Makn ais krim, tengok movie, main game, buat cover, tido, makn. Itulah yang Eira nagn Han buat selama sebulaln ni. Gi sekolah sama ii balik sekolah sama ii, bila Eira kena buli ngn budak ii, Han akn tolong. They spent their one month together. Mak Eira call, katanya dia org kan balik esok. So harini, last day Eira melepak kat rumah Han.
Eira bgun ii pagi tu terus dia gi mandi nagn makn. Dah siap semua ii tu, dia keluar rumah and gi kat rumah Han. Tenagh ii dia jaln tu tiba ii dia terdengar suara Han.
"ARGHH!! WHY NOW?!" Eira terus pusing belakng tapi takde pulak Han nya.
"Maybe imagination je kot"
Eira smbung jaln gi kat rumah Han. Dia ketuk pintu rumah Han but takde sape pon bukk. Dia pin test lah bukk pintu, tak terkunci. Dia masuk jelah dalm rumah Han tu. Dia dduk kat sofa tunggu Han. Tapi Han tak datng ii. Dia pergilah masuk dalm bilik Han manatau dia dalm tu. Tapi tkde jugak. Astu tetiba dia terdengr macm ada barang jatuh kat dalm toilet. Eira pergi lah kat situ.
"Han? Ko okay tak? " takde sape ii balas. Tapu dia ada dengr suara orng tengh tahan sakit. Dia test lah bukk pintu toilet tu tapi terkunci. Dia guna seluruh tenaga yng dia untuk bukk pintu tu. Akhirnya pintu tu terbukk and Eira nmpak Han dah terbaring kat lantai, pengsan.
"WOI KO OKAY TAK?! JANGN PRANK AKU MACAM NI! " Eira main lempang ii muka Han, tapi Han tak gerak seinchi pon. Lips Han nmpak pucat pastu ada botol ii ubat terjatuh kat lantai. Dia amik lah satu botol pastu tengok botol ubat apa.
"Ubat than sakit? " Eira amik lagi satu botol pastu baca lagi.
"Ubat tido? Dia buat apa ngn ubat ii ni" Eira tengok kat Han yng dah tak bergerak tu. Dia terus call ambulans. Dia ikot masuk dalm ambulans tu sekali. Bila dah smpai kat hospital, doktor suruh dia tunggu kat luar dulu. Dah lepas setengh jam, doktor tu keluar.
"Doktor macm mana dengn dia? " Eira tnya gelabah.
"Awak ada relate apa ii ke dengn pesakit? "
"Saya kawan dia" dengn confident nya Eira jawab.
"Dia ada bagitau apa ii ke pasl penyakit dia kat cik? "
"Penyakit? Dia ada sakit apa ii ke doktor? Dia takp pernh bagitau apa ii pasl penyakit lah pulak"
"Macm tu rupanya. Sebenarnya dia menghidap kanser hati. Dia mungkin boleh selamat sbb kanser dia masih di stage bawah. Jika cik kenal family dia, boleh cik telefon mereka? "
"Kanser hati?!! Asl dia tak bagitau aku?! Dia bngun nnt aku tembak dia pakai M400 nnt"
"Takde pulak dia cakp pasl family dia kat saya"
"Okay takpe. Nnt kalau ada apa ii cik panggil saya. Cik dah boleh masuk tengok dia"
Eira cakp thanks pastu masuk dalm. Nmpak Han tengh terbaring kat katil dengn oksigen mask. Eira dduk kat kerusi tepi katil Han pastu tenung muka Han lama ii.
"Kenapa ko tak pernah bagitau aku pasl penyakit ko? " satu titik air mata jatuh dari mata Eira.
"Cuba lah bagitau aku kenapa? Ko mmg saja nk bagi fake hope jeka. Kat aku" Eira start nangis. Pastu tetiba dia dengr macm bunyi fon berbunyi. Dia check fon dia tapi takde sape ii pulak call. Dia nmpak ada fon Han kat ats meja tepi dia. Dia tengok lah kalau ii bunyi tu dtng dari fon Han. And ya. Eira pon tengok contact name, appa. Dia tenangkan diri dia dulu baru jawab.
"H-hello? "
"Hannie. Appa dah smpai kat airport ni. Nnt appa datng jumpa kamu okay? "
"M-maaf Encik. Ank Encik kat hospital sekrng ni"
"WHAT?!! TUNGGU SAYA DATNG! " dia pon end call. Eira nk letak balik fon Han tapi dia nmpak wallpaper lockscreen Han. Gmbar dia ngn family dia. Dia tengok jelah gmbar Han kat situ.
"Comel je dia waktu kecik" Eira tersenyum sorng ii. Lepas lima minit ada orng masuk dalm bilik tu. Eira pusing blakang nmpak sorng lelaki yabg dalm umur 40 lebih datng ke arah Han.
"Macm mana dia boleh terlantar kat sini? " ayah Han tnya.
"Saya pon tak thu. Saya datng rumah dia tengok ii dia dah terbaring kat lantai toilet. Saya bawak dia dtng sini and doktor kata dia menghidap kanser hati" Eira explain.
"*sighed* pakcik dah suruh dia buat operation tapi dia taknk. Tengok sekarng apa dah jadi" ayah Han pon dduklah kat another kerusi yng bertentangn ngn Eira.
"Btw, siapa ye? "
"Oh, saya Eira kawan Han" Eira tundukkn kepala dia.
"Ohh kawan. Ingatkan girlfriend "
"G-girlfriend? Tak lah. Lambat lagi"
"Manatau nnt jadi menantu" mata Eira terbuka luas seperti tasik Chini. Ceh.
[🌹]
Okay dah
YOU ARE READING
'can you hear me? [hjs] ✓
Fanfiction[complete] mula: 5 nov 2021 tamat: 16 nov 2021 warning⚠: ayat merapu, typo, bahasa pasar okay aku tukar desc sbb cite lari dari desc lama. eira perempuan yng selalu kena buli dengn kawan lamanya. mak ayah angkat eira selalu gaduh malam ii. eira dah...