Bab 2

270 7 0
                                    

Aku berdiam diri seketika dan tanpa disedari diriku membeku.

"Elisya...".Kedengaran suara jejaka itu sedang memanggil namaku.Apabila realiti tiba,aku dapat melihat seorang lelaki iaitu Zach sedang memetik-metik jarinya di hadapanku.

"Apa?!Khawin?!No.way.".Aku menghentak meja coklat dihadapan Zach.Tidak ku sangkah sekali boleh terjadi sebegini.

"La..ingatkan dah ke planet lain dah".Zach ketawa kecil apabila melihat telatah aku sebentar tadi."Khawin sajalah,bukan nak berperang pun".

"Yang awak ketawa ni kenapa?awak ingat khawin ni perkara biasa ke?aku rela lagi pergi perang daripada khawin tau tak?".Panjang lebar aku berkata dan kelihatan Zach terngangah mendengar diriku.

Tanpa disedari kelihatan wajah Zach sayu untuk seketika.Rasa bersalah mula memeluk diriku."Awak saja yang boleh tolong saya Elisya..".Dengan sedaya upaya Zach cuba untuk mengukir senyuman.

Aku pun mengeluh panjang.Wahai Tuhan mengapakah takdirku begini?.Sayu sekali hatiku melihat Zach di hadapanku ini."Zach."Zach membawa matanya lalu bertembung dengan mataku."Kenapa,dalam banyak-banyak wanita kat sekolah ni aku juga yang awak pilih".Aku menghalakan pandangan ku kepada seorang wanita yang berbaju kurung kemas dengan ikatan rambut yang rapi dan menawan."Aku tak fahamlah, semua ni berlaku terlalu laju,kita tak pernah pun berbual apa lagi bersua".

Zach mengangguk perlahan lalu menghembuskan nafasnya."Kerana Elisya,awaklah calon yang paling sesuai-".Aku kini dilanda dilemma.

"Tak mungkinlah,aku ni orang biasa-biasa saja bukan anak datuk,bukan superwoman mahupun alien,tiada specialnya aku ni Zach".Aku memotong Zach tanpa aku sedari Zach tersenyum lagi menonjol lesung pipinya.Wahdu,comelnya.Elisya!.okey aku serius."kenapa awak senyum lagi ni?".Aku menggerut dahi.Apalah yang difikirkan oleh Zach ni.

"Saya belum habis lagilah,awak dah potong saya".Aku tersenyum malu.Disebabkan itu pula.

"Minta maaf".Aku pun menghalakan pandangan ku kepada kasut hitamku.

"Saya nak tanya awak ni".Serius suara Zach serta merta menarik perhatianku.Aku pun mengangguk dengan perlahan."Awak ada teman lelaki ?".Persoalannya dijawab dengan gelenganku."Awak ada suka dengan siapa-siapa?".Sekali lagi aku menggeleng.Zach pun tersenyum puas dengan jawapanku.

"Apa kena mengena dengan hal  ni?".Aku berkata dengan tidak puas hati.

"Sebab awak tak ada teman lelaki dan tak ada crushlah menjadikan awak calon paling bagus".Zach menjelaskan dengan tenang.Aku terngangah.Tak masuk akal betul!

"Kenapa pula?".Masih dalam keadaan bingung.Aku bertanya lagi.

"Sebab dengan itu tiada masalah lah nak khawin dengan awak".

Aku terdiam seketika.Apa?!

"So?kenapa aku perlu tolong awak?".Aku tersenyum sinis apabila soalan ini melepasi bibirku.Mata Zach terbeliak mendengar persoalanku.

"Sebab awak...baik?".

"Banyak lagi baik kat sini".

"Awak pandai?".

"Yeah,macamlah aku seorang saja yang pandai".

"Hmm..awak...awak".Zach kelihatan seperti kehabisan akal."awak..".Dahi Zach mula berkerut kerana terlalu berfikir.

Kelihatan lucu sekali dengan tidak sengaja aku tergelak.Zach terkejut melihat telatah ku.

"Awak ni comellah kalau begitu".Aku berkata dalam keadaan ketawa.Aku terdiam dan menyentuh bibirku.Kedengaran aku telah melafazkan suatu perkataan.Comel?!.Ya ampun Elisya!apa kena dengan awak ni?!

"Awak saja nak kenakan sayakan".Zach pura-pura menunjukkan wajah yang sedih."Awak...tolonglah saya".Aku tergamam apabila Zach memegang tangan kananku dengan kedua-dua tangannya.Kurasakan bagai renjatan elektrik di seluruh badan ku.

"Hmmm..".Perlahan-lahan aku menarik tanganku.Zach kelihatan seperti dalam keadaan terdesak."Awak..hal ini penting..."

"Saya janji akan menanggung segala-gala,lagi pun kita hanya perlu menjadi suami isteri selama setahun saja".Zach menatap tajam ke anak mataku membuat ku merasa susah untuk mengalihkan pandanganku."Tolonglah...awak..".

"Tapi macam mana dengan family aku?heart attack nanti ibubapaku dengar yang anak dara dia ni yang tidak pernah ada teman lelaki tiba-tiba nak khawin".Aku tergelak kecil mendengar perkataan yang lepas dari bibirku.

"Kita bukan nak khawin terus,kita akan couple selama sebulan selepas itu sesi berjumpa dengan ibubapa kita".Zach menjelaskan.

"Awak...kenapa awak nak sangat khawin?ada apa-apa hal ke?".Aku melihat terus ke anak mata Zach.

Zach melepaskan nafas."Ayah aku suruh aku pindah ke Jepun".Zach mengeluh."Saya kata tak nak,ayah aku pun suruh aku khawin,dia mencabar supaya saya pindah juga ke Jepun".

"Mengarut!".Sekali lagi aku menampar meja coklat itu."So awak tak nak sangat pergi ke Jepun?best apa".

"Tapi saya tak nak..".Pandangan Zach kelihatan jauh.Seperti ada sesuatu yang bermain di ingatannya.

Aku mengeluh panjang."Baiklah Zach..".Zach mengangkat kepalanya lalu matanya bertembung dengan ku."Aku akan anggap ini seperti bisnes".Aku keluarkan tangan kanan ku kepadanya lalu kami pun berjabat tangan.

"Terima kasih Elisya".Zach tersenyum dan lesung pipinya kelihatan jelas di kedua-dua pipinya.wahduh,!pengsan lah aku tidak lama..Aku pun membalas senyumannya.

"Saya hantar awak pulang".

"What?!".terkebil-kebil aku melihatnya.Bermulalah lakonan dramaku.Akulah gadis paling pandai di dunia kerana sanggup menolong orang lain dan mungkin akan menjejaskan hidupku selama-lamanya!.Mengapa Tuhan,engkau menciptaku seorang yang terlalu lembut hati.

Say I love You...Where stories live. Discover now