__________
Aduh, asal tak boleh lelap ni?
Tadi ngantuk sangat..Aku gosok mata sendiri. Kalau keluar en, dapat jumpa Hadi tak? Hahah gatal do Marisa.
Andi yang sudah lama terlelap di sebelah aku tepuk punggungnya perlahan. Bagi lagi nyenyak.
Asal tak boleh tidur pulak ni, aish..
Kaki aku turunkan ke atas lantai. Uish sejuk! Tanpa berlengah,terus aku berlari ke arah beg roda yang ada di tepi almari besar. Satu hoodie besar berwarna kelabu aku tarik dan sarung.
Make sure yang penting kena tutup kepala. Aku angguk sendiri sambilkan betulkan rambut yang terjulur keluar dari kepala hoodie.
Takyah pakai tudung,pakai hoodie je, malam buta lagipun rumah besar gedabak ni mana boleh jumpa ehem.. Kembar Andi kan?
Aduhai hati, masih berharap pada arwah Andi ke?hmm...
Tanpa tunggu lama,aku menapak keluar dari bilik dan turun ke bawah. Kalini pakai tangga sebab tak berani nak naik lif sorang-sorang, takut tersekat..wuish naya woi.
__________
Aku ambil tempat di kerusi tinggi tengah dapur. Rumah orang kaya kan hehe..
Aku perhatikan satu kek perisa blueberry sederhana bulat di atas meja.
Aku terjumpa kek ni dalam peti ais. Ambil jela, aku bosan sebenarnya bukan lapar tapi takpelah.
Lagipun mesti tak ada orang marah kalau aku ngap.. kan?
Suasana sunyi sepi, hanya kedengaran bunyi sudu besi aku berlaga dengan pinggan kaca je.
Seram la jugak..
"Seronok makan?"
Hampir tersedak aku apabila ada suara menegur. Siapakah? Aku berpaling ke belakang mencari empunya suara.
"Aduh, maaf non. Bibik ngak sengaja" Wanita itu berlari ke arah cooler dan menghulurkan secawan air.
Aku sengih. Ingat kan siapa tadi..
"Marilah join saya bik" aku mempelawa ikhlas. Best jugak ada teman.
"Eh kok non makan yang ini,inikan kuenya tuan Hadi". Reaksi bibik yang terperanjat menyebabkan aku kaku.
Bulat mata aku mendengar nama Hadi disebut.
"Hah?!" aku menjerit dengan nada perlahan. Shit! Kek Hadi ke?!
Mampus la aku macam ni..
Aku tepuk dahi sendiri. Patutlah full je tak dibelah lagi.
Ha amik Marisa, nak sangat jumpa Hadi kan tadi..
Aku telan air liur sendiri. Hela nafas aku mula rasa tak teratur.
Peluh panas dah timbul kat dahi. Jam otak aku macam ni.
"Habistu macam mana ni bibik?!" Baru first day Marisa.. apa yang kau buat ni?aku menyumpah diri sendiri di dalam hati.
"Aduh non, kenapa ngga ditanya dulu? Saya ngga bisa bantu jika begini. Tuan Hadi itu orangnya keras"
Keras? Keras macam mana pulak? Macam Andi ke??
"Di-dia g-garang ke?" Aku telan air liur. Dahi aku mula berkerut.
Risau.
"Nanti non tahu sendiri. Sukar saya mau jelasin" Jelas bibir bibik Idul tersenyum dalam keterpaksaan memandang aku.
Aku tahu tu pandangan simpati.
"Tahu sendiri? Maksud bibik, saya kena bagitau dia sendiri la ni?" Aku mula bangkit dari duduk.
Perlahan-lahan kepala bibik mengangguk mengiyakan pertanyaan aku.
Matilah aku..
YOU ARE READING
AKU
Mystery / Thriller~ 𝐎𝐧𝐜𝐞 𝐈 𝐭𝐨𝐮𝐜𝐡𝐞𝐝 𝐲𝐨𝐮, 𝐧𝐨 𝐦𝐨𝐫𝐞 𝐬𝐞ñ𝐨𝐫𝐢𝐭𝐚 𝐛𝐮𝐭 𝐲𝐨𝐮.~ "Awak tak marah saya dah ke?" Aku gigit bibir. Terus berubah reaksi Andi. Muka dia bertukar serius, pandangan tajam diberikan pada aku. Alamak.. Salah soalan ke salah...