نظر زيدان حوله ومن ثم اقترب منها وأردف بهمس وتوتر ".. إنها امرائه مشعوذه وتريد تزويجه لجِنِيه".
عقدت حاجبيه وأردفت بغباء "جنيه ازاي يعني".
نظر لها زيدان فاردفت "يعني هيتجوزه الملك والكتابه وبعدين يخلفو جنيهات".
اردف زيدان بعصبيه "كيف سيتزوج الملك ومن هي الكتابه".
وضعت ايه يدها علي كتفه وقالت "انت قولت الوليه القرشانه امو دي عاوزه تجوزه مين ".
غمز لها زيدان وقال "تغارين".
ضربته ايه في كتفه وقالت "ياعم اتوكس انا داخله أنام ومش عاوزه اشوف وشك طول القصه دي علشان قلبي حاسس انك ليك دور مهم في القصه الجايه وهشوفك كتير يلا غور"..
..
كانت أيه تسلل بخوف الي غرفه زياد فهي مر عليها اسبوع ولم تراه وعلمت انهو سيتزوج..
فتحت الباب ودخلت الي غرفته بسرعه ومن ثم أغلقت الباب بسرعه.. فألتف لها عندما سمع صوت الباب ودخل الي الغرفه لأنه كان يقف في الساحه أمام غرفته..
" ماذا تريدن ".
نظرت له بعيون مترجيه "انت هتتجوز".
"وما دخلك انتي في هذا".
اتجهت له وامسكت يده وقالت بترجي "وحيات امك الوليه القرشانه دي حبيني واتجوزني لمد ساعه واحده ونا هتصرف واجيب الخاتم بس ونبي سيبك من كلامه القرشانه امك".
"من هي كرشانه".
نظرت له بغيظ وعدلت من هندمتها وسخرت "كرشانه ده اللي هيطلعك لو متجوزتنيش ".
من ثم أمسكته من لاياقه ملابسه "بقولك اي ياض هتتجوزني ولا لا ".
فأنزل يدها وقال" بطبع لا ".
وضعت يدها علي جرحه وضغتط عليه (ياغبيه يابت الغبيه يا أيه).." ولا وربنا اصفي دمك الوقتي حتتجوزني ولا لا.".
ابعد يدها عنه ورجع للخلف وهو يتألم فنظر له ايه بتوتر "وربنا اسفه اسفه وربنا انت كويس ".
غمز لها وقال" تخافين علي".
فسخرت بغيظ "ده عن أم علي".
"لدي معك صفقه".
نظرت له ببرود "ابهرني".
"سأتزوجك لحين أن تبتعد فكره زواجي من الجنيه من رأس امي ".
لمعت عيون ايه "الوليه القرشانه هتجوزك حنيه".
نظر لها بغيظ وقال" هل ستساعديني ".
فقالت ايه بغل "لا طبعا مش هساعدك خلي الجنيه بقي تربيتك ".
واتجهت الي الباب بكل غرور ولكن عندما فتحته اغلقته بسرعه.. وركضت اتجاه زياد وهي تكاد تبكي" خبيني خبيني الوليه الق.. اا قصدي امك سبيكه برا ".
ثلاثه دقات علي باب الغرفه وانفتح دون رد فدخلت ذهب بأستغراب "ما بك بني لماذا تقف هكذا ".
ارجف بتوتر" ا أ ماذا كنت سأفتح لكي الباب... هل يوجد شئ ما".
"كنت أريد التحدث معك من شأن مراسم الزواج".
"ماذا يا أمي مراسم هل يتم للزواج مراسم ".
" انها جنيه وينبغي الزواج بالمراسم لتصبح انسيه مثلك".
فهمست ايه له "قولها معندكمش دراكولا ".
فاردف بغيظ "اصمتي".
فقالت ذهب" ماذا انا اصمت ".
فقال بتوتر" لا لا امي لستي انتي.. احم أنا متعب وأريد الراحه سنتكلم في الغد ".
" حسنا بني ".. قالتها وخرجت من الغرفه ومن ثم نظر لها زياد بغيظ" اعترفي انكي مجنونه".
تجولت أيه في الغرفه" انا معترفه اني مجنونه وهبله كمان ". (اهو اعتراف رسمي منها خليكو فكرينه علشان هنحتاجه).
"هل ستساعديني ".
" لا طبعا اي يا زيزو ده انا إش تعرف عني كده ".
امسكها من يدها واتجه بها الي الباب "هيا اخرجي لا أريد رأيتك ".
خرجت ايه وأغلق الباب فقالت بغيظ "يخربيتك ده انت معندكيش بخمسين قرش سالاكان".
اتجهت الي غرفه الخدم لتنام.. ولكن في الصباح استيقظت أيه علي صوت حديث الخدم العالي..
وسألت حنين عن ماذا يحدث فأجابتها "اليوم زفاف أميرنا زياد".
نظرت له ايه بتوتر كيف سترحل من هنا وكيف ستعود ففكرت بأحدا أفكارها المجنونه وأنها يتستغل قوت تحريك الأشياء التي اعطها لها الخاتم
..بقلمي ناديه خطاب..
بنت الخيال..
🌠ـےـےـ🌠ـےـےـ🌠استر يارب دي البت اللي حلتنا وهبله وممكن تموت فيها.. متنساش النجمة ياعثل
علشان عيد ميلادي