Bab 14

106 5 2
                                    

Tanpa di duga bulan April pun tiba.Di awal pagi pada hari rabu, bertugas bersama Jessie di Block bangunan C.

"Sha, aku rasa bapa aku nak khawinkan akulah".Tetiba Jessie bersuara dengan nada yang sayu."aku..aku tak mahulah".Sekali lagi dia mengadu.Elisya terkejut dengan kenyataan Jessie. Biar betul?.Desis hati Elisya.

"Jess, kau jangan nak mengada-ada".Elisya menganggkat keningnya."ka-".Elisya baru sahaja mahu bersuara namun di potong oleh Jessie.

"A-aku tak gurau ni Sha".Suara Jessie terketar-ketar.Wajahnya jelas dalam kekesalan."Yang teruknya a-aku akan khawin dengan..".Tetiba Jessie terdiam.

"Iyerr....cakaplah, saspen betullah".Elisya berkata kerana Jessie terdiam.Kedengaran Jessie berkata sesuatu tetapi tidak kedengaran."Apa? Aku tak dengar, macam suara tikus ja".

"Dengan...Fereel".Sebaik sahaja ayat itu lepas daripada mulut Jessie, mata Elisya terbeliak.Dia berasa seakan-akan ditipu oleh telingahnya sendiri.

"APA!!".Elisya berteriak kecil kerana masih dalam keadaan terkejut"But h-ow?!".Elisya pun terfikir bermacam-macam.Bagaimana mereka akan hidup bersama kalau mereka benci akan satu sama lain? Bukankah itu satu penyiksaan.

Tetiba keadaa sunyi di waktu pagi di hiasi dengan gelak ketawa milik seorang gadis."HUAHAHAHAHA! YA AMPUN SHA!!".Jessie ketawa terbahak-bahak . Elisya melihat Jessie dalam kebinggungan."Aku tak sangkah yang kau percaya kata aku bulat-bulat".

Sekali lagi ayat Jessie membuat Elisya bingung."Huh? Jadi kau tipu akulah?".Elisya memuncungkan bibirnya."Eeeh, kurang asam betullah kau ni Jes, buat orang sakit jantung ja".Elisya membebel kerana geram.

Apabila Jessie telah berhenti ketawa dia pun memujuk Elisya. "Ala..Sha, hari ni April Fool day, tak boleh marah tau..hehehe".Wajah Elisya sebentar tadi amat melucukan sehingga Jessie tidak dapat berhenti ketawa.

"Ar, sudahlah kalau kau terkhawin betul-betul dengan si Fereel tu baru kau tahu, dah mari pergi perjumpaan Kadet Polis".Elisya terus berlalu pergi ke pondok cendawan dan meninggalkan Jessie.

"Ala ada orang merajuklah.."kedengaran suara Jessie di belakang tetapi Elisya tidak mengambil penduli.

"Okey, kepada sesiapa yang ingin mengikuti peekhemahan sekolah sila bagi nama dengan saya".Inilah dia Fereel Sarjan Kadet Polis SMK Bahang."Saya syorkan agar pelajar Form Five mengikutinya kerana markah ko-kum amatlah penting untuk kemasukan ke Universiti".Panjang lebar dia berkata.

"Sha, janganlah marah aku gurau sajalah".Jessie mengoncang-goncang badan Elisya. "Sorrylah..".Namun,Elisya tetap tidak bersuara.

"Ha! ! Jessie kau patut ikut perkhemahan sekolah kali ini".Tetiba suara Fereel menganggu Jessie."Memandangkan kau tu tak banyak sangat ikut apa-apa program baik kau ikut perkhemahan".Jessie bagai menembak peluru ke arah Fereel.Api kemarahan mula membalut dirinya.

"Ya cikgu setujuh, Elisya pun patut ikut, ingat kamu ni nak tinggalkan sekolah dah".Puan Noy iaitu guru penasihat Kadet Polis telah menyokong Fereel.Ini menambah lagi kemarahan Jessie.

"Tapi Cik-".Jessie baru sahaja mahu bersuara.

"Ya, betul kata Cikgu, ha Jessie jangan nak tapi-tapi lagi".Fereel memotong Jessie.

Nasib baiklah Jessie masih dalam keadaan terkawal."Oh ini pasti pasal tempoh hari".Jessie membisik dengan diri sendiri.Elisya hanya mampu mengeleng kepalanya. Dia tidak tahu mengapa mereka ini bagai anjing dan kucing.Pasti dunia kiamat jika mereka berbaik dengan satu sama yang lain.Akhirnya, Elisya dan Jessie terpaksa mengisi dan membawa pulang borang kebenaran bersama mereka.
***
Waktu pulang pun tiba tanpa di sedari.Elisya baru sahaja teringat akan hal penting yang ingin dia beritahu Zach.Dia bergegas ke kelas Lima sains satu.Bila dia berdiri di kelas Lima Sains satu dia teringat akan peristiwa pada hari pertama mereka berjumpa di pondok PIBG.

" Hmm..sebab awak pandai?"

Suara Zach bermain di kepalanya. Aku pandai? Bukankah dia di kelas pertama? Alahai alasan yang tidak munasabah. Elisya berkata dalam hati.Elisya ketawa kecil mengingatinya.

"Apa yang lucu sangat?".Suara seseorang menganggu fikiranya.
Dengan serta merta Elisya mencari pemilik suara itu.Tetapi apa yang dia nampak seterusnya serta merta mematikan senyumannya.

"Tak ada apa-apa..Adam".Elisya membawa matanya ke arah kasut hitamnya.Tetiba suasana menjadi janggal."Kenapa awak dekat sini?".Elisya bertanya.

"Sebab kelas aku di sini?".Adam menjawab.Sukar untuk Elisya percaya. Budak samseng seperti Adam boleh berada di kelas peetam?. Aduhai, apa nak jadi dengan dunia sekarang. Elisya mengeleng kepalanya."Kenapa? Tak percaya? Na tengok ni".Adam memberi buku yang di pegangnya dari tadi.

Di buku tersebut tertulis namanya dan serta subjek Kimia.Di mana hanya kelas Sains Satu sahaja yang mengambilnya."O-okey".Itu sahaja yang mampu Elisya katakan."A-aku pergi dulu".

Tanpa berlengah lagi Elisya berjalan dengan pantas dan terpaksa menghampuskan hasratnya untuk berjumpa dengan Zach.Tidak di sangkah sekali yang dia akan bertemu dengan Adam.Memang dunia kini menentang dia.

Dengan hati yang hampa Elisya berjalan menujuh pintu pagar sekolah.Dia terfikir, mengapa dia benci sangat dengan Adam sedangkan Adam tidak buat apa-apa.Ternyata Elisya hanya menyalahkan dirinya sendiri kerana tidak mampu berbuat apa-apa untuk mempertahankan dirinya.

Apabila Elisya tiba di pintu pagar, dia dapat melihat dua orang sedang bercakap.Elisya fokus dan merasakan seperti mengenali kedua-dua orang itu. Akhirnya penglihatan semakin jelas.Dan Elisya berjaya mengesan siapa mereka.

"Bukankah itu Zach".Elisya tersenyum.Nampaknya hasrat dia akan tercapai.Namun semua berkecai apabila orang bersama dengan Zach adalah perempuan yang dia kenali juga."Emealda".

Elisya terus sahaja melintasi jalan raya dan menaik bas.Tiba sahaja di rumah dia seperti angin dingin.

"Sha-".Abang Alex tidak dapat menghabiskan ayatnya kerana Elisya terus sahaja naik ke atas dan masuk ke dalam bilik."What the heck?".Alex berasa geram dengan sikap adiknya itu.

Elisya menghempaskan tubunnya di tilam yang empuk dan menutup kepalanya dengan bantal.Dia berasa amat geram sekali.Elisya tidak mengapa emosinya begitu.Adakah dia akan mengalami bendera Jepun?.

****

Bendera Jepun-Datang bulan.

Say I love You...Where stories live. Discover now