؟"
زيد بإستيعاب:"هى دى البنت إللى...."
يحيى بغضب وهو بيكمل:"أه هى، المصيبة إللى بليتونى بيها."
زيد:"ممكن تهدى وتحكيلنا إللى حصل؟؟؟"
يحيى إتنهد بغضب وسابهم وراح قعد على كرسى عشان يريح أعصابة وكلهم راحوا وراه وقعدوا حواليه ...
أنت تقرأ
المغرورة و القروي
Romanceهى مغرورة متكبرة تحب اللعب والتسليه ... غايتها الوحيدة هى الوصول لقمة السعادة ولكى تحقق ذلك ستقوم باللعب بمشاعره، حتى تحقق الراحة النفسية لها .. ولكنه سيغير مجرى حياتها دون أن تشعر .. ستحب وتعشق ذلك القروى البسيط الذى هدفه الوحيد هو تحقيق النجاح وصن...