Malam pun tiba dan Elisya sedang berfikir secara mendalam.Apakah yang harus mereka lakukan?Oh Emealda,apalah yang dia sedang rencanakan sekarang.Elisya berasa geram sekali.Mengapa Allyson harus bersekolah di sekolahnya?.
Fikiran Elisya berserabut.Tetiba,telefon bimbit Elisya bergetar dan serta merta mengambil perhatiannya.Kelihatan seperti mesej telah diterima.Apabila Elisya membaca mesej tersebut,alangkah terkejutnya dia.
Keesokan paginya Elisya bergegas dan berjumpa dengan Zach.Zach sedar akan pergerakan Elisya ke arahnya."Selamat pa-".Zach tidak sempat mengucapkan salam kerana Elisya terus sahaja menarik lengannya.
Mereka tiba di pondok PIBG.Waktu menunjukkan jam 6.10 pagi dan Elisya mempunyai 20 minit untuk berbincang dengan Zach.
"Kenapa ni Elisya?".Zach bertanya.
"Zach".Elisya menarik nafas."Aku rasa rancangan kita akan terjejas".Elisya memandang tepat mata Zach."Sejak akhir-akhir ni aku asyik terserempak dengan Emealdalah".Zach mengangguk perlahan.
"Saya pun sedar juga,kenapa dia sering kali datang ke sini?".Mereka berdiam seketika."Atauka...".
"Dia pindah ke sini?!".Serentak Elisya dan Zach berkata.
"Tidak,tidak,ini bahaya Elisya,bahaya".Zach mula panik."Saya takut,hal ini menjadi besar".
"Tapi Zach,awak sanggup nak berhenti separuh jalankah?awak sanggup pindah ke Jepun?".Dengan serta merta Zach menggeleng kepalanya.
"Tapi Emealda itu licik orangnya,dia bukan sahaja boleh merosakkan rancangan kita malah,bapa aku pasti akan marah besar".Seperti wayang bermain di kepala Zach.
"Kalau begitu,kita tidak ada pilihan lain selain teruskan rancangan ini,and trust no one".Elisya berkata.Dia sudah bertekad untuk membantu Zach.Walaupun dia tahu apa impak yang akan menimpahnya.
"Semua pelajar sidang pagi,silah masuk ke dalam dewan sekarang juga".Suara yang amat di kenali bergemang di sekolah."Sekali lagi,semua pelajar di minta untuk masuk ke dalam dewan sekarang juga".Setelah meletakkan begnya di pondok cendawan,Elisya bergegas ke dewan dan berlari anak menujuh Jessie.
"Aduhai Sha,ke mana aja kamu si?".Jessie yang dalam keadaan geram berkata menggunakan longat indonesia.
"Sorrylah Jes,ada hal sikit".Elisya tersenyum kambing.
"Ada hal ke dating?".Tetiba Jessie berkata begitu membuat Elisya terkejut.
"Dating?mana ada".Pandangan Elisya di buang ke dalam dewan yang hampir di penuhi oleh pelajar sidang pagi.
Setelah memberikan arahan lagi,Jessie kembali menoleh ke arah Elisya."Sha,kau tak percaya akukah?kenapa Sha tak nak beritahu aku".Jelas nada sedih di sebalik suaranya Jessie.
Elisya menelan air liurnya."A-Aku...".Apa harusku katakan?!!!.
Apabila tidak menerima respon dari Elisya,Jessie menghela nafas.Kelihatan dia sangat kecewa kerana rakan karibnya itu menyembunyikan sesuatu darinya.Tanpa berkata apa-apa Jessie pun berjalan pergi dan meletakkan microphone ke tempat asalnya.
Elisya bagai ingin menangis.Alangkah sedihnya dia.Elisya tidak dapat memberitahu Jessie kerana dia tidak ingin membabitkan Jessie.Aku minta maaf Jessie.
***
"Iyer...geramnya aku...".Jessie menendang-nendang batu yang berdekatannya dengannya."Sampai hati kau Sha...".Jessie menahan air matanya daripada jatuh bercucuran.
Jessie berdiri berdekatan pagar belakang sekolah.Apabila Jessie sibuk melayan perasaannya,seorang pelajar yang datang lambat cuba melarikan diri secara diam-diam.Namun gagal apabila pelajar itu kedapatan.
"HOI!".Pelajar itu hampir tersadung dan jatuh."Joseph?kau nak sangat lari?bagus pergi ikut acara balapan!".
"Ha-Hai Jes,awak nampak cute hari ni".Wajah Jessie tetap serius."Yalah,sorry,tulislah nama aku".Jessie pun tersenyum puas."Okey aku pergi dulu".
Apabila suasana sunyi semula,kejadian pagi tadi Jessie teringat kembali.Perasaan geram membalut dirinya.
"Ohoi,ada orang nampak macam sembelit saja?".Tetiba suara seseorang menggangung fikirannya.
Jessie menoleh dan perasaan geram bertambah apabila wajah yang sangat di bencinya itu timbul di hadapannya.
"Kenapa ni Jes?putus cinta ke?".Fereel berkata lagi seperti mencurah minyak ke dalam api.
"Apa lagi yang kau mahu hah?Fereel,aku tak ada mood ni".Balas Jessie serius.
"Tak sangkah aku,okeylah aku jadi listener ."Fereel tersenyum."Cuba cerita".
"Kenapa aku perlu beritahu kau?".Jessie menganggat kening kirinya.
"Kan aku dah kata,aku jadi listener je".
Jessie tetap berdiam diri.
"Okey,tak nak share tak apa,aku pergi dulu".Fereel baru sahaja hendak berlalu pergi.
"Aku rasa Elisya rasiahkan sesuatu dari aku".Jessie bersuara mematikan langkah Fereel.
"Elisya?kawan gam gajah kau tu kah?".Soalan Fereel di jawab dengan jelingan Jessie."Uhhm,kenapa kau kata begitu?".
"Sebab sejak akhir-akhir ini,dia selalu bersama dengan gentlemen tu".Jessie masih dalam keadaan tidak berpuas hati.
Jessie dan Fereel berbual tanpa disedari sudah tiba masanya pelajar masuk ke dalam kelas.Jessie tidak sangkah yang Fereel juga boleh berkelakuan seperti manusia.
***
Kipas berputar-putar tidak sepening kepala Elisya sekarang.
"Elisya,kenapa ni,dari tadi senyap ja?".Zach memecahkan suasana yang senyap di antara mereka.
"Aku rasa Jessie marah dengan akulah".Nada yang risau jelas didengari."Tapi aku tak sanggup babitkan dia".Zach hanya berdiam diri."yang menambah teruk lagi keadaan,Ally pindah sekolah".Elisya memicit-micit kepalanya."Nasib baiklah aku dapat melepaskan diri daripadanya tadi,dan satu hal lagi si Emealda".
"Saya minta maaf Elisya".Zach akhirnya bersuara."Disebabkan saya,Jessie marahkan awak,disebabkan saya awak kena berbohong dan disebabkan say-".Zach terdiam apabila tangan halus Elisya berada di atas bibirnya.
Elisya menghela nafas dan perlahan mengalihkan tangannya.Dia ingin menenangkan Zach."Zach,sudahlah,ini semua sudah pasti aku akan alami juga,jadi janganlah salahkan diri".Mata Zach melekata pada gelas di hadapanya."Apapun apa rancangan kita?".
Zach mendapatkan semangatnya kembali."Saya rasa tiba masanya awak berjumpa dengan parent saya".Mata Elisya membulat."Ayah saya kata boleh bawa awak datang ke rumah".
"Apa?!".Elisya berasa seakan-akan hendak meletup.
Tapi aku tak sedia!!!
YOU ARE READING
Say I love You...
HumorElisya-Adakah kita ditakdirkan? Zachary-Semuanya berlaku tidak dijangkahkan. Emealda-Aku tidak akan pernah mengalah. Allyson-Percayalah kau adalah yang satu. #Mempunyai kesalahan tatabahasa . #Read at your own risk #Terima kasih kerana membaca. #Wil...