Klockan är 06:02 och starka solstrålar lyser in i tåget. Framför mig sitter Klara, bredvid mig till vänster sitter Signe. Eller ja,sitter och sitter, hon har mer glidit ner till någon slags alternativ sovposition och ligger nu med överkroppen på sitt egna säte och med fötterna på sätet mitt emot.
Jag har precis vaknat, tåget och vi med det är på väg till Stockholm. Jag gnuggar mina ögon, nöjd över att jag lyckats få åtminstone någon timmes sömn på det obekväma tågsättet. Jag kollar ut genom det stora, dammiga tågfönstret. Undra vart vi är? Tänker jag där jag sitter och kollar ut över en stad jag inte känner igen.
Tåget ska vara framme vid 10.00 och jag suckar lätt för mig själv när jag förstår att det är fyra timmar tills dess, och jag kommer knappast kunna somna om. Plötsligt vaknar Klara till och som ett dagisbarn efter eftermiddagsvilan kollar hon på mig med en förvirrad blick.
"Vad är klockan?"
"Typ 06, redan försovit mig 2 timmar alltså"
Jag skrattar lite för mig själv, rätt kul skämt ändå, där fick jag till det.Men Klaras förvirrade blick kvarstår och jag förstår att hon inte uppfattat mitt skämt. Istället gäspar hon, rättar till kudden hon placerat på bordet som är emellan oss och lägger sig ner igen.
Jag kollar lite instagram, skamset kollar jag på instgram reels. Man kan kolla på tiktok absolut, men instagram reels ger mig en stark känsla av välbehag och trygghet. Jag bläddrar planlöst bland klipp på hundar och bebisar. Plötsligt dyker en notis från Snapchat upp, det är en snap från Holland, han har skrivit. Konstigt tänker jag, han brukar mest snapa med bilder.
Holland är min hemstads största fuckboy.
Han heter inte Holland utan det är bara hans smeknamn, men även hans efternamn. Hampus heter han i förnamn, men jag antar att han tycker att sitt efternamn låter creddigare. Holland spelar i stadens bästa hockeylag "Waves" och han och de andra killarna i hans lag är alla populärast i staden vilket jag även tror att de vet om eftersom de utstrålar en aning hybris.Holland addade min snap för ungefär 2 veckor sedan och vi har snapat en del sedan dess. Innan dess hade jag fått höra via Holland lagkamrat, också vid namn Hampus, att Holland sagt att jag är snygg. Jag blev smickrad såklart. Men jag kunde ändå inte låta bli att tänka på hur många andra tjejer han också kallat snygg, han är ju en fuckboy.
Jag halvslidear chatten och läser det Holland skrivit.
(Ey, jag tror vi är på samma tåg kolla snapkartan)
Jag stirrar ett tag på det han skrivit genom min halvslide. Har han alltså sett mig på snapkartan och sedan bestämt sig för att skriva? Tänker jag och kollar ner på mina fötter. Vad tror han ska hända? Att jag ska komma springande till hans vagn? Aldrig. Jag tänker inte svara nu, istället drar jag min grå hoodies luva över huvudet, släcker mobilen och kollar ut genom tågfönstret igen.
Medans öppna fält snabbt susar förbi fönstret får jag en känsla av att denna resa kommer bli speciell. Och jag kommer inte låta den förstöras av en fuckboy.
KAMU SEDANG MEMBACA
BASKERN // Edvin Ryding
Fiksi Penggemar"Är det här din?" Jag plockade upp hans svarta basker som fallit från hans huvud då tunnelbanevagnen stannat med ett lätt ryck. Jag möter hans mörkbruna ögon och för några sekunder känns det som att det bara är jag, han och hans basker som exister i...