الفصـ2ـــل

1.1K 39 1
                                    

وضع يدة علي مقبض باب غرفة الانعاش لينفتح الباب ويدلف لداخل الغرفة التي ترقد بداخلها من ملكة قلبة وعقلة من اول مرة رائها فيها فهو عشقها بجنون وحارب بكل قوة للحصول علي قلبها وحبها لاكن هي مع الاسف لم تحبة ابدا بل احبت اخاه....حاول بكل الطرق نسيانها ويبدا حياة جديدة مع زوجته التي لم يحبها ابدا فهي بنفسها من اختارتها له....لكنة لم يستطيع انا يبادل زوجتة نفس المشاعر لان قلبة ملك لاخرة..فيشاء القدر...ان يمنحة فرصة اخري للحصول علي قلبها بعد وفاة اخية...بحادث سير فهيا منذ ذاك الحادث الاليم..بغيبوبة منذ 6 اشهر...فهو لم يقطع يوما لزيارتها لكي يحادثها...

تقدم امام السرير الذي ترقد عليه ليتطلع علي ملامحها التي تغيرت كثير وجسدها الذي صار هزيل..ليسحب الكرسي من ورائه ويجلس عليه بالقرب منها ويمسك كف يدها الصغير بين يديه..ليقول..

وحشتيني..انا عارف اني مينفعش اقولك كده عشان انتي مرات اخويا الله يرحمة...بس صدقيني مش قادر امنع نفسي من حبك.. اللي مزروع جوة قلبي من يوم مشفتك... وبوستك اول بوسة.. ليبتسم وهو يتذكر جرائتها ذلك اليوم عندما اخرجت عن طورة.. ليتنهد.ويكمل...كان نفسي تحبيني زي ما بحبك..
عارفة يا ندي..كنت اوقات بحسد زين علي حبك ليه..واقول لنفسي ليه مبقاش مكانة..واوقات كتير كنت بتخيل نفسي مكانة..صدقيني يا ندي حاولت انساكي...سافرت كندا عشان اخرج حبك من قلبي بس معرفتش..حسيت نفسي مشتاقلك وعاوزة اشوفك حته لو مكنتيش ليا المهم انك تفضلي قدامي واكون شايفك علي طول عشان كده نزلت...رفع يدها امام فمة ليقبلها في باطن كفها....فوقي بقا يا ندي..متوجعيش قلبي اكتر من كده عليكي..

اونكل مروان انت جيت امتة...اتاه صوت الفتاة وهي تدلف من باب الغرفة...

ليلتفت اليها بينما يمسح دمعة سريعا نزلت علي خدة..ليقول لها بابتسامة...

لسه جاي من شويه..ها مفيش جديد في حالتها يا قمر..

لتتقدم امام سرير خالتها وتنظر عليها بحزن وتقول بتنهيدة..

للاسف لسه مفيش جديد....كانها رفضة الحياة...موت اونكل زين مأثر عليها جامد...

هتفوق ان شاءالله...قالها مروان وهو ينظر اليها نظرة حب..

قطع حديثهم صوت هرج ومرج بالخارج لتنظر قمر لمروان وتقول...

ايه الدوشه دي...مين بيزعق..

اما بالخارج يصرخ زين بعلو صوتة وهو يبحث علي ذلك الحقير...ليلقنة درسا قاسية...كيف يجرا ويمد يده علي من يعشقها منذو الصغر..اجل هي روفيدا الفتاة التي احبها.. وتربت علي يداه..

ادددددددهم انت فين اطلعلي وريني وشك...متستخباش زي النسوان..

وانا هستخبة زي النسوان ليه حد قالك ان انا سوسن..اتاه صوتة وهو يخرج من باب المرحاض ليعقد ذراعية امام صدرة..قائلا له ببرود.

بنات العطارحيث تعيش القصص. اكتشف الآن