Sekrang dah waktu tamat sekolah.Han ajak Eira balik rumah and dia okaykan jelah. Tak kan nk bantah pulak. Han hantar Eira smpai betul ii depan pagar rumah Eira. Eira nmpak kereta mak ayah dia dah ada kat garaj kereta. Dia suruh Han balik. Dia masuk lah dalm rumah. Nmpak mak ayah dia kat atas sofa.
"Awalnya mak dengan ayah balik" Eira cakp tapi takde siapa sahut. Eira nak masuk dalm bilik letak beg dia tapi mak dia panggil.
"Eira. Mak nk cakp bende ni" Eira buat muka pelik. Tak pernah ii mak dia nk cakp ngn dia tetiba je harini nk cakp bende. Eira pon jaln j'elah gi ka sofa tepi mak dia dduk.
"Mak nk cakp apa?"
"Eira pergi mana tadi?" mak dia tnya. Eira dah start panik. Tkkan nk cakp dia gi arcade pulakkan.
"P-pergi sekolah lah. Kenapa?"
"Eira jngn tipu mak. Mak nmpak Eira kat depn kedai makn ais krim dngn jantan mana tah"
"E-Eira-"
"Lagi satu" Mak dia keluarkan fon pastu tunjuk bende kat Eira. Eira tengok lah pastu nmpak gmbar Eira kat bilik Bangchan, sedang lena tido atas katil. Aku tk mmpu tulis detail so bayang kan sendiri.
"Would you like to tell me what is this?"
"M-mak. Tu edit je tu. T-takkn lah Eira n-nk buat bende terkutuk macm tu-"
"EIRA TAHU TAK EIRA DAH MALUKAN MUKA AYAH! KAWAN II AYAH SEMUA CAKP PASAL EIRA! KAMU NAK JADI APA EIRA! BELAJAR MMG DAH PANDAI TAPI OTAK TU TAK PANDAI GUNA! FIKIR DULU SEBELUM BUAT SESUATU JANGN MAIN BUAT JE!" kawan ayah Eira, ank ii mereka semua satu sekolah ngn Eira. Sbb tu lh diaorg dok ngumpat pasl Eira. Jngn ingt pp je boleh ngumpat, laki pon boleh.
"E-Eira mi-mintak maaf. Bukn Eira sengaja pon-" dah berapa kali ayat Eira kena potong.
"TAK SENGAJA! KAMU THU TAK KAMU TU MASIH MUDA! AYAH TAK SANGKA KAMU BUAT MACM NI! KAMI PENAT II KERJA, BAGI KAMU DUIT HARI II, JAGA MAKN MINUM KAMU! INI YANG KAMU BALAS?! MENYESAL THU TAK AYAH AMIK KAMU JADI ANAK ANGKAT!"
Lepas Eira dengr kata ii ayah dia tu, terus air mata dia keluar macm air terjun. Dia tk mmpu tahan air mata dia lagi. Dia dah menangis teresak ii kat situ. Mak dia berdiri terus masuk bilik. Ayah dia amik barang ii dia atas meja pastu ikut bini dia masuk bilik. Eira duduk kat situ, menangis smbil tekup muka dia pakai lengn baju.
Lepas dah berhenti nangis tu Eira terus gi masuk bilik dia and kunci. Dia bersandar kat pintu pastu terduduk. Dia rapatkan kaki dia ke dada pastu smbung nagis kat depan pintu tu. Dia boleh dengar mak ayah dia tengh bergaduh dalam bilik diaorg sbb bilik Eira sebelah bilik diaorg je.
"INI SEMUA SALAH AWAK LAH NI!"
"APA PULAK SALAH SAYA?!"
"YELAH! AWAK HARI II SIBUK AND TAKDE MASA NAK SPENT TIME DENGAN BUDAK TU!"
"AWAK PON DUA KALI LIMA JE! APA YANG AWAK FIKIR DUIT HARTA! TU JE!"
Eira dah tak boleh tahan dah. Hari ii nak kena dengr diaorg gadoh macm tu. Dia bangun dari situ pastu amik fon dia and terus keluar dari bilik dia. Time dia keluar tu mak dia pon keluar jugak. Dia nmpak mata Eira dah bengkak sebb nangis tapi dia buat tak endah. Eira pon ignoe jelah dia and terus pergi pakai kasut and keluar dari rumah.
"EIRA KAMU NAK PERGI MANA PULAK TU!!"
Eira biarkan mak dia. Dia dah penat nak layan. Dia terus jalan keluar dari pagar ramah. Dia pon tak thu nk gi mana. Hari pulak dah nk senja. Dia jalan je kat mana kaki dia nak pergi. Dia berhenti waktu dia lalu kat playground. Dia nmpak ada budak lelaki tengh main buaian. Mak dia tolak dari belakang, ayah dia tengh rakam pakai kamera. Eira pandang je diaorg, smpai dia dengar suara org yng dia kenal dari tepi.
YOU ARE READING
'can you hear me? [hjs] ✓
Fanfiction[complete] mula: 5 nov 2021 tamat: 16 nov 2021 warning⚠: ayat merapu, typo, bahasa pasar okay aku tukar desc sbb cite lari dari desc lama. eira perempuan yng selalu kena buli dengn kawan lamanya. mak ayah angkat eira selalu gaduh malam ii. eira dah...