26_الا بالمفجأت

7 5 0
                                    


دخلت تقي غرفه أيه وهي تستسلل حتي صعدت علي السرير.. وما اقترب من اذنها حتي صرخت "أيااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه"..#ناديه خطاب..
ثواني ووجدت تقي كف ينزل علي خدها الأيسر من أيه.. "اي يابت الهبله بتصحي ميت".

تقي وهي تضع يدها علي خدها "ايدك تقيله ياجعفر".

قامت أية من علي السرير أخذت منشفتها لتدخل الي الحمام ولكن.. ما إن وضعت قدمها خارج الغرفة حتي تزحلقت ووقعت علي ظهرها.. وسمعت صوت ضحكات تقي...
"يارب مخلفة سلاحف"قالت والدها بندم

قامت أية من علي الارض وهي تتألم "ياريت يماما علي الاقل كنت دخلت جوه وبيتي وضهري ما وجعنيشي...ااااه ياضهري.. ياعمودي الفأري".

لحظه ووجدت أيه اختها تقي تضربها علي خلف رأسها *قفاها *.. ووقعت مره آخره علي الارض..
فتقدمت تقي بگل غرور لتعبر من فوق أيه لتمسك أيه تقي من قدمها... لتقع هي الأخرا بجانبها علي الارض..

وقامت ايه بسرعه لتدخل الحمام
وصوت امها وهي تقول" عوض عليا عوض الصابرين يارب..."

بعد أن انتهت أيه من ارتداء ملابسها أخذت حقيبتها وخرجت من الغرفه لتعبر من أمام اختها وامها وهما يتناولنا الفطور..

تقي "اي الشنطه دي"..
أيه ببرود "شنطه هدومي".

ام أيه بحسره "اي انتي رايحه بيت جوزك من قبل ما اشوفه".
أية بنفاذ صبر" اللهم اني لا أسألك رد القضاء ولكني أسألك اللطف فيه... جوزي مين بس يماما انتي صدقتي النمره اللي انا عملتها قدامكم دي".

ام ايه وهي تضع يدها علي صدرها بحركة عشوائية "اي رقاصة.. بنتي انا هتشتغل رقاصة وياترا في انهي كازينو علشان ابقي اجيب اختك ونجي نتفرج عليكي ".

أيه بغيظ" رقاصة اي يماما انا مسفره فرنسه ".

قامت تقي وصعدت علي مائدة الطعام وهي تقول" اختي مسافره فرنسه يمصر.. وهيصا هيصااا"

أيه وهي تقطعها بعصبيه "هيصاا اي يبنتكلب جيبينك من الشارع ولا نكنش جيبينك من الشارع ".

ام ايه بعصبيه" انا عاوزه اعرف انتي مسفره فرنسه ليه ".

أيه ببرود" شغل يماما شغل ". #ناديه خطاب..

ام ايه بخبث "هتصضديلك عريس حليوه من هناك أااه يا لئيمه ".

تقي وهي تنزل وتجلس علي الكرسي "أااه يماما عيون اي وشعر اي مزز مزز من الاخر... ما تخدني معاكي يا أيه "

نظرت لهم ايه بأشمزاز وأخذت حقيبتها.. وخرجت من المنزل.. تدلت السلالم..

حتي خرجت من المبني ونظرت حولها سيارة نفس مواصفات التي قال عليها اللواء شوقي..

ركبت السياره وقالت للسائق "يلا يابني ".

فقال لها السائق" انتي اسمك چوانا ".

كانت أيه ستقول له اسمها الحقيقي ولكن وتذكرت أن اللواء شوقي قال لها انهم سيغيرون اسمها فقالت.. "ايوا أنا".

فهز السائق راسه ب"حسنا".. وتحرك بسياره.. مضي نصف الوقت وكان الصمت سيد المكان..
وهنا قطعه صوت السائق هو يعطي ايه جواز سفرها وأيضا هاتف وهو يقول" ده جواز السفر.. وده التيلفون اللي هتتوصلي بيه معانا وتبلغينا من عليه كل الأخبار".

فقالت ايه "مافيش جوابات ".
فقال بسخرية "لا مافيش ".

أخذت منه أيه الهاتف وجواز السفر وصمتت حتي وصلو الي المطار ونزل السائق ليخرج حقيبتها من حقيبة السياره..#ناديه خطاب..

ونزلت اية هي الأخرا من السياره وأخذت الحقيبه وقال لها السائق" اي جديد بلغينا علطول ".

هزت ايه رأسها بنعم فسمعت ايه السائق وهو يقول لها "چوانا ".

نظرت له فقال لها "هتلاقي شخص معاه  لافتة عليها اسمك اول ما تزلي من الطيارة"

اؤملت له وأكملت "طريقها الي داخل المطار..
أتمت الإجراءات ومن ثم اتجهت الي الطائرة..

وصعدت الي مركز التحكم في الطائرة..

وجلست علي كرسي مساعد الطيار.. ثواني ودخل شخص فنظرت ايه لترا من هو وطنته زياد ولكن لم يكن هو..

فقال هذا الشخص "انتي أيه".

فقالت بابتسامة جامده" ايوا انا".
فقال هو الآخر بأبتسامه "حسام".
فقالت بغيظ "انت هتصحبني ولا اي".

فقال حسام ببرود "فعلا ضباط قفل زي ما بيقولو".
إيه بغيظ "طب ركز في اللي انت بتعمله بدل ما اخيلك قفل بجد".

صمت حسام ولكن طوال الرحلة كل ما كان يشغل بال أيه هو كيف ستجد زياد وسط كل هذه المصاعب..

نزلت أيه من الطائرة لتجد سيدة تحمل لافته عليها اسمها" چوانا".

فذهبت إليها أيه بأبتسامه" انا چوانا ".
فنظرت لها السيده بأستغراب ثم قالت" اوكي تعالا معايا چوانا ".

ذهبت ايه خالفها حتي خرجت من المطار لترا شوارع فرنسا..

فركبت السيدة سياره فنظرت لها أيه وخمنت من شكل السيارة ان ثمنها يبلغ ملايين..

وصلت أيه مع السيدة الي احدي القصور الفخمة.. ونزلت ايه خلف السيدة..

ودخلت معها القصر حتي بلغت كرسيه لتجلس عليه..

وكانت شاردة في جمال القصر ولكن قطع شرودها صوت السيدة وهي تقول "لحظه من فضلك سيده چوان سوف ابغل رئسي انكي قد بلغتي السلامه".

اؤملت لها أيه برضا ولكن لن تكمل قصة هذه الفتاة المجنون الا بالمفجأت..

ثواني وسمعت ايه صوت امرأه وهي تقول "زاد نور بيتي يا ابنة اخي".

لتنظر لها أيه ثواني وتعابير وجهها تتحول الي دهشة..

بقلمي ناديه خطاب..
بنت الواقع والخيال..

فوت يالطيف قبل ما تخرج..

خاتم جنون أيه حيث تعيش القصص. اكتشف الآن