Pagi itu mood Asytar buruk. Angin betul dia bila temu janji yang sepatutnya diadakan pada jam 10 pagi terpaksa diundur ke 12 tengahhari oleh kliennya atas alasan kertas proposal mereka rosak dan tiada soft copy lebih.
Sebagai seorang yang sangat menghargai masa, Asytar betul-betul tak boleh nak brain alasan yang klien dia bagi tu. Sepatutnya kena lah sediakan banyak soft copy kan? Untuk jadi pengusaha berjaya mestilah kena ada banyak back up plan.
Ini tidak. Dah jadi satu kerja menyusahkan Asytar pula.
Tak pasal-pasal je Asytar kenyang minum 3 gelas kopi Americano di atas mejanya ini sementara menunggu kliennya tiba. Waiter yang ambil pesanan Asytar banyak kali dah curi-curi pandang dia sebab mereka rasa kesian tengok Asytar duduk seorang diri lama-lama begitu.
"Tuan Syed?" Sapa seseorang yang berdiri di sebelah meja Asytar.
"Ni Cik Azkia ke?" Tanya Asytar dengan dahi yang berkerut.
Setahu dia, kliennya adalah seorang perempuan. Tak ada pulak setiausaha dia selitkan memo cakap yang Cik Azkia ni dah tukar jantina jadi lelaki ke apa.
"Eh tak, tak. Saya Darwisy, PA Cik El. Cik El ada dekat toilet, kejap lagi dia sampai. Em, saya duduk dulu ya?" Jelas lelaki itu sambil memperkenalkan diri.
Tanpa menunggu jawapan dari Asytar, lelaki muda itu langsung terus duduk. Dengan selamba dia buka kad menu sementara menunggu Cik Elnya tiba di meja.
"Err, Tuan Syed dah lama ke tunggu kami?" Tanya Darwisy takut-takut apabila melihat muka Asytar bengis tidak bersahabat.
"Adalah dalam dua jam lebih saya tunggu." Balas Asytar dengan nada mendatar.
Darwisy diam. Matanya mula menjeling ke arah tandas restoran yang terletak di belakang Asytar itu. Dalam hatinya tak putus-putus berdoa semoga majikannya cepat sampai.
Bukan apa, Darwisy takut dengan Asytar sebab lelaki ini punya aura.... terlalu dominan. Macam Alpha Male.
"Cik El cepat la sikit touch up make up tu...." Kaki Darwisy sedari tak berhenti menggigil.
"Darwisy! Awak dah order makan ke belum? Kalau nak makan sini cepat sikit order, lepas habis meeting dengan Tuan Syed kita boleh terus balik. Ke awak nak tapaw je?" Cik El yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba.
Darwisy tersengih. Dia terus berdiri sambil memeluk kad menu ke dada.
"Cik El meeting lah dulu dengan Tuan Syed. Saya pergi makan dekat meja lain ya?" Ucap Darwisy dan tanpa menunggu respon dari majikannya itu, dia segera melarikan diri.
Asytar yang melihat PA muda itu berlari macam lipas kudung tak cukup tanah itu hanya mampu menjungkitkan sebelah kening. Tiba-tiba rasa menyesal pula dia sebab buat muka garang dekat budak tu tadi.
Si Darwisy tu nampak sangat budaknya. Macam anak buah Asytar, si Sayf.
"Sorry Tuan Syed, saya ada masalah teknikal dekat pejabat tadi----KAU?!" Azkia yang baru hendak duduk dibuat terkejut bukan main lagi apabila melihat wajah Asytar.
"HEH, KAU BUAT APA DEKAT SINI?!" Mata Asytar membulat, sikit lagi macam nak terkeluar biji mata dia.
Oh oh. Keduanya auto tayang muka bengis setelah melihat wajah satu sama lain.
Nampaknya, mereka berdua punya cerita lampau yang tidak berakhir dengan baik.
########
YOU ARE READING
CUCU TOK SYED
RomansaKisah perjuangan cucu-cucu kesayangan Tok Haji Syed Sulaiman untuk mendirikan rumah tangga dengan gadis idaman mereka sebelum hujung tahun.