"Assalammualaikum, semua." kata Keisha selepas menjejakkan kaki ke dalam sebuah villa.
Ini Keisha Qaisara. Keisha merupakan anak pertama Puan Fatin dan Encik Khairul. Keisha belajar di sebuah universiti di Jepun iaitu Hokkaido University. Beliau sekarang berumur 22 tahun dan masih single. But, not available. Dalam masa hujung tahun nanti, Keisha akan graduate di sana."Waalaikummussalam, eh Isha. Bila sampai Malaysia? Tak bagitahu pun." soal Puan Fatin kepada anaknya yang baru balik dari belajar di Jepun itu.
Ini pula, Puan Fatin atau nama penuhnya, Puan Fatin Nadhira. Beliau sekarang berumur 44 tahun. Don't get me wrong. Walaupun beliau berumur begitu, tetapi beliau tetap kuat mengerjakan kerja rumah. Puan Fatin mempunyai seorang suami yang penyayang dan kadang-kadang romantik. Hehe, jangan jealous.. Dan dua orang anak perempuan. Anak sulungnya ialah Keisha, yang di atas tadi. Manakala anak bongsunya ialah Alya Adriana yang masih lagi belajar di Universiti Teknologi PETRONAS dan berumur 20 tahun. Beliau sekarang cuti semester dan akan menghadapi ujian akhir tahun. Disebabkan itu, beliau terpaksa belajar walaupun sedang bercuti. Hm.."Hehe. Konnichiwa, Okaasan. Dah lama dah. Takdelah lama sangat dua hari yang lepas, maybe? Ini pun balik sebab cuti semester. Kalau tak, tak le dapat balik. Hehe."
"Ahh, I see. Hmm, memang pun. Kalau tak diajak balik, idok le reti nak balik." sambil menjelingkan matanya.
"Hahaha. Janganlah majuk, Isha tak dapat balik rumah pun sebab Isha busy ngan assignment lah. Bukannya Isha taknak balik rumah. Isha pun rindu dengan ibu tau tak."
"Hmm. Yelah tu. Tantah busy ngan boyfriend. Ha, jangan menggatal sepanjang duk negara orang. Ibu tempias karang budak laki tu. Kecik-kecik nak menggatal."
"Eiieei, ibu ni. Betullah Isha busy ngan assignment. Lagipun, Isha hanya sayangkan ibu sorang je. Termasuk Alya and ayah" ujarnya sambil memeluk tubuh badan genit milik ibundanya dan mencium pipi gebu ibundanya itu.
"Hmm, yelah - yelah. Ni sepanjang dua hari ni, Isha duk kat mana?"
"Isha duduk kat rumah Teah. Saje nak lepaskan rindu kejap."
"Haih, tak menyusahkan ke si Teah tu. Yelah, nak jaga makan minum kamu lagi."
"Tak. Lagipun, Teah yang ajak. Dia pun nak melepaskan rindu. Yelah, asyik tengok kat digital je, sekali sekala tengok in real life . Hahhaah. Eh, jap. Mana ayah ngan Lya? Dari tadi tak sambut pun Isha."
"Biasalah, Lya tu kat dalam bilik dia tengah study sebab nanti hujung tahun ni dia ada exam. Ayah pulak kena stayback kat sana. Nak kemas - kemas sikit katanya."
Keisha sekadar menganggukkan kepala lalu mula mengorakkan langkah ke arah tangga untuk mengemas barang - barangnya dan sekaligus pergi men'surprise' kan adiknya yang ralit study itu.
Tingkat 2
Tanpa memberi arahan mahupun isyarat Keisha terus menyerbu masuk bilik adik bertuahnya itu.
"Hey. Ibu, kan Lya dah cakap, jangan mas..-" sebelum sempat Lya menghabiskan ayatnya, dia menjerit dengan rasa gembira dan teruja akan kepulangan kakak kesayangannya itu.
"Aaaaaa, Kak Isha..-" Eh, cop-cop. Kita kenalkan diri dulu ya. Yang duk menjerit macam orang gila ni, Alya. Alah, yang tadi.. Yang terpaksa study walaupun tengah bercuti tu. Ha, yang tulah.. Disebabkan tak ada apa-apa yang nak dikenalkan sangat, jadi dipersilakan sambung.."Aaaaaa, Kak Isha..!" jerit Alya sambil berlari ke arah kakaknya dan memeluk tubuh badan kakaknya.
"Surprise !!" dengan senyuman yang terukir di bibir Keisha.
"Akak dah balik..! Yeay.. Bila akak balik? Tak bagitau Lya pun.."
"Akak balik dua hari lepas."
"Dua hari lepas?"
"Yess.. Dua hari lepas."
"Aik, akak stay kat mana sepanjang dua hari tu? Akak duk rumah boyfriend eh?"
"Ish, mana adalah. Haih, sama je macam ibu. Suka tuduh akak ada boyfriend." sambil memuncungkan bibirnya yang merah itu.
"Haahahhah. Abistu akak duk rumah sapa?"
"Akak duk rumah Kak Teah."
"Ooo, I see. Akak dah makan ke?"
"Alhamdulillah, belum. Hahaha. Jom teman akak makan."
"Ok. Jom"
Mereka pun menuruni tangga and went to the kitchen to eat some leftover during dinner.
TLDM
"Haih, I miss you so much Isha. Bilalah Isha nak balik? Ayah rindu sangat-sangat tau tak?" katanya sambil membelek-belek gambar anak sulungnya itu, mengusap dan mengucup muka si Keisha.
"Uii. Termenung apa tu? Dari tadi duk usap - usap gambar tu. Pastu cakap sorang - sorang. Buang tabiat ke apa?" soal Encik Safwan yang hairan dengan perangai kawannya yang dari tadi mengusap gambar.
"Bukan apa tapi sapa."
"Sapa? Means?" soal Encik Safwan yang bertambah hairan dan confuse.
"Anak aku ni. Dia belajar dekat Jepun hari ni. Aku kan kat sini. So, aku tak dapatlah aku nak jumpa dia. Jadi, aku just lepaskan rindu through this photo." lantas Encik Khairul memberikan gambar yang dipegangnya tadi ke Encik Safwan."Uiyyoo. Cantiknya. Ni kalau jadi menantu ni, boleh cuci mata hari - hari ni. Haahaahh." sempat lagi Encik Safwan mengusik kawannya yang tengah sedih itu.
"Hahahah. Pandailah kau. Dari dulu sampai sekarang, sama je kan." lantas senyuman terukir di bibir Encik Khairul.
"Haahahah. Main-main saja woo. Wa sudah ada isteli. Wa ta layan pelempuan-pelempuan suda. Nanti isteli wa melajuk, susah woo. Lagipun, wa kan ada anak jantan, wa mau together-together kan meleka."
"Hahah. Pandai-pandai je kau kan nak kahwinkan anak dara aku. Dahlah jom sambung kemas satgi tak pasal-pasal tak siap dewan ni karang."
"Hehe, Jom."
To be continued..
YOU ARE READING
Tersuka Tanpa Sengaja [ON HOLD]
Lãng mạnSebuah kisah cinta yang tak sengaja diantara seorang askar TLDM dan seorang pelajar universiti. Setiap kali berjumpa pasti ada sengketa yang timbul di antara mereka. Sehinggalah satu hari timbullah perasaan cinta. Btw cerita ni akan ada adegan sweet...