Kedengaran suasana yang bingit di mana orang ramai memenuhi ruang bangunan ini.Dalam seumur hidup aku,ini kali pertama aku menjejak kaki ku di sini.Aku berasa seperti orang asing sedangkan tempat ini telah wujud sebelum aku lahir lagi.
"Elisya yang awak termenung tu kenapa?nanti terlanggar tiang,saya buat tahu"Zach tergelak.Apabila aku kembali ke alam realiti aku hampir terlanggar dengan seorang budak lelaki yang sedang leka menikmati ais-creamnya.
Oleh kerana ingin mengelak daripada terlanggar budak itu,aku hampir terjatuh dan dengan pantas sepasang tangan menyambut tubuhku.Aku melihat siapakah penyelamat ku.
"Kan saya dah cakap,nasib baik tak jatuh macam nangka busuk".Selambah Zach berkata begitu.Aku hanya mampu tunduk malu."dah,mari kita pergi breakfast".Tangan ku kini di dalam genggaman Zach.Kehangat tangannya dapat ku rasakan.
Aku tidak tahu ke mana Zach membawa diriku.Aku yakin yang sudah pasti aku akan sesat jika berada dalam bangunan ini.Tanpa aku sedari lamunan datang menjemputku.
Jam menunjukkan jam lapan pagi.Lagi beberapa minit Zach akan menjemputku.Sebelum itu aku harus memikirkan apa yang patut aku katakan kepada kedua-dua tua aku.Tetiba jatungku berdegud dengan pantas.Mengapa aku berasa sebegini?adakah aku takut dengan ibu bapaku?atau gementar dengan pekara dating ini?.
"Shasha sayang!kawan awak datang ni".Jeritan mama menambah lagi rasa gementar.'sabar elisya,dunia belum tamat lagi'.Desis hatiku cuba untuk menenangkan diri ini.
Perlahan aku menuruni tangga yang berwarna coklat itu dan kelibat seorang jejaka yang siap dengan kemeja jenama PoLo dengan seluar jean.Aku pula?tidak tahu nak katakan apa.Aku hanya mampu mengenakan pakaian T-shirt dan jean paras lutut.Maklumlah aku tidak pandai bergaya.
"Terima kasih aunty,kerana sudi membiarkan saya membawa anak aunty".Zach tersenyum menujukkan lesung pipinya yang dalam."Saya akan jaga anak aunty".Maria pun tersenyum puas mendengar Zach.Pandai betul jejaka ini berkata-kata.
"Erm..aku minta maaf,tandas sumbat tadi".Aku berkata menggunakan alasan yang tidak munasabah.Secara serentak Zach dan mama tergelak.
"Kami pergi dulu aunty,have a nice day".Aku melambai ke arah mama.Nasib baik abang Alex sudah jalan kalau tak habis aku kena interview.Aku mengeluh dalam hati.
Apabila kami berdua telah memasuki perut kereta milik Zach,aku pun melepaskan keluhan lega.
"Elisya,terima kasih kerana meneruskan rancangan ini".Zach menatap mataku."Saya minta maaf kerana menyusahkan awak".Sekali lagi aku mengeluh diikuti dengan gelengan kepalaku.
"Tak,awak tak perlu minta maaf,aku dah kata akan tolong awak so no more questions".Aku melemparkan senyum kepada Zach dan dia pun mematikan perbualan dengan menghidupkan enjin kereta jenama PERODUA itu.
Aku pun tidak tahu mengapa aku setujuh untuk menolongnya.Mungkinkah aku berasa kesian?Pasti orang fikir akulah gadis paling bodoh di dunia kerana melakukan rancangan ini.
"Hari ini kita akan mengambil gambar sebanyak yang mungkin sebagai bukti untuk ayahku".Zach menerangkan dan aku hanya mengangguk.
"Elisya?awak masih kat sinikah?"Suara Zach dapat aku kesan dan apa yang aku lihat seterusnya membuat jantungku berdegub dengan pantas.
Wajah Zach kelihatan rapat sekali dengan wajahku dan aku hampir berteriak.Zach tergelak besar melihat gelangatku.Aku rasai bagai nak terjun laut.Alangkah malunya aku.
"Ingatkan awak tidur mata berbuka".Masih dalam ketawa Zach berkata."Awak ni suka sangat mengelamun,tak nak share dengan sayakah".Zach tersenyum.
"Huh!tak nak".Aku memuncungkan mulut."bukan kita nak breakfast kah?".Aku menukar subjek kerana ingin menutup malu.Aku tak tahu semenjak aku berkenalan dengan Zach ni aku selalu sahaja mengelamun.
"Marilah kita masuk kat Starbuck".Aku hanya mengikuti langkah Zach."Awak jangan mengelamun lagi nanti terlanggar tiang,kat Starbucks Cafe tu banyak tiang tau".Zach mula tergelak lagi.
"Awak jangan nak mengada-ngadalah".Aku mengetap gigiku dalam kegeraman.
***
Setelah selesai bersarapan pagi,kami pun beredar dari Starbucks Cafe.Aku amat terkejut dengan Center Point mall ni,memang ramai betul pelanggan berkujung di sini.Terdapat juga beberapa pelancong-pelancong asing di sini.
Kami kini sedang makan angin di tingkat yang teratas di mana ia di namakan sebagai Palm Square.Aku kenyang dengan melihat semua kedai-kedai yang terdapat di Mall ini.Zach pula sibuk melihat gambar yang di ambilnya di Starbucks Cafe.
Aku berjalan dan tetiba aku ternampak satu kedai di mana ia menjual banyak buku cerita.Aku begitu terujah dan berjalan dengan pantas menujuh kedai itu.Tanpa di sedari tubuhku telah berlanggar dengan seseorang.
"Aduh!hoi!awak buta ke apa?!"Suara seorang gadis yang agak tinggi menengking aku.
"A-aku minta maaf".Aku melihat gadis itu.'wahduh,singkat betul pakaian gadis ini,tak cukup kainkah dia?'.Aku berkata dalam hati.
"Kalau aku jatuh dan patah tangan atau kaki awak dapat bayar kah?!".Gadis itu masih lagi dalam keadaan marah.Aku tahu gadis itu tidak apa-apa.Mengapa gadis ini bagai nak perang mulut dengan aku.Aku hanya menundukkan kepala dan mendengar segala cacihannya.
"Emealda?awakkah tu?".Suara seorang jejaka membuat gadis itu berhenti berbicara.Apabila Zach perasan yang aku bersama gadis itu dia menarik lengan ku."Ya ampun,Elisya awak nak saya kena kerat oleh ibu awakkah?buat risau sajalah,susah paya saya cari awak tau".Zach menatap wajahku dengan prihatin.
"Zach?Zachary?is that you?oh my god!it's really you!".Gadis itu dengan gediknya memeluk tubuh Zach.Perlahan Zach melepaskan pelukan gadis itu.
"Oh,emealda,yeah it's me,long time no see".Ternyata memang kedua-dua insan ini memang mengenali satu sama lain."So what's up?".Zach bertanya.Gadis itu tersenyum.Tetiba sahaja aku berasa geram.
"I cuma shopping sikit je".Aku terkejut.'sikit?tak nampakkah dia?dah hampir sepuluh beg di tangannya'desis hatiku geram."Awak pula?".
"Oh saya datang sini dengan teman wanita saya".Dengan serta merta senyuman di wajah emealda mati."kenalkan ini Elisya,Elisya ini Emealda".Zach menarik tubuh ku dan meletakkan tangannya di bahuku.
"Huh?you must be joking right Zach?".Emealda kata dengan sinisnya."Awak date dengan perempuan ini?huh?aku tak percayalah Zach,ini mesti perempuan yang minta simpati dan awak tolong dia kan?".Walaupun ini hanya lakonan Zach dan aku,ia tetap menyakitkan hati.Aku hanya mampu menahan sakit hati ini.
"Awak tak percaya?aku tak kisah,walau apa pun, dia tetap gadis yang aku cintakan".Aku bagai tidak percaya dengan apa yang ku dengar.Namun aku hanya berdiam diri kerana semua ini hanyalah lakonan."I love you,sayang".Zach dengan tiba-tiba membisik di telinga aku lalu mencium pipiku.Bulu roma aku meremang dengan perbuatannya.Jantungku bagai nak meletup.
Tuhan selamatkanlah aku..
YOU ARE READING
Say I love You...
HumorElisya-Adakah kita ditakdirkan? Zachary-Semuanya berlaku tidak dijangkahkan. Emealda-Aku tidak akan pernah mengalah. Allyson-Percayalah kau adalah yang satu. #Mempunyai kesalahan tatabahasa . #Read at your own risk #Terima kasih kerana membaca. #Wil...