p7

1.4K 153 7
                                    

P7
بفكركم أن مواعيد الرواية كل سبت وأربع♥
متنساش تعمل ڤوت♥
الفصل السابع
#بدون_عنوان
#NORA_SAAD
                                    "هي"
- كل ده شايلينه في قلوبكم؟!
كلهم أتخضوا، كانوا بيبصوا لبعض بدون كلام، واللي اتكلم فيهم كانت وعد، بدلت نظراتها ما بينها هي ونهلة وقالت بنبرة مُرتبكة مهزوزة:
ـ هو.. هو أنتِ سمعتي أيه؟
قربت خطوة، وبسخرية رديت عليها وقولت:
ـ سمعت كل اللي أتقال..ها أيه تبريرك يا صاحبتي؟
بصِت لنهلة وجميلة ومعرفتش ترد، وقبل ما تحاول ترد كانت نهلة هي اللي بترد ببرود غريب وقالت:
ـ أيوا فيها أيه يعني أنك عرفتي؟ هو انتِ عرفتي حاجه غلط؟ دي الحقيقة عادي يعني.

مقدرتش أمسك نفسي أكتر من كده، وبكل أنهيآر وقهر وقلة حيلة،كنت بصرخ فيهم:
ـ ليه؟ ليه كل ده؟ أنا عملتلكم أيه؟ ده... ده أنا كنت بقول عليكوا صحابي!
نقلت نظراتي لوعد وكملت بقهر:
ـ وأنتِ ياوعد، ده أنا كنت بعتبرك اختي! تطلعي زيهم!
بصيت ليهم كلهم وكملت:
ـ ده أنا كنت بتسحمل تريقتكم عليا وضحككم عليا، وكل مرا كنتوا بتكسفوني فيها قدام الناس، كنت بستحمل كل القرف اللي بتعملوا فيا عشان كنت بقول صحابي وهو ده هزارهم! لا لااا صحابي إكيد مكنوش قصدهم.
خلصت كل كلامي، ووقفت أتنفس بعنف، كنت متخيله أنهم هيتكسفوا يردوا عليا وإن مش هيكون ليهم عين يبصوا في عيني حتى! بس..بس طلع كل دي خيالات في عقلي أنا بس، أستنوا لحد ما خلصت كلام وكانت أول وحده ترد هي نهلة لما قالت:
- خلصتِ الفلم ده؟ واضح أنك صدقتِ نفسك أووي وعيشتِ الدور كمان، فوقي يا ماما أنتِ...
قطعتها وعد بإيديها وكملت هي وبتقرب مني كام خطوة وقالت:
ـ وبعدين أيه كنت بعتبركم صحابي؟ وأنتِ اختي! وأنتِ مش عارف أيه! ده على أساس أنك كنتِ لاقيه غيرنا يعني! أنتِ كنتِ وسطينا وأنتِ عرفه أن محدش طايقك، أنتِ كنتِ معانا عشان متكونيش لوحدك يا ليل، وكنتِ عرفه أن ضريبة ماشيك معانا هو أنك بتخلصلنا مصالحنا، فوقي لنفسك وحيات أبوكِ وبلاش الدور اللي أنتِ عايشه في ده.
منغير ما أحس كانت أيدي بتنزل على خَدّ وعد، ضربتها بالقلم بكل قهر وخذلان، بس اللي حصل بعد كده أن القلم  أترد ليّا في وقتها واحد وأتنين وتلاتة، هجموا عليا في نفس اللحظة وطبعًا أنا جمبهم كنت ولا حاجة، وبعد اللي حصل كلهم خدوا فصل أسبوعين لأن الخناقة كانت في كافتريا الجامعة، وبعد  اللي حصل ده رجعت لنقطة الصفر من تاني، قفلت على نفسي شهر كامل، ولا بخرج ولا بشوف حد، بس خلال الشهر كله كانت جملة فريدة بتتردد في ودني باستمرار(أمتى هتكوني قوية؟ أمتى هتواجهي المجتمع والعالم؟ أمتى هتقومي على رجلك وتجيبي حقك من أي حد أذاكِ؟ لحد أمتى هتفضلي كده؟ عرفه..أنتِ هتفضلي طول عمرك كده، سلبية وضعيفة، هتفضلي طول عمرك القطة المكسورة اللي مستنيه أي حد يجي عشان يلعب في حياتها زي ما هو عايز، عمرك ما هتتغيري يا ليل، يا خسارة )  وكانت جملتها دي هي سر تغيري الجذري، خدت قرار مع نفسي أني هتغير، وليل الضعيفة هدفنها وهكون حد جديد، حد لي رأي وشخصية، شخص عنده ثقة في نفسه، ومؤمن بذاته.
وكانت أول خطوة في خطتي هي أني أروح لدكتور نفسي عشان يساعدني ألملم بقايا نفسي، دكتور أيهاب كان نعمة الصديق حقيقي، فضل معايا لحد ما فوقت لنفسي، وجلساته معايا فرقت جامد، وأقترح عليا أني أنزل چيم وألعب لعبة من العاب القتال، وفعلًا نزلت ولعبت كراتية ولقيت نفسي فيها جدًا، وبعد 3شهور كنت أتغيرت 180°  شكليًا ونفسيًا.
رجعت الكلية على أمتحانات الترم الأول وأمتحنت بكل هدوء كنت لسه مخلصتش علاجي، وبعد مرحلة العلاج ما خلصت كنت رجعت على الكلية بقى في الترم التاني، وكنت بدأت أمارس حياتي طبيعي من جديد ، طبعًا مش محتاجة أقولك أن الكل أتصدم، آه صحيح بس مكنتش زي دلوقت كنت أتغيرت في المعامله لكل شكلي مكنتش وصلت لسه للجسم ده، المهم أنهم كلهم كانوا مستغربين طريقة ردي وطريقة كلامي، ووقتها فكرة أن نهلة جت وحبت أنها ترخم عليا عشان تشوف ردي عليها هيكون أيه، والحقيقة أن الرخامة اللي كانت جايه ترخمها عليا قلبت بخناقة، وطبعًا مش محتاجة أقولك أن الخناقة دي أنا اللي عملتها قصد عشان الموضوع يكبر وأعرف أضربها.
ضحكت وكملت له سرد الحكاية:
ـ وفعلًا الخناقة كبرت وجت فرصتي، خدت حقي منها وقتها وهي مكنتش قدرة ترفع أيدها توقفني حتى، بس المشكلة أن الحوار ده قفل على أني كنت هترفد، لولا بابا جيه وكلم العميد وخلصنا الموضوع على حرماني من دخول مادة، مفرقليش والترم عدى، السنة كلها قصدي، وطلعنا السنة الجديدة ومحصلش فيه غير أول شدّ بنا، ودَ كان بسبب أني كنت عايزة أوريهم نفسي وشكلي بعد ما جسمي أتظبط وبقيت أحلى منهم، وفعلا قد كان، وهي اللي جرت شكلي وقتها مش أنا والله، ومن نيتها السودا هي اللي خدت فصل أسبوعين وقتها.
ضحكت وكملت:
ـ وبسبب الفصل شالت المادة بتاعتك.
NORA SAAD
                         ****************
"عوده للواقع" في مركز الدكتور أسامة عبد الغني.

بدون عنوانحيث تعيش القصص. اكتشف الآن