TRAUMA

67 17 88
                                    

Di sekolah.

Bila cerita fasal sekolah, pasti semua orang sudah masak ranum dengan kebanyakan gelagat pelajar.

Ada yang gengster, acah macam tapak sekolah ni dia yang bayar bulan-bulan.

Ada yang ulat buku, pusat sumber sekolah tu macam dia punya seorang.

Ada yang kaki bola, masa belajar pun ghaib jasadnya. Bila cari, rupanya ada di padang.

Ada juga yang jenis suka buat masalah. Loceng bilik disiplin sering kali berbunyi dan paparkan namanya saja.

Ada juga seperti aku, Nuar Ayisyah. Pelajar suam-suam kuku. Tidak famous bak kata orang. Tak ramai kenal. Silap hari bulan, cikgu yang setiap hari mengajar kelas 4 Cemerlang juga tak kenal aku.

Pap!

Terpampang wajah Aiman yang sedang melemparkan satu fail nipis ke atas meja Ayisyah. "Ni, fail kehadiran. Aku nak kau pergi hantar ke pejabat."

Ayisyah memincingkan mata dan merenung dalam wajah Aiman. Mengarah je kerjanya. "Fikir aku kuli kau? Jawatan apa? Ketua kelas, kan? Pergilah hantar sendiri."

Mudah.

"Ya, aku ketua kelas. Dan sekarang ketua kau suruh hantar fail ni ke pejabat, pergilah cepat." Aiman mengibas-ngibas fail biru itu seperti kipas tangan ke wajahnya. Eh, geram pula aku.

Ayisyah tidak mengambil fail hulurannya. Juga tidak menghiraukan pandangan Aiman terhadap Ayisyah yang semakin tajam.

"Kau betul ke nak lawan kuasa veto Aiman Muntaha? Bahaya tau kalau lawan aku."

Membongak je kerja dia!

"Gaji, aku tuntut nanti," pinta Ayisyah.

Akhirnya Ayisyah bangun, gagahkan juga tubuh ini daripada bersandar saja pada kerusi kayu. Tanpa sepatah kata, fail di tangannya Ayishah ambil dan terus ke pejabat.

Dalam perjalanan di kaki lima sekolah, Ayisyah hanya melayan imaginasi. Namun, tidaklah sehingga melanggar jejaka kacak. Maaf, ini bukanlah drama jam 3 petang.

Prang!

Terhinjut bahu Ayishah. Segera dirinya menenangkan cik jantung hati yang terkejut sebelum kepalanya menjenguk kelas yang mempunyai bunyi kaca pecah itu berderai.

Ada apa dengan kelas ni?

"Sumpah, aku tak bawa duit pun hari ni. Aku dah kata, emak bapa aku tak kaya weh. Jadi tolonglah, tubuh aku ni ada kulit. Bukannya halimunan. Sakitlah!" rintih mangsa pukul itu. Ayisyah memerhati, terdapat banyak tompok-tompok luka pada lengan pelajar itu. Dek terkejut, Ayisyah mengundurkan diri di sebalik dinding konkrik yang memisahkan mereka.

"Aku kisah apa kau ada duit ke tak? Kau dah pinjam duit aku, kira berbaloi ni aku tahu dosa pahala... tak main bunga. Duit aku, pulangkan!" Si pemangsa berang, terus menghempas kerusi kayu ke lantai sehingga pecah. Teguk liur Ayisyah dibuatnya tatkala panahan mata menangkap perbuatan pemangsa itu.

"Kalau aku tahu kau macam syaitan, aku tak pinjam duit kau," gumam si mangsa pula. Ayisyah yang mendengar itu bulat mata. Ya Allah, berani mati sungguh!

Di sana, bukan saja terdapat dua jasad tetapi ada lagi tiga jasad yang berdiri kaku di belakang pemangsa. Atau boleh Ayisyah kata pemangsa itu, Zahir? Rakan sekelasnya.

Tidak Ayisyah sangka Zahir sebegitu rupa. Panas baran. Yalah, pelajar suam-suam kuku sepertinya tidak mengambil tahu perkara yang tiada kaitan dengan diri.

"Aku dah warning kau semalam, malah aku dah cakap baik-baik. Pinjam hari ni, pulangkan esok." Zahir memberi sepatah dua kata sebelum dia berundur ke belakang. Dua jarinya naik, sebagai isyarat agar tiga orang pelajar di belakangnya 'mengajar' mangsa.

KOMPILASI CERPEN NULREESWhere stories live. Discover now